skivor eller inte för nybörjare?

• Trådstartare Trådstartare Joakim Målare
  • Start datum Start datum
När vi ändå snackar skivor... Hur är Shimano Saint bromsarna???? Ser att http://www.cyclecomponents.com/ har bra pris på dom.
Är det bara bromsarna, eller handtag också? (Ni får visa lite förståelse på denna fråga, e kraftigt nybörjare på hydraliska bromsar ;-)). isf, vad köper man för handtag?

Måste slå ett slag för fälgslitarna (V bromsar). Har cyklat med hela fälgen dränkt i lera utan att få nämvärt försämrad bromsverkan, jag hade åtminstone tillräckligt för att nästan slå över framåt vilket jag inte trodde att jag skulle ha. Men iofs så skrapade beläggen rätt ordentligt mot fälgen så jag vet inte hur mycket den slets på den 5 timmarsturen.

Nu ger jag mig in i ämnet trots att jag är nybörjare. Mest för att jag tycker bromsteknik är intressant. Själv kör jag med V-bromsar och på en sprillans ny cykel är det ju inte ett problem. Dock ett generellt problem som funnits sedan jag började cykla som knotte är att bromsarna låser hjulet. Är det en frambroms så vet man ju vad det får för konsekvenser.

I vilket fall så såg jag ett tv-program som hävdade att en bromsverkan var direkt propotionell mot hur mycket värme man kunde avleda från bromsarna. Vilket rimligtvis borde gälla även cyklar. Dock kompliceras det hela av att bromsarna inte orkar låsa ett hjul om rörelseenergin är tillräckligt stor i förhållande till bromskraften. Därav som man ska trampa hårt som fan i början av en hård inbromsning och sedan släppa, dvs på bilar utan abs de med spelar det ju ingen roll.

De flesta torde väl vara överrens om att en broms som inte låser sig vore det bästa och hur uppnår man det på en cykel utan att göra avkall på bromsverkan? En låst broms fungerar ju sämre än en bra rullande broms.

För övrigt har jag sett hydraliska V-bromsar i nån av tidningarna jag kollade i inför mitt köp av cykel. Det borde ge bättre finlir med bromsen och mindre underhåll. Vidare såg jag att det finns speciella klossar för körning i regn. Om de är bra eller inte vet jag inte men det finns. Lite knöligt kanske att hålla på och byta iofs.

Mvh
Fredrik
(Dagens tips är att inte leta efter telefonen på singletrack. whiiieeeeee....krasch)

fphotography Skrev:
-------------------------------------------------------
> I vilket fall så såg jag ett tv-program som
> hävdade att en bromsverkan var direkt propotionell
> mot hur mycket värme man kunde avleda från
> bromsarna. Vilket rimligtvis borde gälla även
> cyklar.

Det är bara ett problem om du skall ner för en lång backe (alp) eller har riktigt mycket packning på cykeln.

Om du utvecklar för mycket värme med en cykelbroms så kommre en av tre dåliga saker hända:

1. slangen/däcket smälter (fälgbromsarbroms) och du får en plötslig förlust av markkontakt följd av en mycket plötslig markkontakt med ansiktet =(

2. Hydrauloljan kokar och bromsen låser sig (hydraulisk skivbroms). Kan vara olämpligt i vissa situationer.

3. Någonting smälter och du förlorar all bromsverkan (hydr och mek skivbroms)

En bra skivbroms tål mer värme än en fälgbroms och resultatet av en överhättning är(/kan vara) mindre smärtsamt.

> Dock kompliceras det hela av att bromsarna
> inte orkar låsa ett hjul om rörelseenergin är
> tillräckligt stor i förhållande till bromskraften.

Det har inte med rörelseenergin att göra. Huruvida du kan låsa hjulet beror bara på krafter och moment som är oberoende av hastigheten. Att man inte låser hjulet i hög fart beror mest på ren självbevarelsedrift. Enda undantaget är om man applicerar så hög bromseffekt att man får gas/vätske-utveckling på bromsytan, då kan bromseffekten minska. Bromseffekten om man gör en panikbromsning i hög fart kan vara några kilowatt så det är inte helt orimligt att tänka sig att gummit gasar på en fälgbroms ibland men det är en relativt liten korrektion.

