Skivbromsar, Avid vs Formula.

Aktiv medlem
Jag kör idag Hopes trialbromsar men lite olika anledningar så funderar jag ivf på att byta ut dem inför lite bergscykling som hägrar i februari.

Men valet är inte helt lätt. Så jag tänkte ivf försöka se vad som tycks och tänks här på huppy. Har tidigare faktiskt bara kört Hope på mina egna cyklar och tänkte titta lite på alternativ. Så mitt första val hamnar nog på.

Formula The One.

Nackdelar är att den är ganska dyr. ca 5000:- /par. Den finns även inte på marknaden än, Så det är kanske ltie vågat.

Så som alternativ har jag funderat lite på Avid. Jag har inte varit dunderförtjust i dess modulation tidigare men jag tror kanske att det är en vanesak. Men vad jag är lite nyfiken på är om man klarar sig på den 100 gram lättare Avid Juicy Ultimate eller om man behöver köra Avid juicy carbon. Jag tror ju inte kraften är några problem men däremot kanske Ultimaten är känsligare för värme.

Så är det någon som har några synpunkter på dessa bromsar?. En annan nackdel är ju att hemma i Sverige får man sällan värme i bromsarna så de går konstant blöta när det är blött och jag tror det sliter mer än nödvändigt på kolvar och packningar att de aldrig får torka ut helt. Kanske inte så att packningarna går sönder men mina bromsar kärvar garanterat mer efter ett par turer i hellas än när man har varit i åre och blåst ur dem ordentligt.

Så är det någon broms somär extra lätt att komma åt och serva utan att behöva demontera hela bromsen med olja och skit?..Jag gillar verkligen fit and forgett grejjer.

Någon annan broms jag har missat. Vill inte att de skal väga över 450 gram. Skall finnas med 180 skivor fram och bak. Och jag är tyvärr mcyket skeptisk till både magura och Hayes. Även om haeys stroke ser lite intresant ut.

Alla bromsar kommer gå med 180 skivor så allt annat är ointresant.

Någon som orkade läsa igenom hela posten?!...:)

jag läste inte hela posten, men mina shimanobromsar har varit fit and forget. bakbromsen på cannondalen har suttit sen 2003 utan att fått mer service än nya belägg och massage. Mitt recept för framgång är shimano (miineralolja), goodridgeslang och bra instalation. Drspoke har fått skruva på fem av sex bromsar åt mig och det har det varit värt.

Ville skrev:
-------------------------------------------------------
> Någon som orkade läsa igenom hela posten?!...:)

Nepp, självklart inte men jag kan inte annat än slå ett slag för Magura Louise FR. Har en vana av att klämma på alla andras bromsar när tillfälle ges så jag har väl hunnit klämma på en hel del modeller hos de flesta tillverkarna och hittills tycker jag inget har varit skönare än min Maguror. Vore intressant att höra varför du är skeptisk till Magurorna? Tycker de har gudomlig modulation och ett rejält bett. Nackdelarna jag ser är att de är lite stora samt att levern är väldigt långt ut placerad vilket inte är optimalt om man som jag har relativt korta fingrar. Så i det avseendet finns det smuttigare lösningar men rackarns vad sköna de är. Typiskt tyskt liksom, rejält, stort, och funktionellt :-)

Ja, jag har faktiskt funderat lite på ett par XTR bromsar. Men har inte hittat någon komplett vikt plus att de proppar in en massa aluminium i beläggen så man måste byta dem det första man gör om man skal till bergen.

Sen är xtr lite dumma med infästningarna då de har olika fram och bak. Skitsmart om man har en sån gaffel fram och man kör med 160 skivor. Dock lite kosmetiska skitheter om man skal köra 180 skivor.......men jag vet inte enns om jag har tänkt igenom detta som en nackdel än..:)

Jag kommer ju ha svårt nog att köra med ADAPTRAR både fram och bak ivf....huuuua!

Ville skrev:
> Ja, jag har faktiskt funderat lite på ett par XTR
> bromsar. Men har inte hittat någon komplett vikt
> plus att de proppar in en massa aluminium i
> beläggen så man måste byta dem det första man
> gör om man skal till bergen.

Alla nya shimanobromsar har samma belägg och det finns massor med tredjepartsbelägg som funkar kanon. alubeläggen kan du spara tills du skall köra skog, eller ge till mig.

> Sen är xtr lite dumma med infästningarna då de
> har olika fram och bak. Skitsmart om man har en
> sån gaffel fram och man kör med 160 skivor. Dock
> lite kosmetiska skitheter om man skal köra 180
> skivor.......men jag vet inte enns om jag har
> tänkt igenom detta som en nackdel än..:)

XTR finns väl som postmount, då handar det bara om att få dit rätt adapter. skall du köra 180mmskivor får du skylla dig själv om du hamnar i adapterdjungeln =)

Glitch, Jag tittade faktistk närmre på din broms precis. anledningar till att jag är sketisk.

Stalle som tidigare gillat magura har väll utalat något liknade att han aldrig i sitt liv vil ha magura igen (har jag för mig).

Hans bromsar var de som kokade mest förra året i spanien(han var iof tyngst med).

Man kan inte ta bort handtagen bromsarna fårn styret utan att ta brot handtagen. Det är för mig idiotiskt. Jag lyfter tex ganska ofta av ytterbenen på min gaffel för att göra rent där och då måste jag antingen ta bort oket på benen med ny stripe och ny bromsjustering som följd eller ta bort handtagen(kör ej skruvbara).

Jag har dessutom fått flera varnande ord om magura.

De ser dessutom totalt osexiga ut. Vilket jag iof skulle kunna leva med om de var bäst i världen.

Men å andra sidan så har jag alltid gillat HS33,an trotts sitt osexiga utsende så man aknske skulle fundera på ett bar carbonbromsar från magura....Men de ligger en bit ner fortfarande.

Rikard. 160 skivor verkar skeva för lätt av värme samt har inte samma sköna kännsla. Det är en av anledningarna till att jag byter bort de jag har. Och XTR verkar bara finnas i postmont fram och IS bak. Det betyder att jag bak måste ha Is till IS vilket är värre än värst när det gäller adaptrar.

Men jag vet att dt eär en fånig anledning. Så de ligger inte helt utanför min lista.

poundem skrev:
> Jag tycker du ska köra Avid Juicy 7 dom verkar ju
> funka till allt typ, FR/DH/XC/AM (Dirt/Street).
> Har sett dom på en o annan trial också. rätt
> skysst pris på dom på actionsports oxå checka i
> lenken.
>
> http://www.actionsports.de/Brakes/Disc-Brakes/Avid
> -Juicy-7-disc-brake::11031.html

Juicy 7 är inte ett alternativ när det finns kolfibervarianten..det är ju samma broms men lättare..;)

Det var dock bra priser på även dessa på sidan. Men frågan är vad som händer om man går till ultimate. Är det ingen större skillnad mer än att de kanske är lite klenare om man slår i dem så är de bättre i mina ögon.

Ville skrev:
> Och XTR verkar bara finnas i postmont
> fram och IS bak. Det betyder att jag bak måste ha
> Is till IS vilket är värre än värst när det
> gäller adaptrar.

Kan du inte köpa två PMok och sätta det ena bak? Det är väl den stora fördelen med PM, att oken blir samma fram och bak och bara adaptern diffar?

Ang skivor så skevar större skivor lättare än små, även om de inte blir lika varma lika fort.

rikard skrev:
> Ville skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Och XTR verkar bara finnas i postmont
> > fram och IS bak. Det betyder att jag bak måste
> ha
> > Is till IS vilket är värre än värst när
> det
> > gäller adaptrar.
>
> Kan du inte köpa två PMok och sätta det ena
> bak? Det är väl den stora fördelen med PM, att
> oken blir samma fram och bak och bara adaptern
> diffar?

Jo, funderat på det med. Men är fram ok och bakok centrearade påsamma sätt. Eller måste jag ha typ ett 203mm skims för att passa på en 180 skiva och så....Har för mig att hope hade lika ok en gång i tiden och då passade de för 160 bak och 180 fram typ.

> Ang skivor så skevar större skivor lättare än
> små, även om de inte blir lika varma lika fort.

Råder delade meningar på det. Tyska tester visar motsattsen..;) Sen var det någon som förklarade för mig att om en amr ändrar storlek på en liten skiva så blir det en procentuellt större skillnad för hela skivan vilket jag tyckte lät troligt. Jag har ivf problem med detta på mina små skivor och jag hör sällan att andra har problemet på större skivor.

Det är dock en annan sak om man slår i skovorna...

Ville skrev:
> Jo, funderat på det med. Men är fram ok och
> bakok centrearade påsamma sätt.

avståndet mellan dropouten och skivan är olika, men det kompenserar man med adaptern. Mina saintok är PM och de ser exakt lika ut alliohop. Du kan få komma och kontrollmäta om du vill.

> Eller måste jag
> ha typ ett 203mm skims för att passa på en 180
> skiva och så....

Welcome to the djungle...

> Har för mig att hope hade lika
> ok en gång i tiden och då passade de för 160
> bak och 180 fram typ.

Magura har så på vissa modeller. samma adapter på samma ok ger 20mm diff på skivan (har jag för mig, kan vara 30).

> Jag har ivf problem med detta på mina
> små skivor och jag hör sällan att andra har
> problemet på större skivor.

små skivor blir ju snabbare varmare så det är nog lättare att få dem att slå sig även om de är styvare. Jag tycker iofs att du skall gå över till 203 på en gång för då slipper du mycket strul med udda adaptrar.

> Och XTR verkar bara finnas i postmont fram och IS bak.

XTR finns för IS fram också. När jag letade bromsar förra veckan har jag för mig att jag läste någonstans (cycle.shimano-eu.com) att XTR-frambromsen för IS passar 160 mm skiva fram och 140 mm skiva bak. På samma sätt passar IS-bakbromsen för 160 mm skiva bak också för 180 mm skiva fram. En XTR bakbroms skulle i så fall passa som frambroms för dig utan adapter. Ok plus högerreglage i denna kombination finns för €90 på www.bike-discount.de.

Ville skrev:
> Glitch, Jag tittade faktistk närmre på din broms
> precis. anledningar till att jag är sketisk.
>
>

Förstår det, klämde på hans Maguror på Transan i somras, och de verkade onekligen ha sett bättre dagar :)
Å andra sidan har de ju ändrat designen på Louise:arna till 2007 med bland annat nya belägg och inför 2008 har de ju ändrat ännu mer.

- Problemet med att behöva ta bort handtaget har de ju löst genom att ha en klammer man kan öppna till 2008.

- Även nya skivor till 2008 för att ännu mer motverka överhettning.

- Den svarta 2008 varianten är inte ens så ful längre men de står något om att de endast finns i svart för cykeltillverkare.

- De mumlar om någon form av kylargrej i slangarna också för att transportera bort värme snabbare från bromsvätskan.

Har iofs. bara kört en säsong med mina Louise FR men jag tycker de är ruskigt gedigna hittills och med tanke på uppdateringarna ska man nog inte döma ut de på förhand.
Kläm gärna på mina någon dag ;-)

Senast redigerad av en moderator:
Hej,

Är inte Formula Oro serien intressant?
Bianco som jag kör med har otroligt bett. Sen att bromsarna är smutta och en designmässigt sköna att se på gör inte saken sämre :-)
Billigare än "The One" också...

Mvh

-M-

Manji. Jag kollade på oroserien. Men jag tilltalades av det helgjutna oket samt de förbättringar de har sagt att det har gjort. Men det är svårt att veta. Priset är inte billigare omjag skall gå på den lättaste..;)

Glitch..då kommer ju nästa fråga..när kommer 2008:orna. Jag har inte sett dem än. och jag måste kunna köpa min ai januari.

Rikard, det är ltie det som är grejjen med shimano. kan man slippa jungeln så blir jag ju glad..Men jag skall få se om jag kan kolla lite vikter nu på eftermiddagen. Jag är tveksamm att enns xtr kommer under mina 450 gram per broms med slang och olja.

ett par handtag: 192g
ett par ok m bult: 212g
180mmskiva 2 st: 324g
-------------------------------
summa: 782g

120g kvar till goodridgeslang och olja. Lite tajt, men du kanske hittar lättare skivor. De jag hittade var centerlock.

Du är snäll du Rikard. Men centerlock skivor är nog snarare lättare då de har aluminiumspindel..

Vet att det fins till 6 bultskivor, men de funkar inte till min typ av åkning.

Edit: jag måste ju även byta beläggen som ökar vikten med typ 15 gram per broms..Så att tro att man får shimanobromsen mycket under 500 känns tveksamt..:)

Senast redigerad av en moderator:
Jag vill bara få dig att köpa shimano så vi blir många som kan köpa swiss-stop-belägg i bulk och få bra pris. =)

Skämt å sido så är jag så nöjd mina shimanobromsar att jag har svårt att titta åt andra bromsar. Det är väl bara mina magura Gustaf som konkurrerar på den fronten. =)

Vill man verkligen ha lättare ok än 100g när man skall ta sig ner för bergen föresten?

rikard skrev:

>
> Vill man verkligen ha lättare ok än 100g när
> man skall ta sig ner för bergen föresten?

JA!...;)

Ville, vad är det du inte gillar med Juicys modulation? Funderar på att beställa just juicy carbon och lurar på om de har den känslan jag gillar, mycket bett på en gång och utan svikt i handtaget. Jag vill ha bromshandtaget nära styret och kort slag, om det nu går att förstå vad jag menar med det...:) Hade bestämt mig för formula oro men hoppade det för att de inte verkar ha den där fasta känslan och att de har långt slag på handtaget.

http://forums.mtbr.com/showthread.php?p=3817348#poststop
Diskuteras magura V/S avid.

Jag är nöjd med mina magura (203 fram 180 bak) justermöjligheterna är toppen i jämförelse med mina hfx9 carbon. Det är lätt att både ställa in hur nära handtaget ska vara styret och hur den reagerar när man trycker på den. Jag valde vanliga utan carbon, skiljde visserligen bara 40 € paret. Det är helt onödigt med så stora skivor i lunsen men det ser tufft ut.
/H

Lotta. Jag tycker att Aviden har lite vällite modulation. Det vill säga att de går på mcyekt bromskraft på en gång. Svårare att ligga på gräsnen. Det var väll DH,s nubbar som tom satt och filade ner beläggen för att komma ifrån detta om jag inte minns fel. Så det är kasnke fler som har reagerat på et:)

Sen vill nog alla ha så stum kännsla i handtaget som möjligt. Det är ju bara så att ju mer utväxling ju mer kraft och ju mer flex..Gäller hitta rätt där.

Vart bromshandtaget tar är ju justerbart på alla bromsar som jag tittar på.

Går du på juicy carbon utan att fundera på ultimate?..Får man fråga varför..:)

jag tror ultimate ivf ligger högre på min lista just nu..hehe

Jeppo skrev:
> Ingen som provat brembos dh bromsar?
> http://www.skillbikes.co.uk/

Går de enns att köpa längre?!..Det var ju några år sedan det pratades mest om dem.

Säkert skitbra. Men de väger typ 700 gram styck.

Jo, var bromshandtaget tar går ju att ställa in, men själva slaget bromsen har är viktigt för mig att det inte är för långt. Jag har inte jättesmå händer för att vara tjej, men jämfört med kill-labbar så är de inte stora, jag vill alltså inte att handtaget gör så stor båge så att jag måste sträcka mig jobbigt mycket. Ultimate verkar inte ha lika mkt kraft som juicy, jag har funderat på ultimate oxå :) Puh, bromsar är inte lätt att välja.

Nya XT verkar ganska intressanta med sin "utväxling" i handtaget som gör att kolvarna rör sig mer per "handtagstrycksmillimeter" i början av rörelsen. Som jag fattat det ligger kolvarna längre ifrån oket än normalt så man slipper tjing-tjing ljudet. Dessutom ger utväxlingen (i alla fall i teorin o enligt shimano) mer modulation/mm när beläggen väl ligger an mot oket.

Nu kan jag vara typ ett år efter och kanske 2008 års XT bromsar redan funnits på XTR i ett år..hänger med dåligt nuförtiden..

Lotta, frågan är om det är mindre kolvar i oket i ultimaten. För det är samma handtag. SÅ då är det ingen skillnad i kraft. Det där med små och stora händer är ju förståss, Man måste nog få klämma lite på bromsarna i verkligheten för att få sig en uppfattning om det. Jag som har "normala" killhänder tror att jag vänjer mig vid det mesta gällande det.:)

Man har alla olika krav.

InlineOla, Alla har väll egentligen någon form av utväxling i handtaget. lite som baklänkaget på dämpade cyklar. Och alla tillverkare hävdar ju att de har det bästa...SÅ det är svårt..mycket svårt.:)

Så det är väll bara som vanligt. man får köpa och testa, Ibland blir man nöjd och ibland blir man missnöjd. Det är nog dock oftare man blir nöjd.

Avid påstår ju att Juicy har den lägsta "X-faktorn" på marknaden så det är nog ett bra val om man har små händer. Jag har stora händer och två par Juicy 7 ändå så alltså måste det vara den bästa bromsen som finns. Lyssnar du nu Ville?

pbpic596141.jpg

Gode Patrik B. Det låter ju LYSANDE!!!....för lotta som hade små händer..;) Även om jag tycker det verkar som att avids bromspinne pekar mer rakt ut från styre än alla andra vilket kanske gör det änn svårare att nå med korta fingrar.

