Skivbroms eller v-broms?

Skivbroms eller v-broms?
swerider:
jag har aldrig varit med om att dito ceramic varit dyrare.. shim ceramic kostar samma som shim org.. BBB jag köpt har det vart samma pris på vad jag sett.. förövrigt så går det utmärkt o köra vanliga belägg på ceramic med.

ja 300gram för per skivbroms ja, med alu skiva.. inte samma hållbarhet som stål.. och en v-broms inkl handtag väger va 130gram (vuelta + extralite handtag). steinbach finns då skulle det va under 220gram komplett men de flexar tydligen som F och är kortare än standard v-bromsar.. vueltas är 8mm längre än standard v-broms = mer kraft.

Skivbroms eller v-broms?
andreaso skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag passar på att slå ett slag för mekaniska
> skivbromsar om man vill se hur det är att slippa
> V-bromsar men är tveksam till att behöva pilla med
> hydraliken. Ett par mekaniska med bra vajrar är
> klart underskattade tycker jag. Rekommenderar
> varmt Avid BB7 - billiga, utmärkt funkion och
> triviala att montera/justera/underhålla (absolut
> inte svårare än vilka V-bromsar som helst).
>
> Sätt inte pedalerna upponer bara.

Funderar starkt att slänga på sådana bromsar till min Manitou Six-gaffel.
Har nu XT v-broms, men måste tilta dem extremt mycket för att det inte skall skrika. Det beror på att Manitou-gaffeln vrider sig lite.

/Martin

http://www.cykelforum.se

Skivbroms eller v-broms?
Jag tycker aldrig mer v-broms på min alltiallohoj. Finns inga nackdelar ännu. Bara att hoppa på cykeln och full fart ner för backen och bromsarna tar sig som förväntat oberoende årstid och väderlek.
Kört med mina i ett år och inte gjort nånting. Inga nya bellägg eller andra servicejobb. Men jag har väl inte cyklat lika långt som vissa här. Bara typ 1500km.

Skivor är inte dyra, inte om man köper Biltemas 160mm skivor. Löjligt billiga var de, har inte märkt någon sämre bromsverkan mot originalskivorna på sommarhjulen!

Skivbroms eller v-broms?
Hmm, det här var verkligen många åsikter =) Tack!

V-bromsar har alltid fungerat för mig tidigare, visst ibland har jag varit förbannd som fan för att dom inte alls fungerar i lerig terräng, men jag har ju accepterat läget. Men numera så är det i princip skivbromsar på alla nya cyklar, det finns nästan inga med vanliga v-bromsar. Är skivbromsar så mycket bättre än v-bromsar?! Eller är det bara en modefluga...?

Jag letar efter en cykel i 10000-13000 kr-klassen och efter att ha gått igenom de flesta cyklarna i den prisklassen har jag uteslutit alla cyklar utom Cube LTD SL och Cube LTD CC. Dom har nästintill samma geomentri som min gamla cykel, skiljer bara ett par mm.

CUBE LTD SL 2006
http://www.haggs.nu/catalog/product_info.php?cPath=137_139&products_id=946

CUBE LTD CC 2006
http://www.haggs.nu/catalog/product_info.php?cPath=137_139&products_id=949

Nu till problemet: Köpa LTD CC med skivbromsar som är billigast, eller köpa LTD SL med v-bromsar? Beslutsångest....

/Queen

Skivbroms eller v-broms?
Om jag tittade på en ny cykel så skulle jag definitivt ta en med skivor redan från början, känslan i skivbromsarna går inte att slå (visserligen finns det ju både bra och dåliga skivbromsar och jag vågar inte uttala mig om just de som sitter på den cykeln). Kraften i ett par v-bromsar räcker ju gott till xc men känslan och modulationen är så mycket bättre med skivor samt att de som sagt tar bra mycket bättre i lera är skäl nog att välja skivor.

Jag har cyklar med både Skivor och v-broms och ett par väljusterade v-bromsar funkar ju bra men i leran är skivbromsar the way to go...(min senaste cykel fick v-broms men bara för att jag hade ett par fina hjul och XTR växelreglage till det som jag ville använda, det funkar ju trots allt)

Visserligen ser det ut som att den med v-bromsarna är bättre specad än den andra och det kan ju vara det som gör den lite dyrare, det optimala vore ju den cykeln med skivor. Kanske kan du få byta bromsar och hjul på den.

Och som ett sidospår kan jag nämna att jag nyligen handlade av häggs och är mycket nöjd med servicen.

Skivbroms eller v-broms?
jag skulle valt den med v-bromsar av flera anledningar:

*r7 gaffel, styv och hyffsat lätt.. ca 170-180gram mindre än reban.
*lättare hjul med reducerade ekrar
*gamla xt naven på skivbromscykeln.. som haft väldiga problem med bodys som raserar, sägs vara bättre på nya 760 naven.
*styrestyrstamscombo på skivbromshojjen väger över 500gram på vågen jämfört med v-broms som väger ca 270gram. (styvt nog.. det är ingen dh cykel!)
*sram x9 vs xt.. smaksak.. samma prisklass på vxl systemet.. smaksak om du vill ha shimano eller sram.. triggers båda två så gå för det som du föredrar (märkesmässigt, funktionsmässigt sägs de vara likvärdiga).

det är väll vad jag reagerar på såhär direkt.

Skivbroms eller v-broms?
jag hade nog tagit den med skivor ändå, bra skivbromsar, en gaffel som är styv och fått bra kritik i tidningar och av diverse åkare. komponenter som räcker mer än väl för de flesta, naven tror ja inte är så förändrade mellan de olika modellåren, så som TM skriver. har shimano ändrat mycket där de senaste åren? mer än att ändra för att man ska tvingas köpa nå special special (ändrar, utan direkt förbättring, o sen chockhöjja priset på gamla reservdelen för att tvinga en köpa nya saker, ha faktiskt varit med om det).

manitougaffelnb är visserligen nyare, men det är supermodellen och den är inte SÅ mycket lättare + att den visserligen är styvare än skareb, men det säger inte mycket då skareben ändå anses rätt "sladrig" om man läser runt på forum, i alla fall i samma "sladderklass" som sid.

Skivbroms eller v-broms?
Queen skrev:
> Hmm, det här var verkligen många åsikter =) Tack!
>
> V-bromsar har alltid fungerat för mig tidigare,
> visst ibland har jag varit förbannd som fan för
> att dom inte alls fungerar i lerig terräng, men
> jag har ju accepterat läget. Men numera så är det
> i princip skivbromsar på alla nya cyklar, det
> finns nästan inga med vanliga v-bromsar. Är
> skivbromsar så mycket bättre än v-bromsar?! Eller
> är det bara en modefluga...?

Som bromsar betraktat är skivor faktiskt ordentligt mycket bättre än v-bromsar.
En broms är ju i allmänhet en säkerhetsdetalj. Att en säkerhetsdetalj är tillförlitlig under alla förhållanden får anses som en mycket viktig egenskap hos en säkerhetsdetalj.

MEN, det är din cykel de ska sitta på, inte din bil.
Frågan borde därmed inte vara huruvida skivbromsar är bättre än v-bromsar som bromsar betraktat (däri tvistar icke di lärde), utan istället om du verkligen behöver ett par jättebra bromsar på din cykel?

Det kanske är viktigare för dig med låg vikt än med hållbarhet, bromskänsla och bromsförutsägbarhet. Ingenting är rätt för alla men någonting är rätt för dig. Vad detta någonting är får du själv avgöra.

Skivbroms eller v-broms?
Queen skrev:
> Hmm, det här var verkligen många åsikter =) Tack!
>
> V-bromsar har alltid fungerat för mig tidigare,
> visst ibland har jag varit förbannd som fan för
> att dom inte alls fungerar i lerig terräng, men
> jag har ju accepterat läget. Men numera så är det
> i princip skivbromsar på alla nya cyklar, det
> finns nästan inga med vanliga v-bromsar. Är
> skivbromsar så mycket bättre än v-bromsar?! Eller
> är det bara en modefluga...?
>
> Jag letar efter en cykel i 10000-13000 kr-klassen
> och efter att ha gått igenom de flesta cyklarna i
> den prisklassen har jag uteslutit alla cyklar utom
> Cube LTD SL och Cube LTD CC. Dom har nästintill
> samma geomentri som min gamla cykel, skiljer bara
> ett par mm.
>
> CUBE LTD SL 2006
> http://www.haggs.nu/catalog/product_info.php?cPath
> =137_139&products_id=946
>
> CUBE LTD CC 2006
> http://www.haggs.nu/catalog/product_info.php?cPath
> =137_139&products_id=949
>
> Nu till problemet: Köpa LTD CC med skivbromsar som
> är billigast, eller köpa LTD SL med v-bromsar?
> Beslutsångest....
>
> /Queen

jag skulle välja modellen med Reba-gaffel & skivbromsar, alla verkar mkt nöjda med Reba-gaffeln, och anledningen till att ha skivbromsar kan du läsa i andra inlägg i den här tråden...

Skivbroms eller v-broms?
Fattar inte några saker,

Det där med fälgbaneslitage. Har hittills aldrig behövt byta ut en fälg pga av jag slitit ut dom, och då har visa hjul gått väldigt långt i ur och skur. Klart överdriven skräckprogaganda.

Att man inte kan köra med skev fälg, för fan, köp riktiga hjul eller bygg dom själva så slipper ni skeva hjul, eller lär er cykla!

Emellanåt kan det dock gå åt en del bromsbelägg, men det krävs rätt speciella förhållande för att det skall inträffa, typ extrem fegkörning med mycket bromsande i lera.
Kör på biltemas bakelit belägg mot ceramic fälg och det ger bra bromsverkan, tyst och mycket lite slitage. Byte av gummi kostar drygt som en påse grillchips.

Bromskraft, som den flugviktare jag är behöver jag sällan använda mer än ett finger på bromsreglaget för att ge en tillräcklig bromseffekt, med skivor kanske jag inte alls behöver använda fingrarna.

over and out.

Skivbroms eller v-broms?
Queen:

Skivbromsar är inte en modefluga, men det är väldigt hypat. Folk tenderar att se skivbromsar som överlägsna, vilket de inte är. De kan vara bättre i vissa förhållanden, som snö och kanske lera, men i torr väderlek har de mindre bromskraft än bra v-bromsar. Detta beror på att skivan är mindre än fälgen, och därmed uppstår ett större vridmoment som ska bromsas upp.

Skivor har dock tillräcklig bromskraft i torra förhållanden.

Men man får inte glömma att v-bromsar fungerar tillräckligt bra nästan alltid. Det är väldigt sällan de inte fungerar alls, och självklart blir bromsverkan nedsatt under olika förhållanden, men jag tvivlar på om det är tillräckligt mycket för att det inte ska räcka till att få stopp på hojen på ett bra sätt (utom kanske snö och is).

Känslan är ett annat kapitel. Den är mycket bättre i hydrauliska skivbromsar.

Du väljer mellan två hojar. Jag får intrycket att den dyrare hojen med v-bromsar är finare än den billigare. Plus och minus:

+Ramen verkar finare
+Den verkar ha bättre hjul

-Gaffeln är säkert inte dålig, men inte väl beprövad, vad jag vet
-Ej skivbromsnav. Detta gör det dyrt att uppgradera om du nu vill ha skivor senare.

Den billigare, med skivor:

+Billigare
+Fin och väl beprövad gaffel

-Troligen sämre ram
-Troligen sämre hjul

Detta är min bedömning. Jag lutar mycket åt den dyrare, om det var jag som skulle köpt.
Jag tycker att ramen är viktigare än bromsarna, men jag är ju inte 100% säker på att den ena är bättre.

MVH /Henrik

Skivbroms eller v-broms?
Det där med slitage på fälgarna stämmer också med v-bromsar, men det sliter inte så mycket att det är ett jätteproblem. Man får inte glömma att fälgar är gjorda för att bromsa på. Hur mycket det sliter beror såklart på hur mycket du cyklar. Slutligen kommer du att få byta fälg och ekrar, men detta borde du ha koll på själv eftersom du skriver att du cyklat med v-bromsar länge.

Hur många gånger har du bytt fälgar?

MVH /Henrik

Skivbroms eller v-broms?
Queen skrev:

> 1. Skivbroms eller fälgbroms? Under mina snart 10
> år som mtb-cyklist har jag alltid kört med
> v-broms, aldrig provat skivbroms. Är det värt att
> ta steget över? Hur stor skillnad är det i
> underhåll? Jag cyklar xc...

Om du tävlar är nog V-broms fortfarande det bästa. Dock kolla gärna XTR-skivbroms, lätt o driftsäker. Den stora skillnaden mellan v-broms o skivor är vid dåliga förhållanden, i smuts och snö o is o vid lång utförslöpor — som i alperna — vinner skrivbroms. Men för goda förhållanden är nog V-broms med ceramic fälgar lättast o snabbast.

Mer underhåll på V-broms, å andra sidan är det lite mer komplicerat när skivbromsar ska underhållas och att ta av och på hjulet tar ivf längre tid för mig med skivbroms (snart hoppar det upp ngn o säger att det går lika snabbt). Underhållet är dock oftast minimalt, de kan gå i flera år utan att man ens behöver tänka på att lufta dem eller fylla på olja eller byta belägg.

> 2. Hur svårt/lätt är det att byta pedaler?

Hur lätt som helst. Finns två varianter: i) de man tar av med en pedaltång, har man en lång pedaltång med ordentligt med hävkraft är det lätt, ii) de man tar av med en 8 mm insexnyckel. Vi har numer övergått till sådana, Shimano 959, och tar regelbundet av dem.

bil3.jpg

Det enda man behöver tänka på, eller veta, är att pedalerna på vänstersidan (i hojens färdrikting) har omvända gängor. Man tar alltså ur dem genom att vrida medsols.

Senast redigerad av en moderator:
Skivbroms eller v-broms?
På min vinterhoj har jag cantileverbroms och dom är inte underhållna mer än en första injustering i början av vintern.
Jag tar ut in rumstempererade cykel och cyklar i snön, då blir det givetvis is på fälgbanorna men har man det i åtanke och bromsar lite före och gör sig beredd att avända 2 fingrar och nypa åt ordentligt.

Jag ser inte problemet ni upplever, har kört LÄNGE med cantilever som enligt er är som att åka ångdriven bil.

Skivbroms är givetvis överlägset i bett och underhåll men dom väger en hel del mer än V broms.
Men att V eller canti skulle vara livsfarliga köper jag inte, ej heller så dåliga som ni vill påstå.

Man blir nog nöjd med både V och skiv för "vanlig" nöjesåkning i skogen, är det Åre vi talar om så gäller det ju lite andra förutsättningar.

Jag har slitit ner ETT par fälgar men då var det många mil på dom..

Skivbroms eller v-broms?
Wilier skrev:
> Fattar inte några saker,
>
> Det där med fälgbaneslitage. Har hittills aldrig
> behövt byta ut en fälg pga av jag slitit ut dom,
> och då har visa hjul gått väldigt långt i ur och
> skur. Klart överdriven skräckprogaganda.

Det har mycket med bromsteknik att göra. Ligger du och släpar med bromsarna i nedförsbackarna eller bromsar du kort och hårt när det väl behövs? Det senare sliter mycket mindre på bromsytorna.

Jag personligen har endast slitit ut ett par fälgar (som dessutom var beggade när jag köpte dem) och det tog några år (jag hade ägt dem i tre-fyra år tror jag).

Nu är både du och jag flugviktare så samma serviceintervall gäller nog inte för en 100 kilos klump...

> Att man inte kan köra med skev fälg, för fan, köp
> riktiga hjul eller bygg dom själva så slipper ni
> skeva hjul, eller lär er cykla!

Jag håller med.

Dock är det en grej som är otäck med v-bromsar, nämligen att man bromsar ned en bärande konstruktion.
Den obehagliga känslan jag fick när plötsligt ena fälgsidan bak hade vikt ut sig 90 grader minns jag klart idag. Den glada känslan jag fick när jag insåg att det inte var framhjulets fälg som falerat minns jag också. Innan någon kommer och klagar:
-Ja, jag hade gjort knivtestet med jämna mellanrum.

> Emellanåt kan det dock gå åt en del bromsbelägg,
> men det krävs rätt speciella förhållande för att
> det skall inträffa, typ extrem fegkörning med
> mycket bromsande i lera.
> Kör på biltemas bakelit belägg mot ceramic fälg
> och det ger bra bromsverkan, tyst och mycket lite
> slitage. Byte av gummi kostar drygt som en påse
> grillchips.

Jag köpte på mig bromsbelägg när jag köpte skivbromsar. Det börjar jag ångra nu, de har knappt slitits alls...