Men det förekommer att cyklister låser framhjulen i hög fart med blandad påföljd.

> Därav som man ska trampa hårt som fan i början av
> en hård inbromsning och sedan släppa, dvs på bilar
> utan abs de med spelar det ju ingen roll.

Det där förstog inte jag...

> De flesta torde väl vara överrens om att en broms
> som inte låser sig vore det bästa och hur uppnår
> man det på en cykel utan att göra avkall på
> bromsverkan? En låst broms fungerar ju sämre än en
> bra rullande broms.

För mig är det ett absolut krav att kunna låsa bromsen. Det är det enda sättet att veta att man har möjlighet att applicera den kraft som behövs för att kunna göra en optimal inbromsning. Men däremot vill man också ha sådan kontroll över bromsen att man kan bromsa så hårt att man precis inte låser hjulet. Då bromsar man optimalt.

>
> För övrigt har jag sett hydraliska V-bromsar i nån
> av tidningarna jag kollade i inför mitt köp av
> cykel. Det borde ge bättre finlir med bromsen och
> mindre underhåll.

Jepp. finifina saker.

> Vidare såg jag att det finns
> speciella klossar för körning i regn. Om de är bra
> eller inte vet jag inte men det finns. Lite
> knöligt kanske att hålla på och byta iofs.

Koolstop har kombiklossar som funkar till allt. Men det är värt att notera att F1-stallen byter bromsklossar på bromsarna beroende på väglag så jagar man hundradelar har man nog inget val =).

/rikard -som _älskar_ att prata bromsar.

fphotography: Många skivbromsar har ruskigt bra bromseffekt där de låser bromsarna hur lätt som helst men de är också lätta att modulera bromskraften med känslan i fingrarna, dessutom vill man låsa bromsarna ibland.
Magura har hydrauliska fälgbromsar.

fphotography Skrev:
>
> De flesta torde väl vara överrens om att en broms
> som inte låser sig vore det bästa och hur uppnår
> man det på en cykel utan att göra avkall på
> bromsverkan? En låst broms fungerar ju sämre än en
> bra rullande broms.

Det må gälla bilar men till cykeln vill man kunna låsa hjulen ibland

> För övrigt har jag sett hydraliska V-bromsar i nån
> av tidningarna jag kollade i inför mitt köp av
> cykel. Det borde ge bättre finlir med bromsen och
> mindre underhåll.

Magura HS-33 är ett exempel på sådan broms. Bra, men mindre underhåll vet jag inte om det är.

Enda rimmliga skälet till att vilja låsa bromsen på en cykel eller bil för den delen är att man vill låsa bakhjulen för att på så sätt kränga ut arslet vid nån böj. Det låsta hjulet bromsar annars sämmre än det ickelåsta under förutsättning att man fortfarande kan ligga nära gränsen för låsning.

På en bil, vanlig eller tävlingsbil, är det viktigare att ge mycket bromstryck i början av inbromsningen då farten är hög, och därmed rörelseenergin, då det finns mest att tjäna där i fråga om kort bromssträcka. Detta beror bl a på att bromsarna inte orkar låsa hjulen och därmed har man maximal bromsverkan som de aktuella bromsarna klarar. När rörelseenergi minskar kommer bromsarna till slut att låsa när de inte orkar avleda värmen längre. Det var vad de sa på TV... Dock blir de ofta lite annorlunda på en tävlingsbil där man ofta bytt ut bromsarna så att de orkar låsa hjulen även vid hög rörelseenergi.

När det gäller kokande bromsolja så vet jag inte hur det blir på cyklar men på en bil blir det värdelös bromsverkan. De nyper inte utan de fungerar nästan inte alls. Fråga de som körde S60 Challenge förra året där många bilar hade problem med att grejerna inte orkade med värmeutvecklingen.

Personligen är jag lite intresserad av hydraliska bromas för att kunna finlira lite mera. Som det är nu är det lite av allt eller inget och framförallt är det väldigt svårt att känna när det är på väg att låsa. Det vore ju bra om man kunde använda frambromsen lite mer efter den är effektivare än bakbromsen, men man drar sig ju för att riskera ett svandopp...

