Skivbroms eller v-broms?

Skivbroms eller v-broms?
TBone skrev:
-------------------------------------------------------
> Haxx skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Att vridmomentet blir större att bromsa upp med
> en
> > skivbroms är högst relevant. Jag tror faktiskt
> > inte att resonemanget ogiltigförklaras av de
> tre
> > faktorer du tog upp,
>
> Nej, det ogiltiförklaras av att det är fel
> terminologi. Vridmomentet är detsamma.

Nej, virdmomentet är förvisso helt ointresant i sammanhanget. Men vridmomentet i ett fälgbromshjul är ju noll, medan det faktiskt blir ett vridmoment i navet på ett skivbromshjul.

Dock så är det ju uppenbart att vad som avses är momentet, och även då stämmer påståendet om man avser momentet kring bromsens angreppspunkt.

Skivbroms eller v-broms?
Skogling skrev:
> Jag har nu beställt DT 4.1 Disc-hjul med DT240-nav
> och Magura Marta bromsar från Tyskland. Hoppas dom
> funkar så jag slipper gå tillbaka till V-bromsar.
> :o)
>
>

Du är den sjukaste jäveln jag känner! :)

Skivbroms eller v-broms?
He he... V-bromsar är för idoter. Har ej vågat säga detta tidigare men jag har aldrig stannat med min hoj förut. det skall jag testa om en vecka ... ;o)

//Skogling inte längre en idot...

Skivbroms eller v-broms?
-Come to me my son.

darth%20web.jpg

/J

Skivbroms eller v-broms?
Alltså idiot pucko nörden som säger att V broms tar bättre än Disc har ju bara testat en 140mm mekanisk biltema broms med treko handtag innan den va inbromsad och snörde ist för vire, jag kan inte uttrycka mig över ett forum exakt hur korkad du är med de är "så pass..." iaf.

V-broms ger dock en skönare mer direkt känsla eftersom de inte blir nåt flex i hjulet.

Skivbroms eller v-broms?
Jag undrar bara när trådstarterskan själv ska komma ihåg att hon startade den här tråden och komma och läsa igenom sina svar? Kan vi hoppas på sju sidor innan dess?

Skivbroms eller v-broms?
Dig hade jag haft överseende med så :D Tänker mer på nåt Haxxigt....

Skogling skrev:
> Jag har aldrig påstått att V-broms är bättre. ;o)
>
> //Skogling

Skivbroms eller v-broms?
Ingen fara, Wasabi, det är bara intressant att läsa allas åsikter angående skivbromsar/v-bromsar =)

Jag vill åter igen tacka er för alla hjälpsamma inlägg. Jag har verkligen fått mer kött på benen angående valet av bromssystem. Dock har jag fortfarande beslutsångest över vilken cykel jag ska köpa. Men som sagt, det är mitt beslut och bara jag som kan ta det...

Btw fultyskhojjar rules ;)

/Queen

Skivbroms eller v-broms?
Kid1000 skrev:
> det är overkill med en hagelbössa.

Det är aldrig fel med en rejäl hagelbrakare!

Man kanske kan sammanfatta det hela med att de som inte kör så fort klarar sig med v-bromsar, men för dem som är lite snabbare och även stöter på lägen där man behöver sakta ner behövs det skivbromsar?

Skivbroms eller v-broms?
> Men som sagt, det är mitt beslut och bara jag som kan ta det...

Tss, det fina med detta forum är ju att alla andra bestämmer vad man ska tycka är bra så man slipper ha en egen åsikt.

Skivbroms eller v-broms?
Kid1000 har uppenbarligen aldrig jagat sjöfågel...

Lika lite verkar han ha kört i lera, snö och regn för då fungerar helt enkelt inte fälgbromsar bra!

Sen ang. vridmomentmumbojumbo så visst är det tyngre för en skivbroms att stoppa hjulet. Men i gengäld tillåter konstruktionen bättre bromsverkan vilket mer än väl kompenserar för detta.

Sen måste jag hålla med om att fälgbromsar ändå kan ge mer bromskraft. Det finns liksom en anledning till att trial-folket kör med HS33or bak. De ger en direktare känsla och en distinktare låsning av hjulet eftersom periferihastigheten är större hos fälgen än hos en normal bromsskiva vilket även ger bättre modulation vid låga hastigheter.

Skivbroms eller v-broms?
Men muerto en trial hs33 setup låser hjulet och har noll modulation och skriker som satan och absolut inget för annat än trial, med standard belägg och vanlig fälg (oslipad) så tar den lika mkt som en bra V-bomrs...

