Skivbroms eller v-broms?

Queen

Ny medlem
Skivbroms eller v-broms?
Jag är på jakt efter en ny MTB och har lite frågor som ni kanske kan hjälpa mig med =)

1. Skivbroms eller fälgbroms? Under mina snart 10 år som mtb-cyklist har jag alltid kört med v-broms, aldrig provat skivbroms. Är det värt att ta steget över? Hur stor skillnad är det i underhåll? Jag cyklar xc...

2. Hur svårt/lätt är det att byta pedaler? Vad bör man tänka på? Många cyklar säljs ju med antingen dåliga pedaler eller inga alls. För att vara tjej är jag rätt duktig på att meka!

Heja våren!!

/Queen

Skivbroms eller v-broms?
1. Skivbroms! Mest för att det ger en pålitlig broms i alla väder tillskillnad från fälgbromsar. När det gäller mek tror jag inte det är så mycket värre än fälgbroms.

Skulle vara när man behöver lufta eller byta olja men det har jag inte behövt göra under de 6 månader jag haft min cykel. Dom har skött sig själva under den tiden.

2. Screw on, screw off. Bara att skruva skruva skruva. Inget komplicerat alls. Vissa hävdar att man måste använda momentnyckel men många med mig använder vanliga insexor eller pedalnycklar för det utan problem.

Skivbroms eller v-broms?
byta pedaler är lätt, bara man drar åt rätt håll (skruva loss, skruva i)

ja, skivbroms är värt det och man inte är allergisk mot vikten (sen finns det "ok-bra-bättre bäst"-skala där också)

Skivbroms eller v-broms?
Mårten;du tor inte ett par ceramicfälgar med tillhörandxe belägg funkar i vätan ? Lättservade och billiga och lätta. Skivbroms är bra i Alperna. ;o)

//Skogling

Skivbroms eller v-broms?
15mm skeftnôckel från Bejltema skrôuver en ôut pedalera me!

Åsso ska en skrôuva åt fel hôll pô vännser sejda.

Skivbroms eller v-broms?
Skogling skrev:
-------------------------------------------------------
> Mårten;du tor inte ett par ceramicfälgar med
> tillhörandxe belägg funkar i vätan ?

Inte som skivor. Det är sällan man kör så djupt i leran att skivorna doppas...

> Lättservade och billiga och lätta. Skivbroms är bra i Alperna.

Skivor är inte svårt att serva för den kvasihändige. Däremot får man ju inte mecka lika ofta som man får med v-bromsar, vilket är en nackdel:P

Skivbroms eller v-broms?
Skivbroms är överlägset om man inte satsar på att bygga den lättaste hojen som går att uppbringa. Men för vanligt folk är nästan vikten inget argument längre, då det finns många skivbromsar som inte väger mer än en v-broms om man räknar in broms, handtag och vajer.

skivbromsen ger, som nämt ovan, framförallt en pålitlighet som inte v-bromsar kan matcha. Vbromsar kan ta jättebra när det är torrt, men sen kör man genom ett vattenhål och vips tar den inte alls lika bra. Dessutom kan de sätta igen vid dåligt väder, och de sliter på fälgarna.
Den egentligen enda nackdelen är priset.

Pedaler är skitlätt att byta. Fast nyckel storlek 15. Right är right brukar jag ha som minnesregel, dvs rättgängat på höger sida.

Skivbroms eller v-broms?
Skogling: Det gör dom säkert. Men troligen inte om det fryser is på bromsytorna.

Men jag glömde, du cyklar ju inte på riktigt utan har bara cykeln som käck modeaccesoir...

Skivbroms eller v-broms?
vad prioriterar du?
vill du ha tunga, skrikande bromsar som oftast bara är tysta i torrt väder, om de ens är det.. då är skivbromsen ditt val.

vill du ha lätta, fina bromsar som fungerar i ur o skur , billiga i drift o har inga 300kronor/paret belägg priser.. då väljer du v-bromsar.

jag kommer inte montera på skivor på min hoj som det ser ut idag, modell lätt väger ca 600gram inkl skivor, ok o bromshandtag.. en uppsättningen och v-bromsar väger neråt 260gram inkl bromshandtag och då kostar de betydligt mindre.

sedan så har du med skivor per automatik betydligt tyngre nav, vilket leder till tyngre hjul.

summa summarum. skivor blir dyrare och tyngre.. men man kanske får lite mer bromskraft, som i mina ögon är omotiverat för xc åkande då jag har nog med nyp i mina bromsar iaf.

Skivbroms eller v-broms?
Jag har V-bromsar på senaste bygget. Det är bara provkört några gånger, men jag var ju tvungen att pröva. Vissa är ju så envisa med att de är mycket bättre än vad jag minns..

Utslaget hittills är att de är precis så dåliga som jag minns dem, speciellt i snö och slask är det småfarligt men ganska spännande att inte ha bromsverkan förrän en stund efter man börjat bromsa.

Vilken hårdvara jag har? Avid bromshandtag, XT 750 V-bromsar, XTR ceramic-belägg och Mavic D521 Ceramic-fälgar. Beläggen är justerade med perfekt toe-in.

Kommer ändå försöka fortsätta med V-bromsar, det är ju spännande som sagt och går helt i linje med den här helstela cykeln.

Skivbroms eller v-broms?
Mårten skrev:
> Skogling: Det gör dom säkert. Men troligen inte om
> det fryser is på bromsytorna.
>
> Men jag glömde, du cyklar ju inte på riktigt utan
> har bara cykeln som käck modeaccesoir...

Om du tycker att cykla "på riktigt" är att hoppa från små murar i stan eller cykla ner för små iskanor i lekparken så nej, jag cyklar ej på riktigt. Jagh föredrar snabba episka turer i naturen utan större hopp och skutt. Sedan kanske det inte är så smart att ge sig ut i kylan och saltet med en 37-tusenkronorscykel heller. Mina föräldrar betalar inte mina prylar. Det gör jag själv vet du. Eller glömde du smileyn ?

Skivbromsar är kanon btw.

//Skogling

Senast redigerad av en moderator:
Skivbroms eller v-broms?
jomper:
det är inget nytt fenomen att det bromsar dåligt, tom riktigt dåligt på ceramic fälgar i väta, oavsett belägg.

Skivbroms eller v-broms?
Tim skrev:
> vad prioriterar du?
> vill du ha tunga, skrikande bromsar som oftast
> bara är tysta i torrt väder, om de ens är det..
> då är skivbromsen ditt val.
>
> vill du ha lätta, fina bromsar som fungerar i ur o
> skur , billiga i drift o har inga 300kronor/paret
> belägg priser.. då väljer du v-bromsar.
>
> jag kommer inte montera på skivor på min hoj som
> det ser ut idag, modell lätt väger ca 600gram inkl
> skivor, ok o bromshandtag.. en uppsättningen och
> v-bromsar väger neråt 260gram inkl bromshandtag
> och då kostar de betydligt mindre.
>
> sedan så har du med skivor per automatik betydligt
> tyngre nav, vilket leder till tyngre hjul.
>
> summa summarum. skivor blir dyrare och tyngre..
> men man kanske får lite mer bromskraft, som i mina
> ögon är omotiverat för xc åkande då jag har nog
> med nyp i mina bromsar iaf.

hehe... Det var inte vinklat alls....

skrikande bromar beror på justering. Mina erfarenheter är att vbromsar skriker oftare än skivbromsar gör. V-bromsbelägg kostar visserligen 1/3 av vad skivbeläggen kostar, men sen slits de också minst 3ggr så snabbt. Dessutom slits fälgen, så kör man mycket i lerig terräng behöver även fälgen bytas ut med jämna (dock ganska långa) mellanrum.

Navet blir marginellt tyngre, men det är inte många gram det handlar om. Viktigt att poängtera är att det argumentet kommer från en som bygger om en redan lätt XTR-bakväxel för att den är tung. Som jag sa innan, för vanliga folk som inte satsar på att byugga det lättaste möjliga är inte vikten ettt argument. Magura Marta SL väger tex 325g.

