skivbromsproblem

mikael_

Medlem
skivbromsproblem
Jag har fått lite problem med mina xt-skivbromsar sedan söndagens tur i hellas.
Innan vi drog ut i skogen så fungerade bromsarna bra, bakbromsen tog kanske lite långt in jämfört med frambromsen, men annars väldigt bra.
Efter ca 3 timmar så känner jag att bakbromsen tar mycket längre ut än förut, ungefär som frambromsen gör, nästan ännu längre ut till och med. Antagligen hände detta när jag gjorde en rejäl vurpa över styret och cykeln flög iväg som en vante. Men jag konstaterade bara att bromsen hade blivit "bättre" otroligt nog, om man nu kan säga så, och cyklade vidare.
Väl hemma så tvättade jag av cykeln.
Senare på kvällen när jag skulle flytta cykeln från övervåningen till undervåningen så märkte jag att bakbromsen låg emot skivan riktigt rejält, nästan så pass mycket att hjulet inte snurrade när man ledde cykeln brevid sig. Så var det inte innan tvätten, då snurrade hjulet som vanligt.
Jaha, jag började självklart kika vad som var fel, försökte justera oket som kanske fått sig en släng i samband med vurpan, men det fungerade inte. Blev tvungen att plocka bort bromsbeläggen och trycka ut bromskolvarna, då kunde hjulet snurra fritt i alla fall.
Men nu tar istället bromsen inte alls när jag bromsar, nu kan jag nästan trycka in handtaget ända in till styret innan det tar stopp. Men när det väl tar stopp så tar bromsen ändå inte. Vad är fel?

Är det så pass att jag måste fixa och trixa med oljan?

Tillbaka
Topp