skivbromsar...?

karins

Ny medlem
skivbromsar...?
Hur är det nu... Ni som vet: Ska man skaffa cykel med skivbromsar eller inte? Har provat lite olika och fått lite olika råd. De flesta cyklar i den prisklassen jag letar (runt 9-10.000) har isåfall Hayes HFX-9. Har en kompis som har såna och tycker de gnisslar för mkt... Är det lika bra att skaffa en med v-broms, som ju verkar funka rätt bra, och satsta på de andra komponenterna istället? Och blir det egentligen tyngre med skivbromsar? Å hur är det med underhåll...?
Det är en mtb jag ska handla och vill ha en hyfsat bra för träning i skog å så.

:) Karin

skivbromsar...?
Jag köpte cykel med skivbroms häromdagen, de fungerar underbart bra, grymt trevliga och känns mycket mer tillförlitliga än mina gamla V-bromsar. Jag gillar det. Mindre underhåll med skivor, och mindre slitage. Körde sönder en fälg i vintras, som tur var var det bakfälgen, annars hade det förmodligen gjort ont. Känns som anledning nog att köpa med skivor.

skivbromsar...?
Hydrauliska skivbromsar jämfört med V-bromsar:

+ Bättre bromsverkan
+ Fungerar bra fast man kört i lera och väta
+ Enormt skön känsla, man får långt bättre kontroll
+ Behöver knappt servas alls. Kolla beläggens slitage någon gång och ytterst sällan avlufta.
+ Lätta att ställa in. De flesta justerar sig själva när beläggen slits, samt centreringen av dessa.

- Lite "tunga" (kanske ett par hekto tyngre än V)

skivbromsar...?
Skaffade skivbromsar till min hoj för ett par veckor sen, är grymt nöjd! Blir mycket lättare att köra i skogen. ;)

Jag köpte Juicy femmor, men Hayes 9-bromsarna är helt okej enligt mig. Flera kompisar har såna och de verkar funka fint. De är fullkomligt vettiga bromsar att börja med.

skivbromsar...?
Ok. Tack! Då kanske jag ska tänka om. Har tittat på en Scott Scale 60, men kanske ska kolla in Scale 50 istället.
Se'n är det ju det där med storleken...tycker det är svårt. Testade en medium (Finns i S,M,L,XL,XXL). Kändes väl ganska bra. Om det känns som man hänger lite mycket på händerna, ska man då ha en kortare ram? Kan det räcka med att man flyttar fram sadeln lite och eventuellt har en kortare styrstam (eh... heter det så?)? Eller är det ngt annat som är fel? Min teknik kanske...

Karin

Tillbaka
Topp