Skivbroms eller v-broms?
En fråga som kanske inte hör till tråden egentligen, men lite eftersom det är ett återkommande argument: V-bromsar sliter ju på fälgarna, men sliter inte en skivbroms på skivan? Skivor är väl ganska dyra?

MVH /Henrik

Skivbroms eller v-broms?
Skogling: Ouch! Det där gjorde jätteont!

Nej, det jag menade var att cyklar man i lera och snö så klarar sig skivorna torra och man behåller bromsverkan vilket man inte gör med fälgbromsar. Och fryser det sen på fälgarna, ja då funkar nog inte ens ceramic.

För cykling i betongdjungeln och "hopp från små murar" så är fälgbroms utan tvekan jättebra! Det är i _skogen_ skivbroms är bättre imho.

Och förresten, mina föräldrar betalar inte mina prylar heller.

Ja, jag glömde smileyn förrut, jag erkänner...

Skivbroms eller v-broms?
Tim skrev:
> vad prioriterar du?
> vill du ha tunga, skrikande bromsar som oftast
> bara är tysta i torrt väder, om de ens är det..
> då är skivbromsen ditt val.
>
> vill du ha lätta, fina bromsar som fungerar i ur o
> skur , billiga i drift o har inga 300kronor/paret
> belägg priser.. då väljer du v-bromsar.
>

nu tar du allt i lite, finns bra många skivbromsar numera som inte väger massor. och visst kostar beläggen mer, MEN min erfarenhet är det istället går åt 3-4 gånger mindre belägg per år. så i längen är det billigare. det är min upplevelse, har kört både på skivbromsar och på v-bromsar. räcker ju med att man får byta beläggen på v-bromsar en gång per säsong så har man tjänat in den merkostnad skivbromsbelägg är.

sen att du inte har det på din hojj, ja det är ju upp till dig, i ditt fall äre ju för att du jagar vikt till nästan varje pris som helst :D (nästan, inte riktigt, men nästan)

föresten, mig veterligen finns det lättare fälgar för skivbroms än för v-broms, alltså roterande vikt, o därmed ännu mer viktigt än lätta nav, då de hamnar längst ut i hjulet o får en hävarm elelr vad man nu ska säga. om man nu jagar vikt så är det väll viktigare än naven :D

Skivbroms eller v-broms?
Jag har aldrig någonsin behövt byta en skiva för att den blivit sliten. Jag tippar på att livslängden på en skiva i alla fall är det dubbla fälglivslängden om man kör med v-broms. En ny skiva kostar ungefär hälvten av vad en ny fälg kostar. Att montera på en ny skiva är gjort på några minuter med en insexnyckel. Att byta fälg kräver väldigt mycket mer arbete, kanske även en ny uppsättning ekrar.

Skivbroms eller v-broms?
I snö och is är som sagt skvor helt överlägset. Så länge fälgarna är isfria men det är dom ej så hemskt länge... ;o)

//Skogling

Skivbroms eller v-broms?
Haxx skrev:
> En fråga som kanske inte hör till tråden
> egentligen, men lite eftersom det är ett
> återkommande argument: V-bromsar sliter ju på
> fälgarna, men sliter inte en skivbroms på skivan?
> Skivor är väl ganska dyra?
>
>
> MVH /Henrik

har under 7 år med skivbromsar ännu inte slitet ut en ända skiva, det finns ju bra mycket mer material att ta av + att skivan är i stål, fälgen är i aluminium, mig veterligen är stål mer hållbart näre gäller förslitning. men finns säkert nån som vill komma o motbevisa. alu skivor (finns faktiskt) brukar ryka illa kvickt näre är dåligt väder :D

Skivbroms eller v-broms?
Queen: Skivbromsar är jättebra. Men de är inte "överlägsna", som många hävdar. Faktum är att v fungerar tillräckligt bra nästan jämt. Enda tveksamheten är på vintern när det är is och snö ute, men det kan ju å andra sidan bildas en tunn ishinna på en skiva också.

Att det bara kommer vatten på fälgen har ingen nämnvärd betydelse för bromsverkan vid v-broms men det vet du säkert redan (varför hävdar så många detta egentligen?).

Man vinner ingen bromsverkan med skivbroms heller i torra förhållanden, jämfört med en bra v-broms. Detta beror på att skivan är mindre än fälgen, så det blir ett större vridmoment som ska bromsas upp.

Dock är känslan i en bra hydraulbroms mycket skönare än i en v-broms. Det är en stor skillnad.

Det är ju inte så att när skivbroms inte fanns så åkte folk runt och kunde inte få stopp på hojen. En bra skivbroms är trevligt, det kan inte förnekas, men det kostar också pengar som man kunde lagt på att uppgradera annat på hojen.

Det kan säkert vara så att en skivbroms är mera pålitlig, frågan är hur mycket detta är värt. Det är ju som sagt inte gratis att byta. Och V-bromsar är som sagt tillräckligt bra i de flesta situationer. På vintern kan det se lite annorkunda ut dock.

Jag har för övrigt magura louise fr med 180 mm skiva på min hoj.

MVH /Henrik

Skivbroms eller v-broms?
En nackdel med skivbroms är ju att man aldrig får köpa nya fälgar. Nu har jag kört med samma hjul sedan -01 och börjar fundera på om jag måste börja hoppa ner från tak (eller kanske låna ut cykeln till någon som hoppar ner från ett tak) för att ett hjulbyte ska vara motiverat.

Jag är jättetrött på mina snik-MavicX223fälgar som bara håller och håller fast dom är inne på sin tredje ram.
Dom X618 som sitter på hojen med fälgbromsar har ju lyckets bli vackert nerslitna bara sen i september ;-)

Skivbroms eller v-broms?
Nu är han iofs på jakt efter en ny cykel, och då kostar det ofta inte så mycket mer att välja en som har skivbromsar på från början. Du vet vad jag tycker iaf...

Skivbroms eller v-broms?
måste erkänna att jag saknar lite pillet med att få v-bromsarna att ta riktigt bra. Eller när man cyklar i skogen och någon eker kanske tappar lite spänning om man kört på nått och fälgel flyttar sig 1 mm och det börjar gneka sådär skönt...
Eller injusterandet varje gång man har haft bort och sätter dit hjulet igen (jag var ganska petig).

Lite saknar man det... men skivorna är det ju bara att köra... Efter ½-1 säsong klämma dit nya bromsklossar och köra en evighet igen (12 ojrå kostade mina som håller ungefär 1 säsong med några timmar i veckan blandad körning).

Skivbroms eller v-broms?
Håller med Herik också... Man skall inte stirra sig blind på skivor. Men idag är deom flesta finare hojar utrustade med skivor. Utom dom allra lättaste och dyraste tävlingshojarna... ;o)

Fast Tom Scott har skivor på sina lättaste XC-hojar iår !

//Skogling

Skivbroms eller v-broms?
Precis som på skivbromsar så finns det ju bra och dåliga fälgbromsar. Att det står XTR behöver ju inte betyda att de är bäst. Inte ens lättast.

//Skogling

Skivbroms eller v-broms?
Haxx skrev:
> Förr körde man dh med cantileverbromsar och judy
> dh (80 mm elastomer+olja). Huru öfverlevde
> folket?

japp. Men vad har det med saken att göra? Förr åkte folk utför på träplankor, men ingen jäkel skulle väl få för sig att göra nåt dylikt idag?

Skivbroms eller v-broms?
Jag passar på att slå ett slag för mekaniska skivbromsar om man vill se hur det är att slippa V-bromsar men är tveksam till att behöva pilla med hydraliken. Ett par mekaniska med bra vajrar är klart underskattade tycker jag. Rekommenderar varmt Avid BB7 - billiga, utmärkt funkion och triviala att montera/justera/underhålla (absolut inte svårare än vilka V-bromsar som helst).

Sätt inte pedalerna upponer bara.

Skivbroms eller v-broms?
Äh det har inget med saken att göra
:)

Jag bara satt och blev lite nostalgisk. Tillbaka till ämnet!
:)

Haha, träplankor!! Var det innan hjulet var uppfunnet?

Hur pratade man då?
"Du vet min träplanka är mycket lättare än din, det är en Woodman"

hoho!

MVH /Henrik

Skivbroms eller v-broms?
hehe... var väl nåt sånt här jag syftade på:
skiing11.jpg

Men den där med Woodman var en riktig höjdare...

Skivbroms eller v-broms?
Tack för alla svaren, boys!

Men jag har fortfarande beslutsångest angående vilken bromstyp jag ska välja. Båda har sina fördelar och nackdelar. Skivbromsen har överlag bättre bromsverkan men gör cykeln tyngre, v-bromsar är lätt och smidiga men på alla cyklar jag kollat på så måste man betala minst 1000 kr mer för att få en cykel med fälgbroms istället för skivbroms.

Vad är viktigast, vikt eller pengar?! Hmm, svårt...

/Queen of Fucking Everything =)

Skivbroms eller v-broms?
V-broms som är den äldre tekniken borde ju vara billigare.

Är det på det sättet att det är dyrare så väger priset, bromsverkan, underhållet och framförallt bromskänslan lätt upp den lätt ökande vikten.

Skivbroms!

Skivbroms eller v-broms?
Sån liten viktskillnad har oftast minimal/obefintlig betydelse för de flesta av oss. Det finns vissa som skulle bygga sina cyklar i balsaträ om det så gick men vi andra kan som tur är välja det som fungerar bäst framför det som är lättast. Så om budgeten tillåter skulle jag välja skivbroms alla gånger.

Skivbroms eller v-broms?
>Queen skrev:
>
>"...på alla cyklar jag kollat på så måste man betala minst 1000 kr mer för att få en cykel med >fälgbroms istället för skivbroms."

Menade du inte att skivbromsar var dyrare?

*1000kr mer
*1000ggr bättre kännsa
*1000ggr bättre bromskraft
*1000ggr pålitligare
*1000ggr mer prisvärda...

Listan kan göras hur lång som helst.

/ADam

Skivbroms eller v-broms?
Så många svar, så många åsikter, inte lätt det här eller hur Queen? ;-)

För det första, hur kör du egentligen? Vad jag menar är att om du inte saknat mer bromskraft eller slitit ut dussinet bromsbelägg och fem par fälgar på 10 år så klarar du dig bra med v-bromsar även i fortsättningen. Om du däremot cyklar i skogen året om och gillar lerbad året om också, så får du bättre bromseffekt och mindre slitage på bromsarna med skivbromsar. Och självklart ska du köra med sintrade(metall) skivbromsbelägg i skogen, då håller beläggen riktigt länge.

Fördelen med bra skivbromsar, ja det finns både bra och dåliga, är att de tar bra i alla väder, kräver minimalt med underhåll och om något hjul blir skevt så tar det inte i bromsen så som det kan ta med v-bromsar.

Nackdelen med skivbromsar är att de kostar mer, några andra nackdelar finns inte tycker jag.

/Leo

Skivbroms eller v-broms?
Skrivet av Tim

"vad prioriterar du?
vill du ha tunga, skrikande bromsar som oftast bara är tysta i torrt väder, om de ens är det.. då är skivbromsen ditt val."

"vill du ha lätta, fina bromsar som fungerar i ur o skur , billiga i drift o har inga 300kronor/paret belägg priser.. då väljer du v-bromsar."

Låter konstigt det du säger , här är min erfarenhet/åsikt.

1:
Spelar roll om dom låter , gående flanörer blir förvarnade att man kommer , rätt justerade låter dom VÄLDIGT lite (inte HOPE då...) !
Vikten: inte mycket då dom senaste modellerna väger mer än ca 300g.

2:
Fälgen badar i vatten, lera , is mm som sätter sig på fälgen och drar ner bromseffekten åt he..vete mycket , käkar dessutom upp fälgarna , kan avhjälpas med ceramic fälgar och speciella klotsar som är dyrare...

Har kört tot 8år med skivbromsar och 2 utan...

Aldrig mer utan skivor för min del.

Tillbaka
Topp