Skivbromsskiva bak för nära bromsinfästning på ram

aanee

Aktiv medlem
Hej,
Jag försöker få bakbromsen på en begagnad cykel jag köpt att inte ligga mot när jag snurrar hjulet/är ute och cyklar. Detta har visat sig vara svårare än jag trott och i nuläget pekar allt mot att skivbromsskivan på något vis sitter för nära bromsoksinfästningen på ramen. Bromsoket är så långt från hjulet som dess infästning tillåter, skivan tar fortfarande imot och enda sättet att få den att minska med det är att lossa på adapterskruvarna som fäster bromsoksadaptern i ramen eller trycka bort bromsbelägget som ligger mot (vilket självfallet nollställs igen så fort jag bromsar). Kan även tilläggas att bromsoksadaptern ligger kanske 2 mm från bromsskivan.

Min fråga till Happyrådet är om det finns något jag kan försöka med innan jag börjar böja och fila i ramen?
DSC_0959.JPG

DSC_0963.JPG

Om det inte är alltför mycket skav kan det räcka med att rikta om skivan lite inåt mot navets mitt.

Den på bilden är nya. Bytte bromsarna från gamla Avid oh testade den gamla adaptern först. Tyvärr var det inte adaptern.
Ja då vet du iaf att felet inte är där. Och det är inte bara skit eller något mellan ram och adapter så den inte kommer helt på plats?

Ja då vet du iaf att felet inte är där. Och det är inte bara skit eller något mellan ram och adapter så den inte kommer helt på plats?
Tror inte det. Den har inte lämnat garaget sen jag skrapade bort det som var kvar av lacken mellan ram och adapter i hopp om att den lilla förändringen skulle ge precis nog med utrymme för att fixa det.

Tror inte det. Den har inte lämnat garaget sen jag skrapade bort det som var kvar av lacken mellan ram och adapter i hopp om att den lilla förändringen skulle ge precis nog med utrymme för att fixa det.
Då hade jag nog gjort som jonte987 skrev och vidgat hålet lite på oket för att få rätt på det om skivan också är ny så inte den är lite skev?

Skivorna är gamla, hoppades på att kunna spara in där. Men den är troligen något skev. Ska nog försöka böja till den först som NLC föreslog. Om inte det fungerar bra nog blir det nog mer förstörande arbete. Bär mig något mot att modda oken då de kostade mer än vad jag köpte cykeln för men lär väl vara bättre än att behöva köpa ny ram. Såg just att det på sista bilden nästan ser ut som att skivan är sne i jämförelse med oket. Undrar om man kan böja till ramfästet något utan att förstöra något. Hm... får undersöka och testa mer imorgon.

vissa bromsokmodeller kan ge fel offset de ggr ja råkat ut för de har ja ful-löst de med lägga en/två extra brickor mellan lagerkona o låsmutter "gula sträcket" i bild för o få den lilla extra justermånen på oket
DSC_0963.JPG

Har du skav runt hela varvet, eller har du kast på skivan? Jag tror inte du ska börja bryta i skivan.

vissa bromsokmodeller kan ge fel offset de ggr ja råkat ut för de har ja ful-löst de med lägga en/två extra brickor mellan lagerkona o låsmutter "gula sträcket" i bild för o få den lilla extra justermånen på oket
Visa bilaga 479736
Just det. Var jag tvungen att göra på dotterns trainerhjul. Passar på min hoj så det är väl summan av toleranserna som ställer till det.

Skivorna är gamla, hoppades på att kunna spara in där. Men den är troligen något skev. Ska nog försöka böja till den först som NLC föreslog. Om inte det fungerar bra nog blir det nog mer förstörande arbete. Bär mig något mot att modda oken då de kostade mer än vad jag köpte cykeln för men lär väl vara bättre än att behöva köpa ny ram. Såg just att det på sista bilden nästan ser ut som att skivan är sne i jämförelse med oket. Undrar om man kan böja till ramfästet något utan att förstöra något. Hm... får undersöka och testa mer imorgon.

Var min första tanke också! Ram och skiva ser parallella ut, men oket hänger inåt mot hjulet. Självklart kan ju en bild förvränga det, men ser lite snett ut.

Jag tycker att brickan mellan skruvskallen och ramen ser sned ut. Är den hel och ren? Det är väl inte en för stor bricka? Testa utan den en gång.

Så tänkte testa darkforce lösning med att lägga i en bricka eller två innanför låsmuttern men märkte ganska snabbt att jag saknade verktyg för att ta bort kassetten som skymmer muttern på andra sidan vilken jag antar krävs för att hålla mot med. Så den iden skrinlades tills vidare. Testade lite snabbt med att ta bort brickorna mellan skruv och ram som andra föreslog men det gjorde tyvärr ingen skillnad. Så det blev till att ta fram 40 cm långa skifnyckeln och försöka bända lite i ramfästena med lite tyg mellan. Detta har fungerat ganska bra. Ena fästet gav med sig hyfsat lätt och den delen av oket har nu skivan centrerad (!) dock var inte det andra fästet lika medgörligt men jag har fått det att endast ta mot lite grann där skivan är skev och nöjer mig med det tills vidare.

Tackar för alla förslag!

Jag menade iofs att brickan skulle ligga löst mellan ram och mutter
Tyckte det blev så lite kvar av navröret(?) för ramen att vila på så vågade inte testa det. Men kanske inte behövs så mycket där...? Kan ju ta en titt på det igen vid framtida tillfälle. Ska byta bakdäcket "snart" så kan testa då.

Tillbaka
Topp