Skivbromsar, vilka ska man ha?

AndersS

Ny medlem
Är lite sugen på att sätta på skivbromas på cykeln. Eftersom jag inte har någon erfarenhet utan sådana så tänkte jag höra med er vad ni har för erfarenheter utan sådana. Vad ska man satsa på för några?

De jag kollat på är;

Hayes MX1
Hayes MX2

..eller ska man satsa på hydraliska, i så fall så är det nog Shimano XT som funkar med STI hantag som gäller. Jag har STI på cykeln nu men kommer att få byta hela hantaget i så fall.

De hydraliska är nog det dyraste alternativet men de finns till ganska så ok pris på postorder. Hayes bromsarna funkar ju bra till den setup jag har på cykeln nu, dvs jag behöver inte byta kontroller mm. Jag är också lite skeptisk till att behöva meka med olja till hydralsystemen. Vad tycker ni att jag ska tänka på i mitt val av nya bromsar!? Finns det några andra bromas som jag bör titta på?

//Anders

jag är ingen expert på skivbromsar men jag vet en sak.
Du skall ha hydraliska skivbromsar. Annars kan man lika bra köra med V-bromasar...
Jag har själv:

Brakes Hayes Hydraulic HFX-9 XC
Brake Levers Hayes Hydraulic HFX-9 XC
//KonaWorld

Instämmer med föregående talare!

[edit]: men mekaniska skivor är trots allt bättre än v-broms för skivbroms sliter inte lika mycket fälgsida.

Senast redigerad av en moderator:
Har du STI-handtag så tycker jag att du ska handla ett par Avid BB7 som t ex Steelisreal testar i långtestet av långloppshoj.

Dom är som ett par BRA v-bromsar även efter du klafsat genom leran.

Slänger in frågan jag ställde i den andra tråden här också:

Vad skiljer mellan Avids Ballbearing, Ballbearing 5 och Ballbearing 7?

Man får ju Deore LX M585 hydrauliska för ungefär samma peng som Ballbearing/Ballbearing 7, vad är att föredra?

Definitivt hydrauliska, mekbehovet med oljan är inget problem så länge du inte river av slangen eller så... Man ska byta oljan när den mörknar eller si så där vartannat varttredje år.

Har Magura Louise FR 180/160, fungerar finfint!

HFX HD med 203mm skiva har riktigt bra bett, inte direkt så att man måste ta i för att stanna. Men för XC och med många gafflar kanske inte 203mm skiva är det bästa...

plumse skrev:
-------------------------------------------------------
> Instämmer med föregående talare!
>
> : men mekaniska skivor är trots allt bättre än
> v-broms för skivbroms sliter inte lika mycket
> fälgsida.

Jo men saken är ju den att det är fan så mycket billigare att reparera V-Bromsar än skivor.
Och de är lättare att underhålla.
Rätt?

Ideal: Skivbromsar behöver nästan aldrig underhåll åandra sidan... :) Och har man Postmount är centrering av oken inte heller några problem. Byta belägg är också enklare på skivbroms än på V-broms, man behöver inte bry sig om att ändra något med vajern eller så. Åtminstone inte på hydrauliska bromsar.

Ideal skrev:
> plumse skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Instämmer med föregående talare!
> >
> > : men mekaniska skivor är trots allt bättre
> än
> > v-broms för skivbroms sliter inte lika
> mycket
> > fälgsida.
>
>
> Jo men saken är ju den att det är fan så mycket
> billigare att reparera V-Bromsar än skivor.
> Och de är lättare att underhålla.
> Rätt?

Var det inte för en månad sedan någon som tog upp en gissad kalkyl mellan skiv och fälgbroms?
Den kalkylen visade att skivbromsen blev billigare ju mer år man slog ut det på.
Fälgbromsen kommer att behöva en ny fälj emmelanåt men skivbromsen behöver bara typ olja och belägg!