Men det var ju inte mitt problem..:)

Och i övrigt skall man ta allt som leverantörer säger att dom är ensamma på marknaden med med en viss nypa salt. Magura hävdar ju att de har den lättaste bromsen och avslutar meninghen med PERIOD!....ivf hope har en på pappret lättare..:)

Ville skrev:
> Även om jag
> tycker det verkar som att avids bromspinne pekar
> mer rakt ut från styre än alla andra vilket
> kanske gör det änn svårare att nå med korta
> fingrar.
>

Det sägs att det ska finnas en stor, röd ratt på bromshandaget för att justera det. Kanske bara ett rykte. ;-)

TBone skrev:
> Ville skrev:
> -----
> > Även om jag
> > tycker det verkar som att avids bromspinne
> pekar
> > mer rakt ut från styre än alla andra vilket
> > kanske gör det änn svårare att nå med korta
> > fingrar.
> >
>
> Det sägs att det ska finnas en stor, röd ratt
> på bromshandaget för att justera det. Kanske
> bara ett rykte. ;-)

Ja, det är bara ett rykte. och dessutom felaktigt....., Det är en annan justeringskruv du har för att bestämma hur långt ut bromspinnen skall peka.:)

Lite i utkanten av trådens ämne kanske, men kunde inte låta bli...

Slänger in en outsider i diskussionen... Akebono, http://www.akebono-brake.com/html/products.php?producttype=highperformance&productid=HP+MTB
Har ingen aning om hur man får tag i dem eller vad de kostar, skulle tro de kostar fläsk... :-)
De borde nog duga åt Ville i alla fall, för de satt monterade på den här, enligt vad jag har förstått...
rn01_1.jpg ht=285

Även dessa såg ganska övertygande ut när jag kikade på dem på bilmässan i Frankfurt tidigare i höstas... (För riktigt stora och snabba SUV, 12-kolvsok med med ca 450-475mm stora skivor, observera att fälgarna på bilden är 22-tum, och de fylls ju upp ganska bra... :-)
ResizeofIMG_0078b.jpg ht=464

/Calle

Hondorna i värdscupen som gick rullade ju med Formula bromsar.

Men jag tror inte amn skal kolla på vad de tuffa grabbarna kör. för de kör inte som jag.

Just nu kör jag med ett par Juicy 5 och ett par juicy 7, är nöjd med båda förutom att jag tycker dom är jobbiga att lufta.

Nästa broms jag kommer testa är någon ur Formula Oro serien, det efter att ha klämt på dom samt att dom ska vara mkt lätt mekade.

Fördelen med att ha en någorlunda vanlig broms är ju att det är lättare att hitta reservdelar / belägg när man är ute och reser

Fässberg. Du är den första som säger att juicybromsarna är svåra att lufta. har du deras luftningskitt?!

Får man fråga varför du stannar på oro serien och inte tar steget upp på de nya serierna?

Och detdär med reservdelar är helt klart en poäng. Men håller man sig till de vanliga typ avid, formula, magura, shimano, hope så ligger man nog ganska lika där.

glitch skrev:
> Louise Carbon 2008 finns för 155 Euro med 180mm
> skiva på Bike Discount.

Det där tål att upprepas en gång till :-) Blev själv sugen men har väl egentligen inte riktigt behovet...

Är Stalles Maguror enda skälet till att du inte vill ha Magura? Mitt intryck är annars att dom har mycket gott rykte, även för bergcykling. Mina Louise FR har gått klockrent i tre år nu utan något annat underhåll än byte av bromsbackar. Funkat perfekt både i Åre och Alperna. Dessutom är det dom skönaste bromsar jag testat.
Har hjälpt min systerson med luftning av sina Julie och har man bara luftkit så är det hur smidigt som helst.

iMats skrev:

>
> Är Stalles Maguror enda skälet till att du inte
> vill ha Magura?

Vad får dig att tro det?...Läste du inte min post till glitch..:)

Ville skrev:
> iMats skrev:
> -----
>
> >
> > Är Stalles Maguror enda skälet till att du
> inte
> > vill ha Magura?
>
> Vad får dig att tro det?

För att jag inte läst ditt svar till glitch

> ...Läste du inte min post till glitch..:)

Nä, men nu har jag gjort det :-)

Ok, du får väl köpa vad du vill men skyll inte på mig sen.

Sådär, Hayes stroker trail beställda, skall bli kul att se hur de funkar. Läste några riktigt positiva recensioner och jag gillar ju faktiskt Hayes annars också, så det kan bli en hit.

iMats...vem skall jag då lägga mina felköp på?!?!. Du har ju varit perfekt för det tidgare...=D

Grymt Lotta. Du handlar och inte bara snackar som jag, Jag har som sagt varit lite nyfiken på stroke bromsarna så du får skrika till när du har kört dme lite.:)

Själv tror jag mer och mer att jag faller för the one från Formula.

Tillbaka
Topp