skivbroms, diskrub

• Trådstartare Trådstartare BL
  • Start datum Start datum

BL

Aktiv medlem
skivbroms, diskrub
finns det ngn fail safe metod för att centrera ok? någon mojäng man kan köpa och slippa krånglet.
jag har testat ögna och nypa åt broms innan jag drar åt osv. kolla rörlighet på klossarna. tycker jag får rubb så fort det är lite slitigt och ibland utan.
kan man få klossarna att ligga längre ifrån?
jag pendlar i sakta mak och behöver typ nästan aldrig bromsa. uppskattat att dom tar bra när dom behöver men less på gnissel och skrap som jag inte får till.
får väl gå emot mina principer lämna in på service . Kunnat fixa allt annat själv men skivbromsar verkar som trail and terror.
suck

skivbroms, diskrub
Lägg något tunt mellan belägg och skiva. Har själv klippt till två st tunna plastskivor som jag använder för mellanlägg vid centrering av bromsok.

skivbroms, diskrub
Vill du slänga pengar på problemet så investera i ett par Hayes Dominion med Crosshair. Busenkelt att få det bra så länge skivan är någorlunda rak.

Knipa åt med bromsen brukar få oket någorlunda rätt på andra bromsar, men skivan flexar ju något så helt perfekt blir det inte. Jag brukar nypa åt skruvarna litegrann och sedan knacka på oket med ett skruvmejselskaft eller dylikt för att finjustera.

skivbroms, diskrub
Vill du slänga pengar på problemet så investera i ett par Hayes Dominion med Crosshair. Busenkelt att få det bra så länge skivan är någorlunda rak.

Knipa åt med bromsen brukar få oket någorlunda rätt på andra bromsar, men skivan flexar ju något så helt perfekt blir det inte. Jag brukar nypa åt skruvarna litegrann och sedan knacka på oket med ett skruvmejselskaft eller dylikt för att finjustera.
hmm jag har en gravelcykel med GRX bromsok, kan man justera avståndet med Hayes oken? är de kompatibla tror du?

Tillbaka
Topp