Ok ok. Det beror väl helt på vilka skivor man har.
Den som sitter på min är då jävligt komplicerad.
Det tog mig en timme igår att fundera ut hur de fungerar.

danky_xv skrev:
> Ideal skrev:
> -----
> > plumse skrev:
> >
>
> > -----
> > > Instämmer med föregående talare!
> > >
> > > : men mekaniska skivor är trots allt
> bättre
> > än
> > > v-broms för skivbroms sliter inte lika
> > mycket
> > > fälgsida.
> >
> >
> > Jo men saken är ju den att det är fan så
> mycket
> > billigare att reparera V-Bromsar än skivor.
> > Och de är lättare att underhålla.
> > Rätt?
>
>
> Var det inte för en månad sedan någon som tog upp
> en gissad kalkyl mellan skiv och fälgbroms?
> Den kalkylen visade att skivbromsen blev billigare
> ju mer år man slog ut det på.
> Fälgbromsen kommer att behöva en ny fälj emmelanåt
> men skivbromsen behöver bara typ olja och belägg!
>
>

En fälg håller väl inte så pass länge oavsett man har V-Broms eller Skiva?
Jag lyckas alltid göra dem skeva inom en månad.
Men det beror nog på att jag e kass på att cykla!

ideal:
det går att rikta hjul och kör man med schyssta hjul som är bra byggda och underhålls så håller de länge om man inte bromsar på fälgen..

skivorna slits också.

Tim:

Okej. Jag ska nog hålla igen eftersom jag inte haft skiva mer än en månad.
Men rikta fälgarna?
Hur f*n funkar det?

Finns det någon tråd om det?

Jag har fortfarande inte riktigt bestämt mig.

Alternativen just nu är;

Mekaniska Avid bromsarna som rekommenderats i denna tråd samt fått massiva hyllningar på mtbr.com för 1025 + 870 kr. Lägg till en hundring för frakt och ny bromsvajer. Alltså ca 2000kr.

Hydraliska Shimano XT bromsar med nya STI reglage för 2600 inklusive frakt http://www.chainreactioncycles.com/Kits.aspx?modelID=7916 .

Kan någon vara intresserad av beg STI reglage, i så fall försvinner nästan pris skillnaden mellan de olika alternativen? Det enda som jag känner talar Avid alternativet är egentligen att man slipper meket med att byta reglage och ställa in växlar och sånt. Shimano bromsarna har inte fått lika lysande recensioner på mtbr.com, kan de vara som så att de inte är bra?

Vad hade ni gjort?

//Anders

Jag har faktiskt båda och kan säga att båda funkar bra, dock hade jag nog hellre haft separata broms- växelreglage än xt dual-control som jag har nu. De funkar iofs bra, men känns ändå lite aviga på nåt sätt.

Bromskraften är nog nästan likvärdig men det är mer känsla i xt-bromsarna, samt att det räcker med ett finger på bromsen för att tvärnita.

Har haft Avid i ett år nu med xt-handtag och de har funkat alldeles utmärkt på min pendlar/vinter-hoj.

Kollade faktiskt beläggen igår, ca. hälften kvar, mao så räcker beläggen ca. 2 år för mig, totalkostnad 260:- från Cyclecomponents.
Under ett års tid har jag bara skruvat in justerskruvarna på oken en gång, det är det enda jag gjort med bromsarna på ett år!

Annars har du Deore hydrauliska för 1420:- inkl frakt från CRC, dock måste du skifta slangarna för de kommer monterade vänster till bak o höger till fram, moto-style.

Hoppas detta kan vara till nån hjälp

Mvh Mikael

Jag tycker hydrauliska skivbromsar är helt givet på en mtb egentligen. Hydrauliska skivbromsar används ju med fördel på alla tänkbara fordon idag så varför inte på en cykel? Enda negativa egentligen är väl att det ofta väger lite mer.

Känsla, kraft och driftsäkerhet talar för hydrauliska skivor.

