Skillnader på olika kullager?

cubefritzz

Aktiv medlem
Jag har surfat runt lite nu gällande kullager. När man läser här på forumet rekommenderas keramiska pga livslängden/hållbarheten och vikten.
Var är skillnaden på helkeramiska samt hybrid? När man trycker in de keramiska kullager i ramen är inte risken att de spricker eller klarar de av trycket?
Om man skall välja mellan hybrid keramiska lager och keramiska lager vad rekommenderar ni som redan kör med detta? Skall man köra med öppna keramiska kullager eller stängda?
Tanken med bytet är att slippa underhåll och byte av just kullager så ofta.

Makten

Aktiv medlem
Keramiska lager har både kulor och lagerbanor av keramer (oftast kiselnitrid, tror jag), medan hybridlager har stålbanor men keramiska kulor. Oavsett typ så måste de vara tätade för att funka på en cykel om du inte tänker cykla i renrum. 😉 Kommer det in skit i ett kullager så decimerar man livslängden och det brukar ofta vara ett större problem än den faktiska belastningen som det utsätts för.

Det ska nog till mycket våld vid montering innan man lyckas spräcka ett keramiskt lager, men visst, det kanske inte är lämpligt om toleranserna för axel och hål är helt åt fanders.

cubefritzz

Aktiv medlem
Keramiska lager har både kulor och lagerbanor av keramer (oftast kiselnitrid, tror jag), medan hybridlager har stålbanor men keramiska kulor. Oavsett typ så måste de vara tätade för att funka på en cykel om du inte tänker cykla i renrum. 😉 Kommer det in skit i ett kullager så decimerar man livslängden och det brukar ofta vara ett större problem än den faktiska belastningen som det utsätts för.

Det ska nog till mycket våld vid montering innan man lyckas spräcka ett keramiskt lager, men visst, det kanske inte är lämpligt om toleranserna för axel och hål är helt åt fanders.
Tack för svaret nu vet jag mer.

Makten

Aktiv medlem
Det luriga är att keramer kan vara extremt starka vid tryckspänning, men oftast inte vid dragspänning. Så om man med våld pressar på ett lager med keramisk innerbana på en för stor axel så kan banan troligen spricka. Omvänt så är det förmodligen svårt att ha sönder ytterbanan i ett för litet hål (om man nu inte pressar helt snett).

Betong funkar liknande. Tål höga trycklaster men nästan inget drag alls. Det är därför det oftast armeras, gärna med förspända armeringsjärn så att man har konstant tryckspänning inne i betongen när den härdat.

jolov

Aktiv medlem
Av vem då?
För om jag kommer ihåg rätt från de tester jag har läst så brukar både livslängd och hållbarhet vara sämre hos typiska keramiska lager för cyklar.
Tänkte lite samma sak.
Jag tror att man förlänger livslängden på sving/länkagelager rätt mycket ifall man tar sig tiden att demontera för att snurra lagret ett par varv och omfördela fettet inuti ifall det aldrig får rotera med än ex 1/4 varv i vanliga fall.

Bengt-re

Aktiv medlem
Tänkte lite samma sak.
Jag tror att man förlänger livslängden på sving/länkagelager rätt mycket ifall man tar sig tiden att demontera för att snurra lagret ett par varv och omfördela fettet inuti ifall det aldrig får rotera med än ex 1/4 varv i vanliga fall.
Tar man ur ett lager så är drt väl lika lätt att byta det? Smålager är inte så dyra...

Daaanyy

Aktiv medlem
Jag kör billiga kinalager från kullagergrossisten. Inte märkt någon skillnad i hållbarhet gentemot SKF t.ex. Enda jag gör är att fylla de totalt med fett innan montering.

jolov

Aktiv medlem
Tar man ur ett lager så är drt väl lika lätt att byta det? Smålager är inte så dyra...
Du behöver ju liksom inte pressa ut lagrena ur lagersätena för att kunna snurra runt dom.
Det räcker med att du lossar några skruvar i länkaget så att du kan rotera axlarna fritt. Så kanske 5-20minuters jobb beroende på ifall du behöver ta av vevpartiet och hur många ledpunkter du har.

Bengt-re

Aktiv medlem
Du behöver ju liksom inte pressa ut lagrena ur lagersätena för att kunna snurra runt dom.
Det räcker med att du lossar några skruvar i länkaget så att du kan rotera axlarna fritt. Så kanske 5-20minuters jobb beroende på ifall du behöver ta av vevpartiet och hur många ledpunkter du har.
Sant. Tänkte inte så långt....

cubefritzz

Aktiv medlem
Tack för alla svaren. Jag har bytt samtliga kullager, satt ihop cykeln och är supernöjd, vilken skillnad det blev med nya kullager i ramen. Dämparn/ramen bak reagerar snabbare nu =). Har bytt massa annat också på den och snart byggt om hela cykeln, några delar till så är den "good to go". Gissa om jag längtar till sommaren 2021 ? =)....

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer