skivbromsskola

shuffle

Ny medlem
skivbromsskola
jag som har absolut noll koll på vad som gäller med skivbromsar skullebehöva lite hjälp.
först och främst, vad är skillnaden på hydrauliska skivbromsar och mekaniska skivbromsar?
vilka är fördelarna och neckdelarna med respektive, vad ska man tänka på osv?

tack på förhand / Jonas.

skivbromsskola
Jag valde mekaniska med motiveringen att jag ville behålla mina XTR STI reglage (Växel och broms i samma handtag) samt att man slipper slabbet med olja och debatterna om luftning. Blev ju mycket billigare också. De är snäppet bättre, men framförallt mer konsekventa än XTR-v-bromsarna de ersatte.

Mina BB7:or har säkert en bit kvar till ett par fina hydrauliska, men det är nog mera frågan om skillnaden mellan en mycket bra broms och en ultra delux super pretto broms.

Så, hydrauliska är vassare, men jag ställer mig tveksam till om det behövs vid XC cykling.

skivbromsskola
jag ska ha skivbromsar på min hybridcykel, dvs för pendling till jobbet, motionsturer, långturer och korta turer till och från stan. räcker det med mekaniska då med?

hur fungerar det med oljor i hydrauliska bromsar, måste den bytas ofta? är det någon olja i mekaniska bromsar också?

/ Jonas.

skivbromsskola
Låter som XC-light cykling. Mekaniska bromsar skickar dig med läthet över styret gång på gång :-)
Det är nog mest vid tuff utförsåkning som man behöver den extra bromskraften du får med hydrauliska bromsar.

Ingen olja i BB7:orna i alla fall. Lite smörj lär väll mekaniken behöva med tiden, men inte mer än övriga rörliga delar på din cykel.

skivbromsskola
Som jag ser det finns inga uppenbara för- eller nackdelar med någon av skivbromstyperna. Både mekaniska och hydrauliska är näst intill underhållsfria och båda är lättmekade.
För mig handlar det mer om känsla. På pendlarhojen sitter det en mekanisk skivbroms fram och den grö jobbet väldigt bra men de hydrauliska på skogshojarna har så mycket goare känsla. En subjektiv sak alltså och därför svårt att vara saklig. Skulle jag välja broms skulle jag inte ens titta på en mekanisk, så mycket kan jag säga i alla fall.

skivbromsskola
Mekansika är ju lite känsligare för val av handtag och vajrar. Med kullagrade XTR-handtag och teflonbelagda XTR vajerhöljen, så är de inte så långt efter hydrauliska, enligt min mening.

skivbromsskola
S, så är det nog ganska säkert. Mina mekaniska är de grumma Deore 475... =/
[edit]: lite flexiga men grymt bra bett!

Senast redigerad av en moderator:
skivbromsskola
Okej.

Vad tros då om denna kombination?

# Bromshandtag: Shimano EF50
# Broms: Hayes MX4 Mechanical Disc 160

Jag kan klargöra att jag ska köpa en ny cykel och inte utrusta en befintlig med nya bromsar.

mvh/ Jonas.

skivbromsskola
Okej. Det lät ju bra.

Här är de övriga specifikationerna på cykeln:

# Gaffel: SR NEX 4010 63
# Framväxel: XCM208CR 48
# Bakväxel: Shimano Deore Top Normal
# Växelreglage: Shimano EF50-3s
# Bromshandtag: Shimano EF50
# Broms: Hayes MX4 Mechanical Disc 160
# Vevparti: Shimano TX71 48 CG
# Vevlager: Shimano UN26
# Nav: Disc Alloy
# Ekrar: Stainless Silver
# Fälgar: Alex Adventurer Black/NC 700
# Bakkrans: Shimano CS-HG40-8 11-32
# Däck, fram: Maxxis Wormdrive 42 ref.
# Däck, bak: Maxxis Wormdrive 42 ref.
# Styrlager: NO.28+NO.10
# Styre: XM Speed Rise 580
# Styrstam: A-HEAD ADJ
# Sadel: XM Cross / Juliet
# Sadelstolpe: XM Speed SB20 27.2
# Pedaler: XC Steel

Nåt speciellt att anmärka på?

I en annan ganska liknande modell som jag inte hittade på sidan är det Deore på både fram- och bakväxeln.

mvh/ Jonas.

skivbromsskola
haha, små detaljer, får väl göra en egen, jag är ju faktiskt svetsare ;-)

men jag tänkte mest på komponenterna, framväxeln t.ex. vad är det för kvalitet på den? XCM208CR 48, har alrig ens hört talats om...

mvh / jonas.

Tillbaka
Topp