Kanske är lite lurigare för någon att lufta bromsar och sånt. Har inte gjort det på mina Hayes än så jag ska inte säga så mycket. Men generellt så är det ju ganska enkelt att lufta bromsar. Fördelen med hydrauliska skivor mot V-bromsar, beträffande underhåll, är att man jättesällan måste göra något över huvud taget med hydrauliska bromsar medan v-bromsar måste justeras ganska och ibland bytas eftersom de slit så fort. Iaf för mig.

Alla skriver om att man bara behöver byta belägg då och då. Skivorna då? På en Moto Cross slits dom ut ganska snart om man kör i mycket lera o skit. Men den klena motorn på en MTB (du) kanske gör att man bromsar mindre...

Oskar_ skrev:
> Magura HS33 på slipad fälg är framtiden :)
> - happy konspiracy -
> FD BianchiOskar...
>

Ja det är perfekt, man får nackdelarna med både fälgbroms och hydrauliska system! ;-)

Jag köpte Magura HS22 vilket väl är föreångaren till HS33 typ -96 och har inte behövt justera dom sedan dess. Byta belägg tar 5 minuter och de är perfekt justerade så fort de är på plats. Jag har inte behövt lufta systemet hellet. Jag tycker dock att det nästan är lite bättre bett i mina Avid SD7 fälgbromsar. När man sätter Magura på plats första gången bör man dock avsetta den eftermiddagen och delar av kvällen åt att justera för det är minst sagt meckigt men sedan behöver man aldrig göra om det om man inte byter ram eller gaffel. Så bara nackdel är det inte även om de käkar fälgsidor som alla fälgbromsar.

En nackdel med detta hydralsystem som jag upptäckt är att de kan bli en smula sega när det är riktigt kallt -20 eller kallare men det är ju sällan ett problem tack och lov. =)

Nu blir det banne mig ett par hydralbromsar till cykeln. Tack för alla de tips och förmaningar som kommit fram i den här tråden.

"Känsla, kraft och driftsäkerhet talar för hydrauliska skivor." / tkb

- Så är det!

"Ett varningens finger för XT med centerlock dock." / Stampe

- Tack, jag ska hålla mig till sex skruvars montering!

"Har du STI-handtag så tycker jag att du ska handla ett par Avid BB7 ..." / lundatok

- Väldigt intressant men det blir ett par XT bromsar med nya STI(dual control) reglage. Lägger till < 1000 kr så får jag hydralbromsar.

"Magura HS33 på slipad fälg är framtiden :)" / Oskar_

- Ovärderligt tips!

//Anders

//Edit Skriver för himla illa...

Muerto skrev:
> Men för XC och med många gafflar kanske inte 203mm
> skiva är det bästa...

Dissar du min 203:a, eller?! E du inte snäll skickar jag torpeden på dig! Spoling!!!

(OBS: mobbing...)

:D

Angående underhåll på hydraliska skivor:

Jag har kört mina Hayes skivor i tre år nu utan att byta belägg eller luftat systemet. Kör normalt mycket i skogen (1-3 ggr i veckan).

Nu i vinter tänkte jag belöna dem med 8" skiva och ny slang bak plus nya belägg fram och bak.

Jag bör även nämna att HS33 är rockar phett!

/Jan

Skiva skrev:
> Alla skriver om att man bara behöver byta belägg
> då och då. Skivorna då? På en Moto Cross slits dom
> ut ganska snart om man kör i mycket lera o skit.

Detta märkte jag med Hayes 6" skivor. De höll kanppt ett år innan bromsytan blev rejält konkav.
Det var med den gamla typen, med stora lufthål i mitten. Bytte till 185mm Hope skiva bak och 8" hayes fram. Den större skivan hade mer material i mellan hålen, men med tiden slets de också.

Nästan alla andra tillverkare har hålmönster som består av mindre och bättre placerade lufthål. De håller mycket bättre, enligt min erfarenhet.

jag jobbar i en cykelverkstad och det finns inget bättre än att justera en hydraulisk skiva, det behövs nästan inte. (så länge den är helt paj).
Magura och Shimano kör med mineralolja. Mineralolja suger inte åt sig vatten och man behöver därför inte meka med oljan så ofta.
Hayes och Avid kör med DOT-olja (syntetisk). den fräter på lack och är ganska otrevlig att få på händerna. DOT-olja är en "styvare" olja. så man får bättre bromsverkan. En DOT-broms behöver generellt oljebyte/luftning oftare. Men det beroro ju oxå på vad det är för broms och hur välbygd den är. bromsverkan beror oxå på hur styv calipern är, hur styv slangen är, hur ren oljan är etc.......

köp en hydraulisk skivbroms du har inget att förlora!

bra broms: Shimano BL-M555 (deore) typ 700spänn på crc
bra broms: Magura Louise typ 1100 spänn på crc
grym broms: Avid juicy seven drygt 1500 spänn på crc

Lycka till

/Gurra

Ideal skrev:
> Ok ok. Det beror väl helt på vilka skivor man har.
> Den som sitter på min är då jävligt komplicerad. Det tog mig en timme igår att fundera ut hur de
> fungerar.

Man klämmer på handtagen på styret. ;-)

Janos skrev:
> Angående underhåll på hydraliska skivor:
>
> Jag har kört mina Hayes skivor i tre år nu utan
> att byta belägg eller luftat systemet. Kör normalt
> mycket i skogen (1-3 ggr i veckan).
>
Skämtar du eller? Jag drog slut på belägg på ett halvår, plus att jag punkade framslangen med hjälp av en nötande skärm... Du måste väga snorlite eller fisköra ;)

Jag trivs helt utmärkt med mina billiga hydrauliska Deorebromsar jag köpte förra hösten snorbilligt på CRC. De skriker när de är blöta. Dessutom är de ganska tunga i förhållande till andra. Annars helt utmärkta.

Köp INTE hayes mekaniska MX1!!! De satt på min förra cykel när jag köpte den, har reklamerat ena bromsen och fått exakt samma fel igen. Grejjen är att det bara är det ena belägget som rör sig, vet e faan hur de tänkt att det ska funka. Det går bra när beläggen är helt nya, men så fort de slitits ner minsta lilla så slutar den nypa över huvudtaget. Noll känsla. Hayes Nine XC är annars ganska prisvärd tycker jag.

det är väl extremt ont om mekaniska bromsar med dubbla kolvar. På en singelkolvbroms sås skall man inte centrera skivan utan den skall ligga så nära det orörliga belägget som möjligt.

Annars blir det väldigt dåligt nyp i bromsen.

Jag måste slå ett slag för XTR-bromsarna. Dom är hur bra som helst och i princip underhållsfria. Tyvär är priset kanske inte det bästa men man får ett system som håller många år om man sköter det!Jag är ute ca 4-9 timmar i veckan med hojjen och dom har funkat klandefritt hela året. Dom har till och med legat i lastutrymmet på flygplan 4ggr i år utan att det har hänt något... sen såg ju andra delar ut som fan på hojjen men det kan vi ta i en annan tråd.

Muerto skrev:
> Calle F: Jag har 203mm skiva fram jag med... :)
> Men jag har det på en FOX, du hade det på en Duke!
> bigmollo och skogling...

Precis! Jag är man nog att erkänna att jag mördade min Duke XC, och jag hade skitkul hela tiden. Hoppas din Fox håller annars vet du vad som väntar... :D

Fast inte var det bromsningen som satte in dödsstöten på Duke:n. Det var några riktigt hårda platta "sättningar" som gjorde det. Den där långa fina utförslöpan med tre rediga dropp avslutas med en rätt bred spricka i berget och sen direkt 45 grader lutning uppför ca 2 meter i höjd. Tummen är fortfarande inte i så bra skick f ö. Vill man uppför en bergknalle till varje pris så vill man ju! :)

Fredrik Larson: Du bromsar för mycket!

Jag slet också massa belägg när jag var nybörjare... ;)

/Jan

Nu så håller jag på att montera mina nya bromsar! Fick byta reglagen också, fasiken vilket meck att ställa in växeln. Har aldrig mekat med den tidigare.

Tillbaka
Topp