Skivbroms eller v-broms?
Hmm... mycket sedan jag skrev senast..

HS-33 har man när man trialar för att hjulet kommer flexa betydligt mindre.

Haxx: Visst krävs det en större kraft i bromsen för att bromsa om bromsen sitter 10cm från navet jämfört med 30cm, (linjärt beroende = 3ggr mer bromskraft) men jag garanterar att de flesta vettiga skivbromsar klarar av att leverera mer bromskraft. Det som återstår är då flex i ekrar osv.

=David: Har du plockat fram chipsskålen och ölen? Det här blir en lång lill-lördag anar jag...

Skivbroms eller v-broms?
Mårten skrev:
> Kid1000 har uppenbarligen aldrig jagat
> sjöfågel...
>
> Lika lite verkar han ha kört i lera, snö och regn
> för då fungerar helt enkelt inte fälgbromsar bra!
>

Ännu en som säger sig veta en del om mig..

Jag tog en bildlig jämförelse, jag nämner bara mitt intresse att göra en Runar fast med en fiskmås.

Skivbroms eller v-broms?
"Momentet" ska det såklart vara. Tack för rättelsen, Thunen.
:)

Oscar_ och andra som skriver att det är olika material som bromsar, olika hävarmseffekt osv: Jo. Jag vet. Jag tror bara inte att det ogiltigförklarar det jag skrev, men man måste givetvis ta hänsyn till det ni framhåller också.

Oscar_: Min skivbroms är inte från biltema. Den är från Tüskland.
;)

MVH /Henrik

Skivbroms eller v-broms?
Henrik VXT skrev:

> =David: Har du plockat fram chipsskålen och ölen?
> Det här blir en lång lill-lördag anar jag...

Nä jag är ingen äkta freerajder längre. Jag är gubbsvettomjukis numera så jag har ätit sex hekto lösgodis till oc ist.. Forsätter det här tar jag fram glassen.

Skivbroms eller v-broms?
Queen skrev:
> Är
> skivbromsar så mycket bättre än v-bromsar?! Eller
> är det bara en modefluga...?

Oj, jäklar, du genomskådade det hela fort. ;-) Till att börja med så är mountainbike också en modefluga, snart cyklar alla på riktiga landsvägscyklar på asfalt istället. Jag har redan lyckats konvertera en hel del folk. :-D

> Nu till problemet: Köpa LTD CC med skivbromsar som
> är billigast, eller köpa LTD SL med v-bromsar?
> Beslutsångest....

Ska jag vara ärlig? Du ska helt enkelt välja det som passar plånboken bäst. Och vilket alternativ det är av de två beror även lite på "Hur cyklar du egentligen?" frågan som jag skrev föregående inlägg.

/Leo

Skivbroms eller v-broms?
jag har ytterligare en anledning att köpa skivbromsat:
det finns ingen som uppgraderat en hoj till V-broms från skivor ;D

Skivbroms eller v-broms?
Frostyfog(urloggad) skrev:
> jag har ytterligare en anledning att köpa
> skivbromsat:
> det finns ingen som uppgraderat en hoj till
> V-broms från skivor ;D

skogling blir den första. vänta bara.

OK, vad är slutsatsen nu då?

Skivbroms eller v-broms?
Japp, skivor och nya hjul kommer nästa vecka ! erik h sa att cyklister som är långsamma har v-bromsar. Det stämde ej på mig så jag var tvungen att byta. ;o)

//Skogling

Skivbroms eller v-broms?
Skogling skrev:
> Japp, skivor och nya hjul kommer nästa vecka !
> erik h sa att cyklister som är långsamma har
> v-bromsar. Det stämde ej på mig så jag var tvungen
> att byta. ;o)
>
> //Skogling

Men han sa väl inte att cyklister som har skivbromsar är snabba? Du är ute på tunn is nu...

Skivbroms eller v-broms?
V-broms passar vissa, skivbroms passar vissa.

Jag slet ut en bakfälg (Sun Mach IV) på 3-4 månader, dvs det gick bokstavligt talat hål i den, framfälgen (Sun Mach IV) mer eller mindre dog två månader senare. Under tiden så slet jag ut typ 3-4 par bromsbelägg, Shimano standard. Bakfälg kostade 600kr att byta hos min dåvarande LBS...

V-bromsarna (Tektro, billiga som satt på en Kona Blast 2004) tog inte något vidare heller, lagom nya belägg och torrt väder så var det okej, blev det lerig så funkade det knappt alls, inte om det var fuktigt heller. I slutet bytte jag till Ritcheys röda belägg, de funkade bättre men kostade dubbelt upp (120kr mot runt 60kr hos LBS).