> Bromskraft, som den flugviktare jag är behöver jag
> sällan använda mer än ett finger på bromsreglaget
> för att ge en tillräcklig bromseffekt, med skivor
> kanske jag inte alls behöver använda fingrarna.

Absolut. Jag har inte skivbromsar för bromskraftens skull, flugviktare som jag är.
Däremot är känslan grumt mycket skönare och tillförlitligheten är 100.0000% att jämföra med 93.1784% hos v-bromsen. Underhållet är krångligare på skivbromsen (men inte svårt om man kan läsa innantill) men behöver göras mer frekvent på v-bromsen.

Men som sagt, allt beror på vad man är ute efter. Som broms betraktat är skivbromsen en bättre konstruktion. Frågan är om man behöver en så bra broms på en cykel (V-bromsen funkar ju fullt tillräckligt i de allra flesta fall och är lättare än skivbromsen...)?

Svaret på den frågan är högst individuellt.
Nu när jag använt båda vet jag bara att jag personligen aldrig skulle betala mer pengar för en mtb med v-broms än för en mtb med skivor, men det är jag det...

Skivbroms eller v-broms?
Mytomspunnen: Ok, så du menar att bromsarna är viktigare än allt annat på cykeln? Du kan inte betala mer pengar om ramen är bättre på den med V? Jag anser att då stirrar man sig blind litegrann. Nämnde jag att skivbromsar är hypat?

Skivbromsar har för övrigt inte mera bromskraft än v-bromsar. Snarare tvärtom, i torra förhållanden.

Ingen broms har tillförlitlighet på 100% heller. Detta är också ganska ointressant, om man inte kör i is och snö. Inget system har dålig eller ens i närheten av dålig tillförlitlighet.

Varför skulle man ligga och släpa med bromsarna bara för att man kör fälgbroms? Det kan man ju göra med skivor också och även då sliter man belägg och skiva. Om man har dålig bromsteknik hjälper det ju inte att byta till skiva.

MVH /Henrik

Skivbroms eller v-broms?
haxx (ej inloggad) skrev:
> Mytomspunnen: Ok, så du menar att bromsarna är
> viktigare än allt annat på cykeln?

Nej det menade jag inte.

> Du kan inte betala mer pengar om ramen är bättre på den med V?

Det beror på hur mycket bättre och på vilket sätt. Fast jag skulle nog aldrig köpa en komplett mtb...gillar att komponera själv.

> Jag anser att då stirrar man sig blind litegrann.
> Nämnde jag att skivbromsar är hypat?

Jo du har sagt det ett par ggr.
Även jag kan upprepa mig:
Om du tycker att skivbroms är överflödigt till din cykel välj då en fälgbroms.

> Skivbromsar har för övrigt inte mera bromskraft än
> v-bromsar. Snarare tvärtom, i torra förhållanden.

Jo tack vridmoment och hela historien, jag har hört hela den bristande förklaringen förr.
Att man i den förklaringsbilden ej tar med:
1. skillnaderna i friktion mellan bromsyta och bromsklots
2. skillnaderna i utväxling mellan handag och bromsklots
3. skillnader i andra konstruktionsförluster,
mellan de två systemen ogiltigförklarar hela resonemanget.

Jag gillar visserligen teoretiska resonemang och särskilt då fysikaliska sådana (jag får betalt för att räkna på och komma på nya sådana) men i det här fallet är praktiken så mycket enklare att använda om man vill jämföra.

> Ingen broms har tillförlitlighet på 100% heller.

Inte? Du kör med fälgbromsar va? :-)

Självklart är det så. Mer realistiska siffror:
Skivbroms: 99.99% (Nedsatt bromsförmåga var 10 000 bromsning)
Fälgbroms: 95.00% (Nedsatt bromsförmåga var 20 bromsning)

Notera att som nedsatt bromsförmåga räknas alla gånger bromsningen ens är något försämrad från optimalvärdet. Man får i dessa fall oftast ändå stopp på cykeln i god tid.

> Detta är också ganska ointressant, om man inte kör
> i is och snö. Inget system har dålig eller ens i
> närheten av dålig tillförlitlighet.

Vem kör inte i is, snö och lera här på forumet förutom Skogling (som faktiskt körde på både snö och is härom dagen)?
Visst, jag vill inte ha skivor på min racer (mer än för blinget då) men det var väl inte det vi pratade om?

> Varför skulle man ligga och släpa med bromsarna
> bara för att man kör fälgbroms?

