skivbromsar

skivbromsar
Matthz skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur långt är ett snöre ?
>

Vad har det med skivbromsar att göra????

/Fredde

skivbromsar
Matthz skrev:
> Hur långt är ett snöre ?
>

Suck, svara på frågan istället om du vet.

skivbromsar
Japp, 42 kom vi överens om.

Skämt å sido. Fredde 75 har ju svarat på frågan. Hydraliska skivbromsar har hydralik, dvs olja. Mekaniska skivbromar är just... mekaniska. Alltså bara en vajer och muskelstyrka. ;o)

//Skogling

Senast redigerad av en moderator:
skivbromsar
Matthz skrev:
> 42

Jag är mycket tveksam till att frågan om skillnaden mellan hydraliska och mekaniska skivbromsar är den yttersta frågan om livet, universum och allting.

skivbromsar
Pontus skrev:
> Jag är mycket tveksam till att frågan om
> skillnaden mellan hydraliska och mekaniska
> skivbromsar är den yttersta frågan om livet,
> universum och allting.

Men bra nära... :)

skivbromsar
Muerto skrev:
> Pontus skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag är mycket tveksam till att frågan om
> > skillnaden mellan hydraliska och mekaniska
> > skivbromsar är den yttersta frågan om livet,
> > universum och allting.
>
> Men bra nära... :)

Ja, den yttersta frågan måste ju vara skiv- eller v-broms.

skivbromsar
Pontus skrev:
> Jag är mycket tveksam till att frågan om
> skillnaden mellan hydraliska och mekaniska
> skivbromsar är den yttersta frågan om livet,
> universum och allting.
>
> /Pontus

Det är ju ändå myrorna som styr, eller var det delfinerna?
/J

skivbromsar
blind666 skrev:
> vad är skillnaden på hydraliska och mekaniska skiv
> bromsar

Rent tekniskt så:

Med en hydraulisk broms överför man kraft från en kolv till en annan med hjälp av bromsvätska i slang. Vätskan har funktion som en tryckstång då den inte komprimeras så lätt.

Mekaniska bromsar på cyklar har jag inte så mycket erfarenhet av men på bil och MC så är konstruktionen med en skruv som genom en hävarm fås att trycka på beläggen samt en expander som via hävarm pressar isär t ex bromsbackarna på en trumbroms de vanligaste. Att nån använder nån annan princip på cyklarna är väl inte så troligt (eller?).

På min första 125 cc-hoj hade jag en mekanisk skivbroms som fungerade via skruvmekanism och den fungerade alldeles utmärkt. Den absolut störst fördelen med hydralbromsar är nog underhållsfriheten, att dom är säkrare än mekaniska (T ex en wire vid så höga påfrestningar kan ta slut rätt snabbt) och att dom är relativ billiga att tillverka. Det går att göra VÄLDIGT bra mekaniska bromsar men det ställer höga krav på ytfinish och kräver mycket bearbetningstid. Hydraulbromsarna är då det enklare (och oftast bättre) valet.

:)

skivbromsar
Hmmmmmm... Många som skriver hydralisk. Jag har bestämt för mig att det ska petas in ett u där. Alltså hydraulisk. Iofs kanske hyrdralisk är nån ny skum ordform som är allmänt accepterad nu, vad vet jag...

En anledning att man har hydrauliska bromsar t.ex. på bilar är ju att hydrauliken på ett ganska enkelt sätt kan användas som en kraftväxlare. Typ att man har en liten kolv vid pedalen och stora kolvar vid oken så behövs inte så stor kraft för att det ska nypa fast man får trycka in pedalen lite längre istället. Om man har en mekanisk skivbroms så måste rimligen detta lösas på nåt annat sätt. Det är ju en skillnad iaf.

Eftersom hydrauliska skivbromsar är den typ av bromsar man har på mc, bilar och allt möjligt där man gärna vill kunna stanna fort så skulle jag utgå från att det är bland det bästa även på en mtb (om man bortser från vikten iaf). Ser inte riktigt vad poängen är med en mekanisk skivbroms. Friktionen hos vajern måste ju bli högre och utväxlingen nere vid oket lär knappast vara lika friktionsfri och skön som en riktig hydraulisk broms. Fördelen är väl att det är billigt och att man kan ha kvar sina gamla bromshandtag och vajrar om man nu vill det. Annars vet jag inte...

skivbromsar
kraftväxling på mekaniska skivbromsar får man genom armen (hävarm) som vajern sitter i.

fördelen med mekaniska bromsar är att man kan ha samma handtag som till v-bromsarna.
man kan ha v-broms bak och skiva fram utan att ha olika handtag :)

det är lättmekade (åtminstonde avids), kan man v-bromsar kan man mekaniska skivor.
olja kräver andra verktyg och kunskaper när man ska serva dem.

summering: samma handtag, lätta att meka med/enkel service.
som v-bromsar fast utan att slita på fälg och mindre problem vid lera, troligtvis bättre bromskraft också.

off topic:
jag har hört att vissa hydrauliska bromsar inte ska vara upp och ner, eller ligga åt sidan. stämmer detta?
(i så fall en ytterligare fördel med mekaniska)

skivbromsar
> off topic:
> jag har hört att vissa hydrauliska bromsar inte
> ska vara upp och ner, eller ligga åt sidan.
> stämmer detta?
> (i så fall en ytterligare fördel med mekaniska)

Njäe, stämmer väl inte men man ska undvika att trycka in bromshandtagen när cykeln är upp och ner...

skivbromsar
InlineOla har rätt, om man har en cykel med hydrauliska skivbromsar upp och ner en längre tid ska man ha en snodd som trycker in bromshandtaget. Vet inte riktigt varför, men det kanske kommer in luft i systemet annars.

En fråga ang. detta, ska man trycka in bromshandtaget innan man vänder cykeln, eller efter man vänt den? :)

skivbromsar
Anledningen att man ska trycka in handtaget och fixera det är inte att det kan komma in luft i bromsarna utan att det redan finns luft där mest troligen. Ett hydrauliskt system är aldrig helt fritt från luft i oljereservoaren som på en cykel sitter i handtaget. Vänder man på cykeln kommer luften längst ned och vill vandra uppåt och efter ett tag har man ett bromsok (eller två) fulle med luft, detta går oftast att ordna genom att pumpa ett par gånger med handtaget så kommer luften upp i reservoaren igen. Har man otur så får man lufta bromsen. Har man tryckt in handtaget är det ju fullt med olja i oket och oljan kan inte tränga in där. Alltså bör man göra så om man vet att man ska förvara cykeln uppochner under en längre tid, och handtaget ska tryckas in innan man vänder på ekipaget.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp