Skivbroms: Hope mono mini

Jag har Hope Mono Minis pa min Orange har i England. Har haft cykeln i ett och ett halvt ar. Cyklar mest i otrevliga forhallanden, dvs lera, sand, sten och rotter.

Sitter just nu och planerar en custom build, formodligen en ny Orange, men UTAN Hope bromsar. De far bra kritik i pressen har, men jag har inte haft tur med mina. Dalig och variabel bromsformaga, gnisslar och skriker nar det ar vatt. Ingen hojdare direkt. Har Hayes HFX9s pa min andra hoj, och de funkar mycket battre, aven om de inte har sa bra modulering.

Personligen kommer jag att kopa Avid Juicy Sevens.

Hoppas det hjalper!

Andreas

Jag har varit väldigt nöjd med mina Hope bromsar
Enduro4, Mini, Open 2 har jag o alla har funkat riktigt bra.

Har varit mindre nöjd med Magura och Shimano XT bromsar.

Dock, Juicy Seven är lockande nu..

Mina funkar bra med sitt utseende. De är fortfarande inte monterade pga låååååååååååånga leveranstider på andra delar, men de ser bra ut i sin låda och jag längtar efter dem och tror att de kommer att göra jobbet som jag vill.

Skaru bara åka här hemma i Sverige och inte tänkt resa till Alperna eller Åre är de nog mycket bra, en del säger att de lätt överhettas och helt kan tappa bromsverkan i sådana förhållanden nämligen. Vissa raporterar att Hope gnäller mer än andra fabrikat i väta.

Själv har jag aldrig ägt annat än Magura Louise (standard och FR) och har inga som helst planer att äga något annat heller just nu. Om man bortser från de Avid BB7 Road jag har på Sutran alltså, men det funkar ju bara med vajer på bockstyre just nu.

Glappiga bromshandtag är också en Hope-åkomma som man får på köpet.
Dessa bromsar är så vanliga att det vore konstigt om felen inte skulle blivit kända vid det här laget. De som vill ha hög bromseffekt ska inte tänka på Mono mini.

Det finns bromsar som är ungefär lika lätta men med betydligt bättre effekt. Fast bromseffekten är nog inte så viktig för mini-köparen.

Obed skrev:
-------------------------------------------------------
> Glappiga bromshandtag är också en Hope-åkomma som
> man får på köpet.

Ha ha.. ja om man saknar förmåga att använda en insexa förstås. Bara att justera själv hur tajt man vill att den skall sitta.

jo det går justera. 10-nyckel på undersidan och insex på ovansidan. Marginalen mellan glappigt och för tajt trögt är hårfin.

OETZI skrev:
-------------------------------------------------------

> Kanske tom deras HS33!?

Vaför, palla det på en XC. tar inte bättre än en bra V broms heller med orginal klossar.

Det blev Shimano 755or från Billy på Cykelnetto. Verkar få bra kritik på MTBr. Hoppas på snabb och smidig leverans, hörde nämligen att våren är på g...

Fick mina bromsar från Cykelnetto idag. Blev förvånad när jag öppnade paketet. Det visade sig innehålla de nyare XT-bromsarna( BR-M765 ) istället för 755:orna. Dessutom var framoket utan adapter till min gaffel så det var inget kul alls, tordde ju jag skull få montera och prova ikväll. Är 765:orna bättre än 755:orna eller ska jag skicka tillbaka hela skiten? 755:orna har ju fyrkolvsok, borde väl bromsa bättre!?

Tillbaka
Topp