Skivbroms

• Trådstartare Trådstartare ess
  • Start datum Start datum

ess

Ny medlem
Skivbroms
Är helt grön på det här med skivbromsar så jag skulle behöva hjälp med en grejj. Har ett par nya formula oro k18 och på framhjulet så går skivan mot beläggen. Det går inte mot hela tiden utan bara en gång per varv om ni förstår. Om man tittar över beläggdelen när hjulet snurrar så ser man att glipan mellan beläggen och skivan varierar lite. Kan det bero på att skivan är typ bucklig eller något? Ibland funkar det att bromsa lite försiktigt och sen släppa så går det värsta bort men det är fortfarande något som smågnager lite.

Skivbroms
Kan vara att bromsen är ocentrerad, sitter oftast på dom flesta skivbromsar två insektsskruvar på oket till adaptern som jag brukar lösa upp och dra åt när jag bromsar till. jag förklarar dåligt men du förstår nog när du tittar på ett, kan ju skicka bild annars?

Senast redigerad av en moderator:
Skivbroms
Mm, låter lite som det. Men det skadar inte att centrera oket ändå, kan räcka för att bli av med ljudet iaf. Som poundem säger, det sitter två skruvar som håller fast oket, lossar man på dem så kan man justera det i sidled. Lossa på skruvarna lite grann så oket kan röra på sig, tryck sedan in bromshandtaget så oket låser sig på skivan. Spänn då skruvarna igen, samtidigt som du fortfarande håller inne bromshandtaget, sedan sitter oket centrerat. Väldigt enkelt att göra....

Skivbroms
ooo.. lugn och fin nu.. Jag har exakt likadana bromsar som du och hade samma problem med mina till en början. Börja inte meka för mycket innan du är helt säker på att det behövs. I mitt fall räkte det med att köra ett par gånger och bromsar rejält sen försvann problemet helt! Någon sa att det tar minst 30 mil innan du har kört in bromsarna ordentligt. Försvinner inte problemen kan du gå ner till en cykelhandlare och be honom (eller henne...) se över så att beläggen sitter rakt och "går tillbaka" tillräckligt långt. Kan hjälpa att med tummen böja till skivan också på de ställen där skivan tar i beläggen.

Lycka till!

mvh / Daniel

Skivbroms
Håller med thedanne. Har samma bromsar, och faktiskt delvis samma problem fortfarande, men ju mer jag cyklar, desto mindre problem blir det. Fick tipset i en annan, gammal tråd, och det verkar ju funka.

Skivbroms
Little Stereo skrev:
-------------------------------------------------------
> Låter väl snarare som skivan är skev... :-/ T

Håller med med tanke på att beläggen bara går emot skivan en gån per varv. Haft samma problem själv ett par ggr och det löste jag enkelt genom att böja på skivan lite föriktigt.

Skivbroms
kanske ska softa då i ett par veckor och vänta o se? Sen om det inte försviner så får man ta tag i det på något sätt. Känns ju spontant som att något är snett iaf.
Har testat och lossa hjulet och spänna fast igen och ändrat på vilken sida jag har quick releasen och det påverkar definitvt hur mycket det går emot.
Om man kollar ovanifrån så ser man,när det går emot, att det bara är en bit av skivan som går mot belägget, är längst ut på skivan mot det belägget som sitter mot navet till så att säga.

Skivbroms
Det skadar inte att lossa på oket och försöka centrera. I och med att det är nya bromsar har inte klossarna slitits särskilt mycket och utrymmet mellan kloss och skiva är då tajt. Men mitt tips är att centrera oket på nytt och köra så det ryker ;)

Tillbaka
Topp