Mvh
Fredrik

Ja, kokande skivor på cyklar brukar också resultera i tappad bromsverkan, iallafall när det gäller öppna system. Fråga mig inte exakt vad som händer, vet bara att jag varit med om det. Tror faktiskt att det hjälper att byta bromsvätska ofta - det hände inte på den bromsen på min cykel som hade helt ny bromsvätska.

fphotography Skrev:
> Enda rimmliga skälet till att vilja låsa bromsen
> på en cykel eller bil för den delen är att man
> vill låsa bakhjulen för att på så sätt kränga ut
> arslet vid nån böj.

..eller så vill man inte loopa ur och hamna på rygg pga icke låst broms om man droppar ned för en höjd med bakhjulet före.

Skivbromsar ger den bästa känslan, dvs modulationen i bromsningen. Du kan exakt reglera rätt mängd bromskraft, oavsett väder. V-bromsar fungerar ok, men är långt ifrån lika pålitliga i sämre väderförhållanden. Jag har kämpat mig igenom vintrarna på min gamla hardtail med ett par bra Avid V-bromsar, men de är totalt värdelösa när temperaturen är runt 0 grader, då är det lite halvblött ute och fälgsidorna fryser till is. Har gjort ett antal vurpor i vinter just pga av detta, branta nerförsbackar, så nu till nästa vinter så kommer vintercykeln att uppgraderas till skivbromsar också...

/Leo

Körde själv fälgbromsad pendlarhoj (mer än 90 % på asfalt) året runt, genom skitiga göteborgsvintrar, fram till för några år sedan. Min vikt, klädd och utrustad och sittande på sadeln, låg för det mesta strax under 80 kg och jag brukade bromsa slut fälgarna på omkring 1000 mil om jag inte missminner mig. Iofs ingen stor affär att fälga om då och då, men jag har roligare saker att ägna min tid åt och känslan av att sakta men säkert nöta ner en lastbärande komponent var lite störande för mig. Det vore roligt om någon utvecklade en fälg med utbytbara bromsslitbanor, för de åkare som av olika skäl vill åka fälgbromsat.

Mina 5 ören:

Skivor helt klart. Bättre kontroll, lättare att bromsa, effektiva i alla väder och allt det andra folk redan sagt.

Dessutom blir det mycket roligare att cykla om man har grejer som tar perfekt hela tiden i alla väder, känslan av att veta att bromsarna alltid funkar. Att kunna dundra ner för en lerig backe och veta att vill jag bromsa så stannar ekipaget direkt. Det var en enorm skillnad för mig när jag började cykla XC igen efter några års frånvaro. Blev mycket roligare med skivorna och jag vågar köra mycket aggresivare nu än innan. Inget eländigt mek hela tiden heller med bromsklossar osv. Bara att köra skiten ur de och i värsta fall lufta.

Det gör faktiskt en jäkla skillnad tycker jag. Sen att eliten kör med V-bromsar osv. betyder det inte att det är bättre för en nybörjare. Inte f-n behöver en nybörjare en sub 10kg cykel heller.

Köp skivor och bli lycklig, köper du v-bromsar kommar du bara undra hur skivorna hade varit :-)

/C

mytomspunnen skrev:
> Jag tror den mest gäller för dem som cyklar i
> massor med skit, slarvar lite med att tvätta
> cykeln mellan rundor samt cyklar mycket tekniskt =
> mkt broms = mkt slitage..

Med undantag från det där med att slarva med tvättning så stämmer det där väldigt bra på mig.
När jag började med MTB så gav jag mig visserligen ut i regn men så värst mycket gegga blev det inte det första året och V-broms funkade perfekt. Ritchey's röda fram och BBB's blåa bak. Hade hur mycket bromskraft som helst. Andra året såg hojen väldigt mycket gegga när hösten kom och fram till vintern (ca 3 månader) hade fälgarna sliåats ner från att ha varit helt ok till att vara nästan farligt slitna. Sen dess är det skiva som gäller...
Viktigt dock att påpeka att bromsförmågan i torrt väder är minst lika bra med v-broms som skivbroms. Att byta belägg gör stor skillnad.

Tillbaka
Topp