Skivbromslås

Skivbromslås
Fick min cykel stulen och har nu fått hem min nya så börja därför tänka på vad jag kan göra för att försvåra för tjuven. Fastnat lite för skivbromslås då de är små/smidiga.

Har läst runt lite och verkar inte vanligt att använda skivbromslås. Jag tänker mig att ha ett bra lås med kedja för att kunna låsa fast cykeln i tex en stolpe och ett skivbromslås med/utan larm som backup. Är det nått jag missat eller varför används det inte eller iaf knappt?

Skivbromslås
Ju fler lås du låser fast cykeln med, ju längre tid tar det om någon väl bestämmer sig för att ta den.
Skivbromslås tror jag inte är någon höjdare på något man lätt kan bära iväg.

Skivbromslås
Men ett skivbromslås med larm som tjuter som komplement till att den är fastlåst med en kedja. Kedjan kan ju kapas rätt lätt med vinkelsåg, var det som hände med min förra. Men man bär väl inte gärna iväg med en cykel som tjuter?

Skivbromslås
Ja, nu tror jag inte en MC mår så bra om man glömmer låset i skivan heller.
Svaret är givetvis att det är verkningslöst pga den låga vikten.

Skivbromslås
Skulle du glömma låset i och rulla sittandes på cykeln tror jag att något ger sig, iaf 3e gången du gör det.

Det är jag helt med på men många av skivlåsen har ju en ”senilsnodd” som man fäster typ på handtaget så det inte skall ske.
Men de ska väl inte kunna skadas av själva låset?
Behöver ju inte vara största mc varianten utan nätt lite nättare/lättare.

Skivbromslås
En cykel bär man ju bara iväg med så skivbromslås stoppar väl mest en sån tjuv som ska cykla iväg. En MC på 200 kilo kräver ju lite jobb för att flytta på.

Det larmade skivbromslåset lovar jag att man aldrig glömmer på. Det tjuter ju så fort någon tar i hojen.

Skivbromslås
En cykel bär man ju bara iväg med så skivbromslås stoppar väl mest en sån tjuv som ska cykla iväg. En MC på 200 kilo kräver ju lite jobb för att flytta på.

Det larmade skivbromslåset lovar jag att man aldrig glömmer på. Det tjuter ju så fort någon tar i hojen.

Precis, så låset bör då börja tjuta när kedjan den är fastlåst med börjar kapas. Borde ju därför vara ett gott komplement?
Så åter till frågan, varför finns det knappt att köpa anpassade för cykel?

Skivbromslås
Tvivlar, men jag kan ju ha fel. Känns lika säkert som ett wirelås. JAG hade satsat på två rejäla lås istället, abus har modeller med ”larm” om du gärna vill ha något som eventuellt avskräcker.

Fast ett wirelås är ju väldigt lätt att kapa, ett skivbromslås bra mycket svårare. Flera rejäla lås lär ju vara bra å ju fler ju bättre men blir ju en enorm vikt att bära med sig.

Skivbromslås
Precis, så låset bör då börja tjuta när kedjan den är fastlåst med börjar kapas. Borde ju därför vara ett gott komplement?
Så åter till frågan, varför finns det knappt att köpa anpassade för cykel?

För att du kan bära med dig cykeln medan en MC i stort sett i alla fall måste rullas från platsen?

Fast ett wirelås är ju väldigt lätt att kapa, ett skivbromslås bra mycket svårare. Flera rejäla lås lär ju vara bra å ju fler ju bättre men blir ju en enorm vikt att bära med sig.

Lika lätt att bära med sig cykeln oavsett, men om du känner att det är rätt typ av lås för dig så tycker jag att du ska slå till :)

Jag kör just nu med ett grovt kejdelås samt ett granit bygellås, men inget av dessa gör någon vidare nytta om jag inte låser cykeln i ett fast objekt.

Skivbromslås
Ett lås som jag har fastnat för är ett viklås från Abus. Sitter prydligt i hållare i stället för ett flaskställ och funkar perfekt för fastlåsning i stolpe.

Skivbromslås
Jag kör just nu med ett grovt kejdelås samt ett granit bygellås, men inget av dessa gör någon vidare nytta om jag inte låser cykeln i ett fast objekt.

+1
Och på Lvg- samt grushojen har jag inget lås alls. Utom om de lämnas i det låsta förrådet på innergården bakom den låsta grinden och låsta genom ramen med en kat 4 kedja och lås, genom en låsankare fäst med expander och kemankare i betonggolvet.

(Går det öht att få dit ett skivbromslås? Låsbulten på ett sånt är gärna 10-14 mm)

Skivbromslås
Ett pyttelitet hänglås att låsa fast kedjan i framklingan har jag kört någon gång på racer. Skyddar bara nog någon som försöker trampa iväg, men kväver bara ett väldigt litrt lås.

Tillbaka
Topp