Skivbroms - hur vet man vilket nav som passar?

Rudestroem

Ny medlem
Jahapp. Då har man cyklat Bockstensturen och insett att skivbromsar är en trevlig företeelse. Dags att skaffa det till min egen cykel!
Nu är jag på inget sätt haj på detta med skivbromsar, och jag har hört att man måste ha speciella nav för att det över huvudtaget ska gå att sätta dit skivbroms.

Nu till min fråga. Hur vet man vilket typ av nav man har? Om man inte har rätt, vilken typ av nav ska man då ha?

Observera min totala newbie-status på skivbroms/navfronten... Förklara gärna lite utförligt!

Häpp häpp!

/R

Senast redigerad av en moderator:
Tja...

Antingen har du ett nav med sex monteringshål på sidan:

tune003-R-32.jpg

Då passar de flesta skivbromsar, iaf. alla som är IS.

Sen har Shimano hittat på en egen standard med splines, ser ut så här ungefär:

SHM623-32_1.jpg

På den silvriga delen sätter man bromsskivan sen låser man den med en låsring som på en kassett. Det finns adapters från denna standard till IS.

Sen måste du kolla vilken sorts fästen du har på ram och gaffel (om du har några). Det finns två olika, IS:

mtnjumperdiskmount.jpg

Och Post Mount där man skruvar in skruvarna rakt in i ramen eller gaffeln, dvs. 90° mot IS.

Det kan vara olika fäste fram och bak på cykeln. Det finns adapters från IS till Post Mount men det kan kräva en lite större skiva på navet.

Det är en djungel där ute! :)

Ahaa.. lite visare nu!

Några sånna där fästen på naven fanns det inte.. då får man köpa nya nav med andra ord. Tur att det ligger på framtiden, kollade runt lite på nätet.. många av de som inte är Shimano råkade ju vara skitdyra! :o
Dags att göra en sparkassa till skivbromsprojektet!

/R

En liten fråga (snor tråden lite):
Kan man byta bara navet i ett fälgbromshjul så att man kan använda skivbroms också?
Är det något annat man måste byta (om man har infästningar i ram+gaffel)?

eat_dirt -> Om du redan har skivbromsfästen på ram och gaffel räcker det med att byta naven. Sedan måste du givetvis byta ut bromspaketen också, men det behöver väl knappast påpekas. Tänk bara på att det inte är så "bara" att byta naven, det bör man låta någon som är bra på att bygga hjul göra.

jo, självklart. Tack!

(främsta anledningen till att jag frågade var att försäljaren på cykelspec (gbg) hävdade att jag behövde köpa ett helt nytt komplett hjul om jag ville uppgradera till skivbroms på min cykel när jag köpte den)

Nytt nav behövs, din gamla fälg kan du använda men du kommer troligen att behöva nya ekrar (annan längd). Inte säkert att det blir så mycket billigare att bara köpa nav jämfört med att köpa helt hjul... Kompletta hjul kan köpas från utlandet, är du händig kan du bygga ditt nya hjul själv annars betalar du en slant för att få det gjort.

eat_dirt skrev:
-------------------------------------------------------
> En liten fråga (snor tråden lite):
> Kan man byta bara navet i ett fälgbromshjul så
> att man kan använda skivbroms också?
> Är det något annat man måste byta (om man har
> infästningar i ram+gaffel)?

Jag måste alltså byta ekrar också?
Då är det ju bara fälgen kvar ;)
Det är en Alex DM20, är den något att spara?

Det är inte säkert att ekrarna måste bytas, det beror på om du köper ett nav med samma flänsdiameter som det gamla. Är det samma storlek på flänsen så kan man använda samma ekrar igen, men det är ofta lite större diameter på skivbromsnav så risken att man måste byta ekrar är rätt stor.

om du inte har en kononhoj är det nästan bättre och billigare att köpa ny cykel än att kränga på skivbromsar på den gamla om du måste köpa nya hjul (som du antagligen måste)

Ekrar kostar väldigt litet har du fräscha nya ekrar i ditt gamla hjul och dessutom har bonnröta och kan använda dem, så visst.

Tillbaka
Topp