Skogsbrand i Hellas söndag 23 juni

Tobias/Frost

Aktiv medlem
Det brann igårkväll i området mellan/runt Area51 och Corona.

Vi var ett sällskap som trampade vi en runda utåt saltishållet och på hemvägen på blåa så började det lukta starkt av brandrök, vi hetsade på ut till grusvägen till Erstavik men kunde bara känna att det luktade starkare där och blev allt mer rök i luften. Vi ringde då 112 och rapporterade och under samtalets gång fick de in mer information av en annan inringare.

Vi fortsatte på blåa och vid utfarten från Area 51/Corona så mötte vi två cyklister som rapporterade att de hittat branden uppe i området ovanför, att de ringt in och nu skulle möta upp brandkåren för att visa var branden låg. Vi i vår grupp tog beslut att inte stanna kvar i området då vi inte visste omfattning på branden och inte ville komplicera för brandförsvaret genom att vara kvar, så vi fortsatte på blåa och när vi kommit fram till Ältavägen vid äventyrsbanan så kom polishelikoptern svepande.

NVP har en rapport:https://www.nvp.se/Nacka/Nacka/skogsbrand-vid-nackareservatet/

En typisk skogstomte som självantänt alltså...
Skämt o sido, jäkla tur att det var ni folk med huvudet på skaft som var ute och upptäckte att det brann samt ringde in så snart ni förstod allvaret!
Nu vart det bara 4000m2 som brann upp, jade kunnat bli mycket mycket värre!
Kudos till er!!!

Det var av en händelse att vi cyklade just Area51/Corona igår efter att ha kört blåa hemåt... och vips 500m in, stod skogen i lågor, så vi larmade och mötte upp brandkåren som kom från alla stationer i söderort, t o m Nynäs och två helikoptrar deltog.

Tack för länken, jag har sökt mig runt men fann inget.

Bilagor

• brand1.jpg
    brand1.jpg
    208.8 KB · Besök: 136
Jag såg röken och helikoptern som vattenbombade igår från Erstaviken men hittade ingen information på en enda nyhetssajt igår. Var faktiskt på vippen att fråga här men var lite osäker på om det var just Hellas som det brann i. Tur att det inte vart värre. Bra att ni larmade.

Verkligen suveränt skött Davethedhbike! Feta tummar upp! Det var riktigt skönt att möta er och höra att ni hade koll var det brann och att ni skulle möta upp brandförsvaret. Nominering till årets Hellashjältar!

Tack för er feedback!!

Jag filmade och fotade på ganska nära håll och det var läskigt då elden bytte håll jäkligt snabbt, det bara fräste till i träden och vips var de övertända... men som tur va, fick brandmännen tag i positionen och körde in 4-hjulingar, det krävdes 900m slang...

Bilagor

• brand 2.jpg
    brand 2.jpg
    191.1 KB · Besök: 132
Fy f-n, det är så lätt hänt att vår fina skog bara försvinner, tur att ni fattade läget och anmälde snabbt! Starkt jobbat! Skönt att cyklister kan göra en bra insats i ett sånt här läge.

Jag har alltid undrat hur man lämmar en bra position till räddningstjänsten när man är i skogen. Nu för tiden känns det som att en screendump på Google Maps vore enkelt att messa eller maila men jag antar att de inte har så avancerad teknik ännu. Så vad sade du för att beskriva var du är? -”Jag är på Area51!” Kan ju bli fel.

Mathias sa:
Jag har alltid undrat hur man lämmar en bra position till räddningstjänsten när man är i skogen. Nu för tiden känns det som att en screendump på Google Maps vore enkelt att messa eller maila men jag antar att de inte har så avancerad teknik ännu. Så vad sade du för att beskriva var du är? -”Jag är på Area51!” Kan ju bli fel.
En app på telefonen som visar koordinater plus högtalartelefon.

Funkar t ex att släppa en kartnål i Google Maps och sen klicka på den så får man. Koordinaterna.

Senast ändrad:
Finns appar som ger adress och/eller koordinat. Jag har en som heter "GPS address locator" till Android. Tänkte att det var vettigt att ha om man åker i diket eller över styret nån gång och behöver meddela var man är...

Det står i NVP att det började brinna nära Knipträsk. På Oh Deer har jag vis två tillfällen hittat en provisorisk eldstad och ölburkar. Jag har raserat den båda gånger då det här med att elda rakt på berget har gått fel förut. Sen finns det väl någon som bor under en presenning uppe på Area51 eller om det är Roswell som kan ha anledning till att göra upp eld. Om det inte bara är någon rökare som släng en fimp förstås.

Kungligt agerat - tack davethedhbike och andra som hjälpte till.
Jag cyklade i närheten några timmar tidigare, bor ju bara nån kilometer bort, men då kändes ingen branddoft.
Håller med om tidigare teorier, men vi får nog aldrig veta...

Alla som kör med cykeldator, eller gps klocka. Kan lära sig var man hittar koordinator i den med. Jag har det som en snabbknapp på klockan tex.

Alltså - SOS kunde inte ta emot våra koordinater, de har varken sms-nödnr el e-postadress där vi kunde skicka positionen, så de fick koordinaterna manuellt/muntligt...

davethedhbike sa:
Alltså - SOS kunde inte ta emot våra koordinater, de har varken sms-nödnr el e-postadress där vi kunde skicka positionen, så de fick koordinaterna manuellt/muntligt...

Det var det jag misstänkte. Det känns verkligen som 2019.

Senast ändrad:
AX3L sa:
I andra länder kan SOS ta ut koordinaterna direkt från telefonen. Kommer säkert hit inom några år. Betydligt lättare än att försöka förklara för Svensson hur man placerar en kartnål i maps där man är och får fram koordinaterna som sedan ska läsas upp samtidigt som de håller på att förblöda.

https://www.fox4now.com/news/local-...atchers-your-location-with-iphone-and-android

Det har funkat för mig med SOS Alarm. Ringde in och rapporterade en trafikolycka på E4:an. Fick ett sms som jag godkände att de kunde plocka koordinater från telefonen. Fast det var ngn form av betatest har jag för mig.

AX3L sa:
I andra länder kan SOS ta ut koordinaterna direkt från telefonen. Kommer säkert hit inom några år. Betydligt lättare än att försöka förklara för Svensson hur man placerar en kartnål i maps där man är och får fram koordinaterna som sedan ska läsas upp samtidigt som de håller på att förblöda.

https://www.fox4now.com/news/local-...atchers-your-location-with-iphone-and-android

Gissar att det är "integritetskränkande" eller nåt annat fiffigt.

Tillbaka
Topp