Under denna period cyklade jag i snitt kanske 2*2timmar i veckan, en del lera, mycket stig och en del väta, men även en hel del grusväg.

Jag bytte till skivor, Hayes HFX-9 6" fram och bak för runt 800-900 kr st. Belägg byter jag på 20-30 sek, lufta går på 5-10 minuter. Bromsarna tar bra mycket bättre och framförallt tar det hela tiden, oavsett väder. Jag lyckades punka en framslang som verkar vara gjord av papper, bytte till Goodrigde slangar för 400kr som var en estor ökning av prestanda i modulation-känsla och bromskraft. Bytte framav och tvingades gå upp till 8" I övrigt funkar bromsarna bra, finns bättre skivbromsar dock.

Jag väger runt 90kg, började med MTB för ca 1,5 år sedan (19 år då), började att använda v-bromsar. Naturligtvis så var min bromsteknik rätt kass i början, mycket bakbroms, dålig på att modulera frambromsen etc. men för mig är skivbroms helt klart bättre då jag inte fokserar så mycket på låg vikt utan snarare på bra bromskraft, tillförlitlighet och modulation.

Att Wilier tycker att v-broms funkar bäst är kanske inte så konstigt, han väger runt 60kg, cyklat MTB innan jag föddes och har dyra fina ceramicfälgar med dyra fina XTR bromsar...

Skivbroms eller v-broms?
Kör med dem gör jag inte, men Magura Marta fick bäst i test mot el camino, juicy 7 och shimano xt i senaste (?) numret av MBA.

De verkar därmed ganska ok. Men de är dyra också.

MVH /Henrik

Skivbroms eller v-broms?
Ted_B skrev:
> Hur är Magura Marta-bromsarna, någon som kör med
> såna?

Jag återkommer med en rapport snart ! ;o)

//Skogling

Skivbroms eller v-broms?
Ett annat argument för skivor. Snabba cyklister bromsar mer och då är det inte fel med effektiva bromsar som inte sliter på fälgarna.

Vad menar jag med det nu då? Jo, långsammare cyklister bromsar mindre och sliter därmed inte ut några fälgar egentligen. Det gjorde inte ens jag i början när jag hade min första mtb. Det var först när jag började cykla mycket och fortare som fälgarna gick åt som smör i solsken. Körde slut på 6 fälgar på 4 år, på två olika cyklar med v-bromsar. Vintercykeln tog mest stryk så där gick fälgarna åt fortare. Och vintercykeln användes i skogen, i lera och snö, inte landsvägscykling med skärmar alltså - då bromsar man knappt.

/Leo

Skivbroms eller v-broms?
Har kört Martha på XC-hojen i ett och ett halvt år och är nöjd med dem. Bromsförmågan är fullt tillräcklig, med två fingrar på bromshandtagen finns det kraft nog att skicka en cyklist över styret om behovet skulle uppstå :-). Känslan och modulatioen är fin, jag kan lätt dosera lagom mycket bromskraft. I blött väder skriker de som stuckna grisar men bromsar lika bra som i torrt.

De har funkat bra i alla väder, från en mycket lerig tur på Roslagsleden förra hösten, i snö och kyla hela vinten och i regn och rusk på sommaren. Har inte haft några problem som inte berott på andra omständigheter (en läckande framgaffel kontaminerade bromsbeläggen). Beläggen har jag bytt en gång p.g.a slitage.

Då jag hållit mig i Stockholmsområdet sånär som på en tur till Rättvik för att köra Mörksuggejakten så har jag inte utsatt bromsarna för några riktigt långa utförslöpor där risk för överhettning funnits så vad de tål på den fronten kan jag inte uttala mig om.

Senast redigerad av en moderator:
Skivbroms eller v-broms?
Bromsarna fick mig att köra ur flera gånger i snön. När jag bromsade för att få ut bakhjulet lite i de tighta upptrampade snöstigarna så tog inte bromsen förrän två sekunder senare vilket resulterade i av-stig-cykling i djupsnö.

Snö är fel element för v-bromsar.

Skivbroms eller v-broms?
Det är sant som Markus säger. Jag gjorde manövrar liknande Jompers idag med hs33.

Förresten såg jag en fräsch hojjpa lutad mot väggen utanför affärn nyss.

Skivbroms eller v-broms?
Det var så många som hävdade motsatsen så jag var tvungen att kolla om jag mindes fel. Men jag ska försöka några gånger till.

Tillbaka
Topp