Skivbromsfälg

• Trådstartare Trådstartare tkb
  • Start datum Start datum

tkb

Ny medlem
Skivbromsfälg
Funderade lite på vad det är som skiljer en "vanlig" fälg från en som är avsedd att användas med skivbromsar. Skivbromsfälgen har ju inga bromsytor på sidorna uppenbarligen, men är det nåt mer som skiljer? Läste nån beskrivning att någon fälg (kommer inte ihåg vilken) för skivbromsbruk skulle vara extra tålig mot de krafter som fälgen utsätts för vid skivbromsande. Så då kanske man *måste* ha en skivbromsfälg om man ska köra med skivbroms men det verkar lite lurigt om det skulle vara så.

Vart jag vill komma är att om jag nu ska beställa ett custom-byggt hjul från t.ex. CRC och står inför att välja fälg så finns det ju fler fälgar att välja på om man inte stirrar sig blind på att det ska stå "disc" efter. Iofs tycker jag nog att de flesta skivbromsfälgar ser snyggare ut och man vill ju inte ha de där bromssidorna om dom ändå inte ska användas. Å andra sidan kanske det blir ballt om man polerar sidorna spegelblanka och drar över lite klarlack. Allt lutar väl åt att jag satsar på en skivbromsfälg när det blir dags. Kanske Mavic 717 XC Disc eller nåt i den stilen. Fast egentligen skulle jag vilja ha något mellan XM 321 och XC 717 och då finns ju inga bra disc-alternativ på CRC iaf. Så frågan lyder alltså: Kan jag välja en "vanlig" (icke-disc) fälg till ett skivbromshjul och bli nöjd med en sån lösning?

Skivbromsfälg
Det där med discfälgar är mestadels en kosmetisk grej. I teorin kan man göra dem lite lättare, men skllnaden i vikt mellan en diskfälg och en motsvarande för v-broms är ofta mindre än avvikelserna mellan fälgar av samma sort. Vbromsfälgar går aldeles utmärkt att köra med skivbromsar, det är navet och ekringen det hänger på.

Vill du ha en fälg mellan 717 och 321 så finns 719 och 819.

/rikard

Skivbromsfälg
Jag kör med det och det funkar helt utmärkt. Anledningen är att jag först hade v-broms men visste att jag så småningom skulle skaffa skivbroms. Så jag byggde helt enkelt hjulen med skivbromsnav och v-bromsfälg. Den enda skillnaden är att skivbromsfälgen är - typ 20 gram lättare. Det kan man leva med. Lycka till!

Skivbromsfälg
eh...enda skillnaden mellan en fälg designad för skivbroms och en fälg designad för klossar är att kloss fälg har slitbana för klossarna medans skivbroms fälg har det inte. enklare kan det inte bli. att en skivbroms fälg skulle vara lättare än en som klarar vbroms låter diffust, det är snarare beroende på tillverkare och modell och vad dom valt att fälgen ska innehålla.

Skivbromsfälg
Skralte, om du läser Rikards inlägg så förstår du varför det, i teorin, skulle kunna vara så. Men som du skriver så skiljer det sannolikt mer mellan olika tillverkare och för min del var det enbart av fåfänga som jag kört med discspecifik fälg på senaste byggena. Av precis samma orsak har de senaste gafflarna inte haft fäste för v-broms.. håhå, vad jag är lurad :)

Skivbromsfälg
TiTeX skrev:
-------------------------------------------------------
> men e det inte för att göra fälgen starkare i
> förhållandet till vikten man gör så?

Gör vad?

Kruxet ligger i att definera starkare. =)

Skivbromsfälg
ok...jag skrevinte tydligt nog ser ja=)...jag förstod ju det;)

jo jag menar att en skivbromsfälg är starkare än en fälgbromsfälg om de väger lika mycket eftersom att där är annan profil m.m...

det är iaf vad jag hört, kan mycket väl vara fel men ändå=)

Skivbromsfälg
Ang. de här krafterna som skivbromsfälgar utsätts för, så är det ingenting nytt. Först och främst utsätts bakfälgen för samma krafter (nav som drar i ekrarna) när man trampar. Och så är det på alla cyklar av någorlunda normal konstruktion. Och i övrigt så har trum- och fotbromsar funnits sedan urminnes tider, och de fungerar på samma sätt som skivbromsar i det avseendet, utan att det varit särskilt mycket snack om saken.

