Skivbromsakuten!

ilcarote

Medlem
Skivbromsakuten!
Hej, är novis på skivbromsar och behöver lite hjälp! Tog av framhjulet för lite daglig vård och när jag nu monterat tillbaka det så ligger bromsbeläggen på lite. Vad har hänt (förutom att bromsbelägger krupit närmre varandra =) )? Hur åtgärdar man? Tacksam för tips! Have a good one!

Skivbromsakuten!
Ta loss hjulet igen och bänd försiktigt isär bromsbackarna med en tunn kniv (typ vanlig bordskniv), plastkniv kan funka om man vill vara försiktig. Montera tillbaka hjulet. :)

Skivbromsakuten!
Om det går trögt - ta bort bromsbeläggen och smörj upp oken bakom. Se dock till att beläggen aldrig möts då finns det risk för oljeläckage från oken.

Skivbromsakuten!
Du kan även lossa lite på oken med insexskruvarna när du gjort det trycker du in bromshandtaget samtidigt som du skruvar åt insexskruvarna. Då borde oket vara centrerat. Lycka till!

Skivbromsakuten!
Ok, tack för alla svar, jag får hem ock meka i em, jag befarande att det kommit in luft i systemet då cykel stått upp o ner över natten (har fått för mig att det inte är bra att förvara dem upponer för länge?), men det verkar inte vara någon risk på era svar att döma. Jag kör Avid Elixir R ca 6 mån gamla, så det borde inte ha rasat (än). Tack igen!

Skivbromsakuten!
Gör som Jonas skriver, det är nog bara att du behöver centrera oket, drar man åt snabblåset olika hårt mellan gångerna så brukar det bli så..

Tillbaka
Topp