Det skall man inte. Jag bara förklarade varför vissa sliter ut sina fälgar fortare än andra...

> Det kan man ju göra med skivor också och även då sliter man
> belägg och skiva. Om man har dålig bromsteknik
> hjälper det ju inte att byta till skiva.

Jo det hjälper visst. Dålig bromsteknik påverkar inte bromsens funktion lika mycket om du kör skivor.

Skivbroms eller v-broms?
Huvudet på spiken igen mytis, kan sträcka mig till att hålla med om att skivor är mer förlåtande mot en bristfällig bromsteknik än V-bromsar.

Skivbroms eller v-broms?
Hahaha... Haxx: Hur kan du påstå att skivbromsar har sämre bromskraft än v-bromsar? Vissa skivbromsar kanske har det, men jag kan garantera att det inte finns en enda v-broms som slår tex en Hope Ti-6 med 8" skiva vad gäller bromsstyrka.

Skivbroms eller v-broms?
Hur många av er som förespråkar V-broms har erfarenhet av skivbroms?
Då menar jag inte testat polarens hoj tio minuter utan om ni har ägt en cykel med skivor eller lånat en ett längre tag.

Skivbroms eller v-broms?
Ma Vic skrev:
> Hur många av er som förespråkar V-broms har
> erfarenhet a skivbroms?

Hur många vi är vet jag ej. Men för egen del äger jag båda och tycker nog att fälgbroms med ceramic fälgar fortfarande har ett litet försteg för xc-tävling. De är lättare o mindre komplicerade.

De sista åren har jag dock lutat alltmer åt skivbroms även på väg. Vi har ju gjort en del ganska långa resor med cykel, och då haft ceramicfälg o v-bromsar, och ibland har vi fört en diskussion om vi skulle våga ha XTRs nya skivbroms på en resa i Asien. Något svar har vi inte kommit till, delvis p g a de gamla ramarna hållit så vi har inte varit tvugna att ta beslut, men jag lutar faktiskt åt att skivbromsarna nu blivit så tillförlitliga att man skulle våga ge sig ut i Indien eller Lao med sådana.

Bortsett från i xc-tävlingssammahang tycker jag skivor vinner. Man skulle väl kunna säga att vid torr stigcykling är v-bromsar lika bra. Men så fort det är smutsigt är skivor bättre, inte minst för att de spar fälgarna. Vid is och snö är de helt överlägsna. I ett sammanhang kan V-bromsar vara direkt farliga nämligen vid långa löpor utför med mkt bromsning. De hettar upp fälgarna så att däcken kan blåsa åt h*&/()<e. Hojar man utför alppass måste man hela tiden tänka på det och då och då stanna för att låta fälgarna svalna. Detta gäller ssk om man åker med bagage.

FiddleCreekTrail7.jpg

Vattenkylning av brännheta fälgar, Fiddle Creek Trail, Downieville

Det sägs att man kan få mindre värmeutveckling genom att bromsa växelvis och låta fälgarna svalna av fläkten mellan bromsningarna men jag har hittills inte lyckats med det. Uppfattar det snarare som en konstant i någon mening. Låt bli att bromsa en bit, visst svalnar fälgen, men sedan blir den desto varmare när man bromsar kraftigare än man eljest skulle ha gjort. Vore kul om någon fysiker kunde reda ut vad som gäller.

Skivbroms eller v-broms?
Mytomspunnen: Nej, jag kör magura louise fr. Det är en skivbroms. Det står i mina tidigare inlägg... Innan hade jag lx v-broms.

Att vridmomentet blir större att bromsa upp med en skivbroms är högst relevant. Jag tror faktiskt inte att resonemanget ogiltigförklaras av de tre faktorer du tog upp, även om de också måste tas hänsyn till.

Jag vet inte var du fått dina siffror ifrån. Men visst, jag köper att skivbromsen är mera pålitlig, om än inte i den uträckningen. Jag sträcker mig också till att en skivbroms är mera förlåtande mot taskig teknik än v.

Men jag vill gärna påpeka att det man bör göra om man släpar bromsarna konstant är att vänja sig av med det och lära sig rätt teknik, inte köpa ett nytt system.

