Skivbromsadapterfråga.

Skivbromsadapterfråga.
Hoj!

Idag har jag en 160 mm skiva med ett PM-ok och byter till en gaffel med IS-fäste så måste jag ha en adapter.

Kollar på denna;

3883.jpg

http://www.chainreactioncycles.com//Models.aspx?ModelID=3883

Att det är olika för QR och 20 mm framgår tydligt.

Mina frågor är;
Om jag väljer 6" adaptern "slipper" jag då byta skiva?

Det verkar inte vettigt för adaptern bör bygga på så att oket kommer längre ut från gaffeln? Eller sitter PM-fästet så mycket längre ut från gaffelbenet än IS-fästet att adapterns bygghöjd kvittas där?

Finns det någon adapter så jag kan byta till 180 mm skiva?

Skivbromsadapterfråga.
Väljer du 6" adaptern ska du inte behöva byta skiva.

Hayes har bara 6" och 8" adapters, sannolikt finns andra tillverkare som har andra adapters. Men det är klart Turnern ska ha 8" fram...

Skivbromsadapterfråga.
Nej, Turnern ska "bara" ha 7" fram :)

På sikt ska jag byta bromsarna till Magura Louise FR men eftersom de nuvarande bromsarna ska pensioneras till den kommande snigelspeeden måste jag iaf. köpa adapter då. Så jag tänkte köpa mig lite ekonomiskt vilorum genom att uppgradera till Goodridge och adapter redan nu och vänta med nya bromsar. Kostar 1.290,- ex. frakt räknat på CRC (Goodridge kit x 2, Magura luftningskit samt adapter). Helt nya bromsar ligger på fyra papp eller så.

Skivbromsadapterfråga.
Fast det blir inte så mycket dyrare att byta till Goodridge än andra slangar :/

Frambromsslangen är för kort och den till bakbromsen tycks krympa i minusgrader så bromsen ligger mot. Kan iofs. ta ur lite olja ur systemet men det är fippligt...

Skivbromsadapterfråga.
Det är skilnad på adapter och adapter!!! Qr20:on är bredare (ca 3mm).....eller så får du schimsa upp en vanlig adapter!!! Så skiljer det sig från bak till fram på cykeln. Fördelen med IS till PM är att det går att använda Hayes adapter på Shimano o tvärt om. Vi kan ju hoppas på att fler skiv tillverkare hänger på detta.

Skivbromsadapterfråga.
the_TnT Skrev:
-------------------------------------------------------
> Finns det någon adapter så jag kan byta till 180 mm skiva?

Har funderat och läst på lite och undrar nu;

Om jag istället för 6"-frontadaptern skaffar en 6"-adapter avsedd för bakbromsen, bygger den på så jag kan gå upp en tum i skivstorlek då?

Alltså om jag kastar på den här adaptern http://www.chainreactioncycles.com//Models.aspx?ModelID=3884 på framgaffeln så bygger den på de där extra 10 mm mot den här http://www.chainreactioncycles.com//Models.aspx?ModelID=3883 så att jag kan byta till 180 skiva istället för 160?

Eller ska man tordas göra en adapter till adaptern så oket hamnar 10 mm längre ut från adaptern? :D

Skivbromsadapterfråga.
> [Freeride] EriC Skrev:
>
> Funkar denna även på ramen där bak...

Det skulle jag inte tro. Den är avsedd för 20mm-gafflar och där sitter skivbromsfästet
förskjutet i sidled. Därför krävs en särskild adapter för 20mm-gafflar och sätter du den
adaptern bak så blir det inte riktigt rätt skulle jag tro.

Samma gäller för adaptern som TnT länkade till (bilden) i sitt första inlägg. En 20mm adapter.

Den som det länkades till i senaste inlägget av TnT ser ut att vara en standard IS 51mm -> Postmount-adapter
och den borde fungera lika bra fram som bak tycker jag.

Skivbromsadapterfråga.
Tjena,
jag var nyss i samma läge som dig och ville uppgradera mina bromsar istället för att köpa nya. jag var dessutom i behov av nya bromsbelägg så det skulle bli en ganska så kostsam historia. fullt i klass med dina beräknade 1200.

Istället blev det ett par helt nya och skinande Hayes HFX9 HD ifrån www.barracuda.be fär endast 1800 riksdaler levererat hem till dörren dagen efter med FedEx. En fenomenalt bra broms till ett oslagbart pris och inte alls så grov och ful som befarat :)

Hälsar
/Dick

Skivbromsadapterfråga.
cal Skrev:
> Den som det länkades till i senaste inlägget av
> TnT ser ut att vara en standard IS 51mm -> Postmount-adapter
> och den borde fungera lika bra fram som bak tycker jag.

CRC har två olika adapters en för 6" fram och en för 6" bak.

Det måste vara någon skillnad på dem tycker jag?

Fram, produktnummer 11183: http://www.chainreactioncycles.com//Models.aspx?ModelID=3883
Bak, produktnummer 8936: http://www.chainreactioncycles.com//Models.aspx?ModelID=3884

Min förhoppning är att skillnaden mellan dem innebär att jag kan kliva upp ett hack i skivstorlek till 180 från 160.

