Skivbromsrotorslitage

even

Aktiv medlem
Skivbromsrotorslitage
När jag mottog nya pads (b01s) och skivor (sm-rt66) noterade jag att padsen var högre än bromsytan på skivorna. Bromsen tar bra och jämt. Nu efter ha rullat lite grann inspekterade jag slitaget. Padsen slits över hela ytan. Skivan slits på hela bromsytan och en bit in på stagen! Se bild (en mockup).

Är det ett problem? Är det bättre att lämna det så eller höja upp oken så endast den avsedda bromsytan på skivan slits men padsen får en outnyttjad läpp?

72dqpzj6.png

Skivbromsrotorslitage
Nyfiken fråga.
Jag googlade efter "sm-rt66 compability" och hittade ett Shimano-dokument där sm-rt66 listas som en narrow-skiva dvs som passar slx/xt/etc?
Är inte B01s ett belägg som hör ihop med de lägre serierna dvs wide-skivorna?

Mvh
Magnus

Skivbromsrotorslitage
Så kan det ju vara. Det finns ju mängder med olika former på padsen. Jag kollade bara vad som var prisvärt och populärt, var produkt för sig. Padsen jag valde hade samma form som de oken (trp spyre) kom med och alla andra pads med liknande form verkade ungefär lika höga i bromsmaterialet. Sen beställde jag bara vad som verkade lagom schyssta skivor. Live and learn. Får matcha bättre nästa gång.

Skivbromsrotorslitage
Har en hoj med b01s belägg och den kom med dom lite bredare sm-rt56 skivorna. Dom kostar bara hundralappen styck ifall det visar sig att du borde byta. Vet däremot inte om det fungerar i praktikten att använda dom smalare som du har. Tänker rent spontant att det kan uppstå problem med slitagemönstret på beläggen, men jag är ingen expert på sånt.

Skivbromsrotorslitage
Tack för kommentarerna. Kanske borde jag köpa och köra med rt56 medan jag ändå kör resin-belägg. Tänkte att rt66 skulle räcka längre pga antagligen hårdare. Jag har ändå ett par semimetalliska belägg (fortfarande fel storlek) som jag tänkte byta till om jag inte tyckte resin-beläggen gjorde tillräckligt gott. Kanske lika bra spara på rt66-skivorna också då.

Senast ändrad:
Skivbromsrotorslitage
Bara kör på det du har.
Kolla beläggen då o då o fila av ev kant som bildas där skivan ej löper.
Köp sen rätt bredd på belägg nästa gång.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp