Skivbromsproblem hjälp!

• Trådstartare Trådstartare pat flemming
  • Start datum Start datum
P

pat flemming

Guest
Skivbromsproblem hjälp!
OK det är bara att erkänna, jag är n jävla nybörjare som frömodligen tog mig lite vattn över huvudet och nu behöver jag er hjälp, kära forum.

Köpte en mtb i helgen och eftesom jag var så jävla sugen på att få börja cykla så fort som möjligt så orkade jag inte vänta på att butiken skulle montera ihop grejorna (skulle inte få cyklen förräns imorgon). Monterade alltså ihop cyklen själv, vilket väl inte var så där jätte svårt förutom på en liten punkt. Skivbromsen fram. Hur mycket jag än justerar bromsen fram så ligger skivan an mot bromsbeläggen på något jävla ställe vilket fått mig att inse att 1. skivan är något böjd eller 2. att hjulet inte sitter helt rakt.

Det enda sättet för mig just nu att fixa så att inte skivan ligger an mot bromsbeläggen är att justera beläggen så att de ligger långt ifrån varandra, dvs det blir ett stort glapp vilket medför att bromsverkan blir lidande och rent utsagt undermålig.

Snälla ge mig råd på hur jag löser detta problem. Eller kan det rent av vara som så att det är OK att skivan ligger an motbromsbeläggen "litegrann".

Tacksam för utförliga svar.

Mvh
Björn

Skivbromsproblem hjälp!
Shimsa är ett nytt ord för mig, vad betyder det? Jag gilalr bromsar som tar snabbt och det förutsätter att jag har belägg som ligger nära klingan, men vill ju int att d ligger mot klingan. Har hört nånstans att skivbromsar ska köras in stämmer det?

Mvh
Pat

Skivbromsproblem hjälp!
Vet inte va du har för broms. Men skruva dit adaptern o sedan oket på adaptern, så innan du skruvar fast oket helt o hållet så ska du trycka in bromshandtag rätt hårt, o sedan skruvar du åt skruvarna så bromsoket sitter fast(sk centrering)

Skivbromsproblem hjälp!
Mx_Hansen skrev:
-------------------------------------------------------
> Vet inte va du har för broms. Men skruva dit
> adaptern o sedan oket på adaptern, så innan du
> skruvar fast oket helt o hållet så ska du trycka
> in bromshandtag rätt hårt, o sedan skruvar du
> åt skruvarna så bromsoket sitter fast(sk
> centrering)

Efter sådan "grov" centrering så måste oket i stor sett alltid finjusteras efter ögonmått. Då hälper det att lägga ett vitt ark bakom eller under oket så att man lättare ser ljus springorna mellan beläggen och oket, och kan finjustera efter det. Det fungerar bra på Avid och Shimano. Vet inte hur lätt det är att se på andra märken...

Skivbromsproblem hjälp!
byter hjul flera ggr i veckan mellan "skogshjulen" och "slicksen", gör måste alltid göra
"grov" centrering bak, ej fram där funkar det att byta utan problem, och en "grov" centrering är mer än tillräckligt. får det problem du säger när jag har slitna backar, så jag frågar sitter bromsbackar på din cykel??

/mats

Tillbaka
Topp