Dick: Tack för tipset men det är inte riktigt det jag tänkt mig här :) De här bromsarna ska leva vidare på en framtida snigelspeed sen.

Skivbromsadapterfråga.
cal Skrev:
> > EriC Skrev:
> >
> > Funkar denna även på ramen där bak...
>
> Det skulle jag inte tro. Den är avsedd för
> 20mm-gafflar och där sitter skivbromsfästet
> förskjutet i sidled. Därför krävs en särskild
> adapter för 20mm-gafflar och sätter du den
> adaptern bak så blir det inte riktigt rätt skulle
> jag tro.

Aj då :( Finns det inga adapters till bakgafflar så man får större skivor bak?

[Edit 1] kan detta vara något?

MA-0721683.jpg

Adapter für 180 mm Bremsscheibe HR
Adapter für Verwendung der 180 mm Bremsscheibe für Julie HR und Louise FR HR

[Edit 2] Här har vi den!!

Senast redigerad av en moderator:
Skivbromsadapterfråga.
Mmm. Jo, jag e medveten om att det skiljer på fram/bak-adaptrar.

Jag beställde en 8" adapter för mina Avid-bromsar (IS->Postmount) och upptäckte
att det stod "back" på adaptern när jag fick den från CC (Avid). Jag hade beställt en
fram-adapter för 8" skiva. Provade att montera den fram och bromsoket hamnade
rätt sett i "skivans radiella riktning", men oket hamnade fel i sidled pga. att det inte
var en adapter avsedd för 20mm-gaffel med IS-fäste utan vanlig gaffel med IS-fäste.

Sedan testade jag att montera samma adapter där bak med 8" skiva i ramens 51mm IS-fäste
och där fungerade det ju bra.

Har man inte en 20mm-gaffel så _borde_ det vara samma adapter fram/bak men jag är
inte 100% säker att det gäller för alla ramar/gafflar. Vet inte riktigt hur IS-standarden ser ut.

Nu har jag en sådan adapter som du visar på första bilden i tråden fram (adapter för 20mm + 8")
och den där Avid-adaptern där bak med 8" skiva.

Kanske gav nån klarhet? :)

Senast ändrad:
Skivbromsadapterfråga.
Men Hope har väl en massa olika fästen på sina ok beroende på vilken skivstorlek
och vilket fäste man skall köra? Det intrycket har jag iaf. fått trots att jag aldrig
ägt en hope-broms.

Vore kul om någon mer kunde dela med sig av sina erfarenheter så att man lär
sig vad de olika standarderna innebär. =David verkar ju ha hela lägenheten full
av skivbroms-adapters så han vet säkert. ;)

Skivbromsadapterfråga.
Kollar man CycleComponents bilder på Hayesadaptern ser de ut så här;

Adapter bak. IS > PM för 6"-skiva
q027.jpg

Adapter fram. IS > PM för 6"-skiva
q026.jpg

Jag har mätt lite i bilderna och adaptern för bakfästet tycks lyfta ut oket ytterligare ~8 mm i nederkant och ~3 mm i överkant. Det är helt klart skillnad på dem i vart fall.

Skivbromsadapterfråga.
> the_TnT Skrev:
>
> Det är helt klart skillnad på dem i vart fall.

Ja, de där ser radikalt olika ut. Jag skall skruva loss oket imorrn och se
hur det verkligen blir med bak-adaptern till frambromsen. Möjligt att jag
slarvade när jag kollade att oket hamnade i rätt position radiellt iom. att
det ändå kom galet fel i sida.

Återkommer imorrn, om det kan va till nån hjälp...

Skivbromsadapterfråga.
cal Skrev:
> Återkommer imorrn, om det kan va till nån hjälp...

Skippa det om du inte redan gjort det. Bestämde mig precis för att köpa ny frambroms istället och avvakta med adapterproblematiken tills ny cykel är under uppbyggnad.

Tack för hjälpen iaf. :)

> Whats with these homies dissing my girl?

Homies = Turnerägare?
my gril = Din hoj?

Isf., vem har dissat?

> Why do they gotta front?

Vad betyder det? :)

Skivbromsadapterfråga.
Glömde såklart kolla hur det blev med adaptern. Men det behövs inte altså?
Den där textraden i min signatur var bara ett fånigt citat ur en trallig 90-talslåt (vilken?).
Det var ingen cykel-metafor, inte från min sida iaf. ;)

>Vad betyder det? :)

Eng: Why do they gotta front?
Sv: Varför gör de så?
alt. Sv: Varför måste de konfrontera (oss/henne) ? (front = förk. confront)

...skulle jag tro. :)

Senast ändrad:
Skivbromsadapterfråga.
the_TnT Skrev:
>
> Undrar om det bara är oken som skiljer i det Pelle
> dillar om här:
>

Ja, som Henke säger så har Hope en drös olika ok för att man ska slippa adaptrar för olika skivstorlekar och fästen. Blir cleant och snyggt så länge man inte ska ändra något.

Tillbaka
Topp