Däremot tycker jag att svarta skivbromsfälgar är grymt mycket snyggare än svarta fälgbromsfälgar (kan man skriva så?) eftersom de för skivor är helsvarta, medan man har den här blanka slitytan på fälgisarna, och den blir alltid skitig och trist. Skivisarna blir visserligen också skitiga, men det syns inte lika bra om de är helsvarta. ;-)

Skivbromsfälg
TiTeX skrev:
> jo jag menar att en skivbromsfälg är starkare än
> en fälgbromsfälg om de väger lika mycket eftersom
> att där är annan profil m.m...

hur då starkare? =)

Hur en fälg skall se ut för att vara "stark" beror väldigt mycket på hur man använder hjulet, så det går inte att svara rakt av på den frågan.

Skivbromsfälg
rikard skrev:
> TiTeX skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > jo jag menar att en skivbromsfälg är
> starkare än
> > en fälgbromsfälg om de väger lika mycket
> eftersom
> > att där är annan profil m.m...
>
> hur då starkare? =)
>

Ja vet faktiskt itne direkt....men antaligen så menade den som skrev samma sak som att en 321 fälg är starkare än en 517 fälg...sen har det betydelse hur hjulet är byggt viist men köra dh med en 517 eller 321...vilken skulle du välja?=)

Skivbromsfälg
TiTeX skrev:
> sen har det betydelse
> hur hjulet är byggt viist men köra dh med en 517
> eller 321...vilken skulle du välja?=)

517 är väl den som heter 721 nu? Den är lika bred men mycket högre än 321. Så den tål de flesta belastningar bättre än 321. Men vilken är tyngst? Det är inga problem att göra en stark fälg om den får väga hur mycket som helst.

Skivbromsfälg
jag vet faktiskt inte vad varken 517 eller 321 heter nu....det är dom gamla nummerna...

fråga inte så mycket...jag vet ju inte vad ja snackar om ju;)

Skivbromsfälg
Rikard: EX721 hette förut D521.
Jag kör med denna fälgen (v-broms fälg) och är super nöjd. Det märks som sagt nästan ingen skillnad, men att fälgen är lite högre än en vanlig disc-fälg.
721 väger 590g tror jag. Det är väl ungefär 20g mer än XM321, vilket jag inte tycker är spec. farligt.

Edit: Tror att gamla D321 numera är EX729 men jag är inte helt hundra.

Senast redigerad av en moderator:
Skivbromsfälg
521an var jätte bra...hade ett dussin genomslag och bucklade till fälgkanten...men var fortfarande spikrak...trodde den skulle gå sönder men icke...

Skivbromsfälg
Jag kör 721 fram på tandemcykeln, både för touring och skogen. Tänkte dock bygga ett hjulpar till dedikerade till skogskörning. Då får det bli doubletrack, den enda fälgen som är garanterat fetare än 721 =)

Frågan är bara var man hittar doubletrack i sverige.

Skivbromsfälg
mag30 e väl samma fälg som doubletrack fast med svetsad skarv istället för nitad, dom har ja iaf sett nånstans i sverige...ska bara komma på var...

Skivbromsfälg
rikard skrev:
> cc har inte doubletrack
>
> doublewide och mag30 är samma, bägge fins med
> bägge skarvarna, men ingen finns i sverige =(
>
> --
> s+ T+>+++ ss+>++ fs+ hs++ tt++>++++
> M++>++++ H+++ S+ ww-- V+++
> våga vara annorlunda, alla andra är det

nej det är doubletrack som är samma som mag30...

varför itne köpa utomlands ifrån?

Skivbromsfälg
TiTeX skrev:
> nej det är doubletrack som är samma som mag30...

Rent och skärt stavfel från min sida. Doubletrack menade jag hela tiden, doublewide är jag nite ett dugg intresserad av =)

> varför itne köpa utomlands ifrån?

Det är plan B. Men jag föredrar att köpa från Sverige, rent principiellt. Men jag har sett dem för 34-53 euro i tyskland beroende på fogmetod. Här hemma borde de kosta ~800. Jag hade hellre betalat 800 över disk än 500 från tyskland. Synd bara att ingen vill sälja dem till mig (har kollat med spoke och cc)

Skivbromsfälg
Kelvinized skrev:
> När vi ändå är inne på ämnet, är det SUN
> Singletrack som ger mest bredd i förhållande till
> vikten? Runt 590gram och 25mm bred invändigt?

WTB LaserDisc DH ger 36 mm utvändigt på 635 gram. Vet inte innermåttet på dem tyvärr.

prod_rims_laserdiscdh_lge.jpg

http://www.wtb.com/products/rims_laserdiscdh.html

750,- i rekommenderat pris till kund hos "vilken LBS som helst" här i sverige. Importör är Daner: http://www.northamericanflyers.com/

Jag körde på Sun SingleTrack till min AM-hoj. Den dagen jag bygger en FR/DH-cykel kommer jag förmodligen att välja LaserDisc DH som fälgar.

Tillbaka
Topp