Jag förespråkar inte fälgbroms heller, det är väl upp till var och en att välja och jag kör själv med skiva. Ofta handlar det ju om kostnad i förhållande till nytta. Det är inte givet att det smakar lika mycket som det kostar att skaffa skiva, även om det smakar bra på många sätt, förstår du hur jag menar?

Jag försöker bara nyansera bilden lite. Det finns så många okritiska påståenden om skivor vs v-broms. Därmed inte sagt att skivor är sämre än v, och att man aldrig ska köpa dem. De är väldigt bra på många sätt.

Henrik VXT: Det påstår jag eftersom det blir svårare för bromsen att sakta ned skivan än det är för v-bromsen att sakta ned fälgen. Detta pga att skivan är mindre och därmed har ett större vridmoment att arbeta mot. Det är en stor skillnad. Sen finns det ju dåliga v-bromsar och allt det där.

Men nu har tråden kanske spårat ur lite.

Grundinställningen från min sida kan iallafall sammanfattas: Skivor är bättre på en del saker, men de är inte överlägsna. Man får bestämma hur mycket skivornas fördelar är värda om man nu står och väljer.

I det här fallet är det svårt att välja mellan hojarna, jag försökte sätta ut plus och minus innan i tråden. Bra hojar båda två.

MVH /Henrik

Skivbroms eller v-broms?
Haxx skrev:
> Att vridmomentet blir större att bromsa upp med en
> skivbroms är högst relevant. Jag tror faktiskt
> inte att resonemanget ogiltigförklaras av de tre
> faktorer du tog upp,

Nej, det ogiltiförklaras av att det är fel terminologi. Vridmomentet är detsamma.

Skivbroms eller v-broms?
Haxx, det är inte samma utväxling o bromsarna och det är inte samma martial det bromsar imot... tänk innan du säger nåt dunderkorkat.

Skivbroms eller v-broms?
Fråga: Skivbroms eller v-broms?

Svar: Ja.

Man köper helt enkelt det som lämpar sig bäst för den sorts cykling man ängnar sig åt. ;)

Skivbroms eller v-broms?
Ma Vic skrev:
> Hur många av er som förespråkar V-broms har
> erfarenhet av skivbroms?
> Då menar jag inte testat polarens hoj tio minuter
> utan om ni har ägt en cykel med skivor eller lånat
> en ett längre tag.

4 års erfarenhet av v-broms, 7 år med skivbroms, tycker jag borde ha tillräkligt med egen fakta för att göra en personlig slutsats av det.

Skivbroms eller v-broms?
jomper skrev:
> Hur gammal är du egentligen, Henrik?

33, det skall börjas i tid :]

Skivbroms eller v-broms?
Haxx - med skivor har man en helt annan utväxling (där V ha 3mm spalt till fälgen räcker det med 1mm på skivor... eller vad det nu blir) högre utväxling gör att man kan trycka belägget mot skivan med högre kraft, vilket i sin tur gör att inbromsningen av skivan blir kraftfullare.
NEJ, jag menar inte att det automatiskt innebär att skivbromsar stoppar bättre än V-broms vid optimala förhållanden, men det går att få (och finns säkert) skivbroms som stoppar bättre under exakt alla förhållanden, frågan är om man inte kommer få betala med t ex sämre modulation för det... jag vet inte.

Jag anser det mindre behövet av justering under livstiden vara en rejäl fördel, lika så pålitligheten.. det hjälper inte att vara efterklok och tänka/säga "jag skulle ha klarat det om jag hade bromsat 20m tidigare" för att bromsarna inte tog som man tänkt sig

jag minns hur "kul" jag hade då jag hoppade upp på morsans pendelhoj och efter 50m uptäckte att jag kan dra båda bromsarna i botten utan att dom tar (nerslitna belägg då jag inte kollat på cykeln på över månaden)...
detta utspelade sig i 15km/h i början av en backe med 90gradig sväng i mitten...
jag fortsatte inte nerför backen utan körde direkt av vägen och stannade i gräset - skulle jag ha upptäckt bromsavsaknaden 200m senare (100m innan svängen glidandes i över 30knyck) hade jag troligtvis haft mindre roliga minnen av händelsen.
ok, det var ett extremexempel, som ledde till att morsans nästa/nuvarande hoj har fotbroms och jag inte litar på hennes trafikvett.

och ja, jag har så dålig bromsteknik att jag har slitit ut en fälg så den sprack på 2-3 år + ett par andra som är riktigt nerbromsade och skrotade, men jag kan inte låta bli att "känna var bromsen är".

edit: skall jag skriva ut det en gång till?
Jag är för skivbroms överallt där vikt inte är prioritet #1!

Skivbroms eller v-broms?
42Hz skrev:
> Man köper helt enkelt det som lämpar sig bäst för
> den sorts cykling man ängnar sig åt. ;)

Det måste vara obehagligt att ha en sådär avvikande inställning.

Skivbroms eller v-broms?
andreaso skrev:
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Man köper helt enkelt det som lämpar sig bäst
> för
> > den sorts cykling man ängnar sig åt. ;)
>
> Det måste vara obehagligt att ha en sådär
> avvikande inställning.

Ja, det är därför jag håller så låg profil.

Skivbroms eller v-broms?
Den bästa bromsen är trots allt en rejäl skruvmejsel i innerfickan och kraftigt framåtlutat sittställning. Glöm ej att ha jacka öppen i utförslöporna! :o)

//Skogling

Skivbroms eller v-broms?
mytomspunnen skrev:
> Dock är det en grej som är otäck med v-bromsar,
> nämligen att man bromsar ned en bärande
> konstruktion.
> Den obehagliga känslan jag fick när plötsligt ena
> fälgsidan bak hade vikt ut sig 90 grader minns jag
> klart idag. Den glada känslan jag fick när jag
> insåg att det inte var framhjulets fälg som
> falerat minns jag också. Innan någon kommer och
> klagar:
> -Ja, jag hade gjort knivtestet med jämna
> mellanrum.

Knivtestet? Kan man testa om ens fälgar är dåliga? Mina är gamla och slitna, vore trevligt om man kunde ta reda på exakt hur slitna dom är..

Till diskussionen kan jag tillägga också att V-broms + Cantilever-handtag är INTE en bra bromsform.. ;) Visst bromsar det, men känslan är värdelös.. och skogen åt upp ca hälften av mina belägg en gång när det var riktigt lerigt..

Det jag ogillar med fälgbroms är hur det är att köra i lera, vatten eller snö.. bromseffekten försvinner jättefort, åtminstone för mig..

Och nej, jag har ingen erfarenhet av skivbroms, men det lär bli skivbroms på min nästa mtb iaf. Jag tycker det verkar vettigare för den cyklingen jag håller på med.

Skivbroms eller v-broms?
Haxx skrev:
> Skivbromsar är inte en modefluga, men det är
> väldigt hypat. Folk tenderar att se skivbromsar
> som överlägsna, vilket de inte är. De kan vara
> bättre i vissa förhållanden, som snö och kanske
> lera, men i torr väderlek har de mindre bromskraft
> än bra v-bromsar. Detta beror på att skivan är
> mindre än fälgen, och därmed uppstår ett större
> vridmoment som ska bromsas upp.
>
> Skivor har dock tillräcklig bromskraft i torra
> förhållanden.

En nyfiken fråga i så fall: Om det du skriver är sant, varför finns det då inga motorcyklar med v-bromsar?

Skivbroms eller v-broms?
Det har nog sina skäl i att det är ingen ide att ha en V broms i en motorcykel och ej heller i en bil.

Skivbroms är bra grejer men i vissa fall overbuilt.

T.ex så räcker ett salongsgevär till att ta kål på en fiskmås, medan det är overkill med en hagelbössa.

Motorcyklar och bilar har mycket större levande massa och lite andra krav på sig.

Skivbroms eller v-broms?
Kid1000: Läs en gång till vad han skriver. Jag håller med dig om att skivbroms nog kan vara overkill i vissa sammanhang (jag har själv v-broms på två av mina tre cyklar och trivs utmärkt bra med det så länge jag kommer ihåg att bromsa tidigt när det är blött). Det är inte det min fråga handlar om. Om nu skivbromsar har mindre bromskraft än bra v-bromsar som Haxx påstår, varför används i så fall inte bra v-bromsar i större utsträckning?

Skivbroms eller v-broms?
Jag har nu beställt DT 4.1 Disc-hjul med DT240-nav och Magura Marta bromsar från Tyskland. Hoppas dom funkar så jag slipper gå tillbaka till V-bromsar. :o)

Over and out !

//Skogling

Tillbaka
Topp