Skivbroms

Nishikigubben

Ny medlem
Skivbroms
Har en Specialized Stumpjumper Carbon 26 tum köpt i somras så garantin gäller.
Bakbromsen slutade fungera och i affären säger dom att den inte går att laga.
Skulle dom skicka efter ny bakbroms skulle det ta minst 2 veckor.

De föreslog istället att sätta på ett Skivbromsset i carbon som är lättare och har bättre bromsverkan och då skulle jag få betala 1000 kr.

Någon som vet ungefär hur mycket lättare ett carbonset är och gör jag en bra affär eller blir jag lurad.
Jag är ingen utpräglad viktjägare men min nya cykel är nästan 3 kilo lättare och det känns verkligen.

Skivbroms
För att kunna svara på frågan måste vi veta vad du har för bromsar idag och vilken broms du har blivit erbjuden. Bromsarnas material (kolfiber i detta fall) medför inget annat än låg vikt. Dock så kan dyrare bromsar vara bättre på andra saker. Detta sitter dock inte i materialet.

Spontant känns det som att butiken ser en chans att tjäna pengar på en okunnig cyllist (tyvärr).

Skivbroms
Ordna en ny broms på egen hand, många cykelhandlare har varken bra priser eller kompetens. En broms hos cykelhandlaren kostar drygt dubbelt så mycket som en hos e-handlarna :)

Skivbroms
Gäller garantin så stå på dig. Du ska ha en ny broms och det ska inte behöva kosta extra. Jag gissar att det inte heller är några direkt dåliga bromsar som sitter på.

Skivbroms
Nishikigubben skrev:
-------------------------------------------------------
> Har en Specialized Stumpjumper Carbon 26 tum köpt
> i somras så garantin gäller.
> Bakbromsen slutade fungera och i affären säger
> dom att den inte går att laga.
> Skulle dom skicka efter ny bakbroms skulle det ta
> minst 2 veckor.
>
> De föreslog istället att sätta på ett
> Skivbromsset i carbon som är lättare och har
> bättre bromsverkan och då skulle jag få betala
> 1000 kr.
>
> Någon som vet ungefär hur mycket lättare ett
> carbonset är och gör jag en bra affär eller
> blir jag lurad.
> Jag är ingen utpräglad viktjägare men min nya
> cykel är nästan 3 kilo lättare och det känns
> verkligen.

Garantin är ngt som säljare/tillverkare tagit på sig själv frivilligt och därmed till fullo kontrollerar villkoren för. Tyvärr avgör inte du om garantin gäller, det gör din motpart. Men, det är mkt möjligt att de direkt åberopar garantion och ger dig nya bromsar.

Däremot gäller alltid reklamationsrätten, vilket är stipulerat i lagen. Det finns en viktig 6månadersgräns när ansvaret för "bevisbördan" skiftar från säljaren till dig, så det kan vara bråttom att reklamera. Det är även viktigt att reklamera inom skälig tid efter det att problemet upptäckts.

Det du skall göra är att formellt reklamera varan (se till att ha dokumenterat det, kanske genom mail), samt om det är inom 6 månader från köpetillfället tydligt påtala just det. I din reklamation skall du ställa krav på antingen åtgärd, leverans av felfri vara eller återköp. Säljaren/tillverkaren har då möjlighet till upp till tre försök att fixa problemet.

Bevisbördan (om jag förstår det hela korrekt) som lite slarvigt refereras till ovan, innebär att leverantören skall kunna visa att varan levererades felfri, d v s att felet inte var ursprungligt (i praktiken mkt svårt för ngt som under vanlig användning gått sönder inom sex månadeR). Om det gått sex månader skall du visa att varan inte levererades felfri, vilket brukar kunna ske om du visar upp cykel och att den inte är kraschad eller har annat slitage större än normalt.

Här är en bra sida:
http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-konsument/Reklamation/

Skivbroms
Tror inte att du kan kräva återköp innan leverantören har haft sina tre försök på sig att åtgärda problemet utan det kravet kan du komma med först när dom har gjort sina försök.

Skivbroms
Nishikigubben skrev:
-------------------------------------------------------
> Bakbromsen slutade fungera och i affären säger
> dom att den inte går att laga.

Vad exakt är det för fel på bromsen? Vad har gått sönder?

Tillbaka
Topp