Skivbroms tar inte

Mehe

Medlem
Skivbroms tar inte
Min bakre broms inte alla. Jag tänkte spänna den lite så den tog lite bättre men måste skruvat på fel skruv för nu funkar inte bromsen alls. Skruvade på den som pekar till vänster på bilden. Den bredvid luftningen. Kan de va så att de är slut på olja och därför inte finns någon bromsverkan?

DB46F024-6603-47C2-92B1-109E41CBE47B.jpeg

Bilagor

• 19C163AB-9817-4F22-93BA-28DFA529F65C.jpeg
    19C163AB-9817-4F22-93BA-28DFA529F65C.jpeg
    227.5 KB · Besök: 353
Skivbroms tar inte
Hej! Ringa in vilken skruv du skruvat på så ska vi nog kunna reda ut vad som hänt.

För att fortsätta felsökningen, kom det ut nån olja? Och hur känns handtaget, är det svampigt?
1 skruvade jag på. Antagligen av misstag ;)
2 sprutade de ut vätska från när jag bromsade då, trodde de va vatten från tvätten.

Handtaget känns helt slappt nu
C1C45EED-82D5-42E8-B88F-E32DF745A258.jpeg

Skivbroms tar inte
Du har råkat öppna luftningsskruven och därmed öppnat systemet. När du sedan applicerar bromsen trycks oljan ut.

Ingen fara, det går att fixa, men du behöver använda ett luftningskit för Shimanobromsar (inkl luftningsblock, två sprutor med shimanoanslutning) för att fylla systemet med mineralolja igen och få ut all luft som nu finns i systemet. Det finns risk att bromsbeläggen och bromsskivan fått olja på sig och de behöver då avfettas.

Skivbroms tar inte
Du har råkat öppna luftningsskruven och därmed öppnat systemet. När du sedan applicerar bromsen trycks oljan ut.

Ingen fara, det går att fixa, men du behöver använda ett luftningskit för Shimanobromsar (inkl luftningsblock, två sprutor med shimanoanslutning) för att fylla systemet med mineralolja igen och få ut all luft som nu finns i systemet. Det finns risk att bromsbeläggen och bromsskivan fått olja på sig och de behöver då avfettas.
Vad använder du för att feta av beläggen? Skivorna finns det bräkleen eller annan bromsrengöring men till beläggen har jag inte koll. Resinbelägg trodde jag man skulle sandpappa. Har för mig jag läste det någonstans.

Skivbroms tar inte
Vad använder du för att feta av beläggen? Skivorna finns det bräkleen eller annan bromsrengöring men till beläggen har jag inte koll. Resinbelägg trodde jag man skulle sandpappa. Har för mig jag läste det någonstans.
Belägg går att köra på spisplattan tills oljan bränts bort. Luktar apa, men det funkar.

Skivbroms tar inte
Jag är lat och byter beläggen mot nya. Det är ju slitdelar som ändå byts regelbundet och kostar inte så mycket.

Men en del lägger beläggen på en het spisplatta eller håller dem över en gasollåga (med tång) för att ånga/bränna bort. Vet inte hur effektivt det är och det är nog behäftat med vissa risker (som brand, mm)

Skivbroms tar inte
Belägg går att köra på spisplattan tills oljan bränts bort. Luktar apa, men det funkar.

Troligen inte så nyttigt att andas in. Inte heller lämpligt att köra spisfläkten om man bor i lägenhet då det kan finnas rökdetektorer i ventilationssystemet som kan lösa ut (har själv "råkat ut" för det...)

Skivbroms tar inte
Troligen inte så nyttigt att andas in. Inte heller lämpligt att köra spisfläkten om man bor i lägenhet då det kan finnas rökdetektorer i ventilationssystemet som kan lösa ut (har själv "råkat ut" för det...)
Det där med att bränna bort oljan tror jag som ni säge rinte är bra för hälsan och dessutom brandfarligt. Nu är ju inte beläggen så dyra men om du ska tvätta cyklen och på något sätt underhålla dem finns det något annat än cykeltvätt att tillgå då?

Senast ändrad:
Skivbroms tar inte
Har haft en del strulande hydrobromsar (BR-395, tre av sex har läckt) och stekt en hel del belägg på spisplattan med god effekt; de har blivit som nya efteråt. Det är ju inte många (om ens en) milliliter olja som absorberas av beläggen så rökutvecklingen är mycket sparsam, om än märkbar. Känns som slöseri på många plan att slänga belägg när man kan rädda dem med en enkel manöver. Har man inte old school-järnplattor tänker jag mig att en gjutjärnspanna funkar bra. Max värme tills de slutar ryka. Låt dem dra 30 sekunder. Smaksätt med riven parmesan. Klart.

Skivbroms tar inte
Tänbker testa ugnen på mina belägg, ställer in ugnen på grill och hoppas det funkar. Ev om jag skall grilla i Webern så drarjag fram gjutjärnet och lägger beläggen där.

Skivbroms tar inte
Jag har lyckats rädda belägg med acetonbad. Lät dem ligga med beläggsidan nedåt i lite aceton i någon minut, skrubbade lite med en tandborste och sköljde efteråt med ännu ett acetonbad.

Tillbaka
Topp