[Skolprojekt] Kravspecifikation premium cykelpump

lepik

Medlem
Som ett projekt i en kurs i konstruktionsmetodik har jag fått i uppgift att konstruera en cykelpump av golvmodell, dvs ingen minipump eller liknande. I gruppen får vi själva välja en målgrupp att intervjua för att kunna ställa upp en kravspecifikation för vår pump. Därför tänkte vi fråga er, entusiasterna. Det vore kul om några av er hade lust att skriva någon rad om vad ni vill ha ut av en cykelpump.

Vilka är de viktigaste egenskaperna du tittar på när du ska köpa en cykelpump?

Vad har du upplevt för problem med pumpar du tidigare använt?

Vilken typ av cykling utövar du?

Jag cyklar landsväg, så pumpen måste klara relativt höga tryck. Det är inte viktigt med hög luftvolym per pumpning pga däckens relativt små luftkamare.

Tryckmätare är ett måste.

Det är inte nödvändigt att det går fort att ansluta pumpen på slangventilen, då är det viktigare att de sitter ordentligt.

Den behöver bara klara av en ventilsort (presta).

Den ska ha en gedigen känsla. Det ska vara så lite plast som möjligt i pumpen. En tidigare pump hade mycket plast och kändes som en leksak.

Pumpens slang ska gärna kunna fästas på något sätt i själva pumpen så den inte hånger och slänger lite hur som hellst då den förvaras.

Pumpen jag har nu har en funktion där man kan tömma slangen från övertryck innan man kopplar loss den efter att ha pumpat klart. Detta gör alltså att det inte pyser då man tar bort den från ventilen. Jag vet inte om det egentligen tillför något, men det känns bra iaf.

Tillägg: Tryckmätaren på både min nuvarande och min förra pump är plottriga och lite svåravlästa. Det är obra.

Senast ändrad:
Jag skulle vilja ha tre cylindrar. En cylinder används till lvg. Ger möjlighet till högt tryck. När man pumpar mtb kopplar man in cylinder två. Det ökar flödet. (här kan man kanske ha en automatiskt omkoppling så att pumptag vid lågt tryck utnyttjar bägge cylindrarna, och sedan går den över till en cylinder när man måste bygga lvg-tryck)
En tredje cylinder används som reservoar när man ska poppa stansade däck.

GPS-spårning man vet vem det är som stulit pumpen igen.

Men åt det seriösare hållet, jag upplever. De pumpar som jag haft som väldigt rangliga.

Även en lätt person skall kunna pumpa höga tryck (jag har tröttnat på att pumpa min sons däck).
En tryckmätare som inte kräver kikare/mikroskop för att läsas av.

Stor tydlig display på mätaren, gärna högt placerad
Stabil, den får inte ramla lätt
Aluminium/metall, dvs inget plast
Lång slang, så man kan pumpa cykeln även när den hänger i ett mekställ
En pysventil så man kan släppa tryck om man pumpade för hårt
Möjlighet att serva den
Slangen kan få vara med spunnet stål, men inget krav.
Infästning för slangen får gärna kunna vridas runt för att förhindra att slangen liksom korvar sig

Gärna en pump med dubbla kammare där de används parallellt vid låga tryck och går över att jobba i serie (a´la gamla BMC bilpumpar) när trycket blir högt (går att lösa med lite backventiler).
Gärna någon form av enkelt inställbar tryckregulator så att man bara rattar in önskat tryck och sen pumpar på utan att behöva blänga på en mätare.
Gärna avluftning av slangen och en anslutning som inte riskerar bryta av prestan om man vinglar.
Handtag, slang och fot går fälla in då den är lätt att stuva undan utan att fasta i fan och hans mormor.
Å det mesta redan nämnt tidigare.

Edit: Glömde att en liten "tryckkammare" som räcker till 4 barg i ett 700-28/32 vore käckt så man kan "blåsa fast" slanglösa däck :-) [Vilket nog många kommer göra om tre á fyra år.]

Senast ändrad:
Flera här verkar beskriva Lezynes pumpar. Ex Alloy Drive. :-)

Lättavläst och korrekt tryckmätare är bra. Gärna digital om det gör saken bättre men då måste skärmen vara lättläst.

Dem där trekammargrejen med automatisk omkoppling lät praktiskt men dyrt. Jag vet inte hur mycket jag skulle lägga på en pump oavsett funktioner.

+1 på det mesta. Lite tyngd och "skön" mekanik är viktigt för premiumkänslan :)

Lägger till: nån sorts kom ihåg-funktion för favorittrycket (typ 1,17 bar i mitt fall). Löses väl enklast med en vridbar ring med markering runt mätaren. Alternativt kunde man ju tänka sig en ställbar ventil som pyser när man nått önskat tryck men det är nog onödigt komplicerat.

/Johan

Riktigt bra tryckmätare. Slangar som sitter bra och kan rotera.

Beroende på tillämpning - lvg: höga tryck, mtb: stor volym.

Mtb- en tryckmätare som funkar att läsa 0.05 bar mellan 1-2 bar.
Hyggligt stor volym /pumptag
möjlighet att bygga upp tryck i den för att poppa på däck.
fylla på med stans genom slangen...

Många har sagt mycket bra.

Jag saknar att ha en STOR mätare som har bra upplösning HELA vägen mellan 0-8 bar. Många pumpar har alldeles för kass upplösning mellan 1-2 bar, och de som har det brukar istället inte klara mer än ca 4 bar.

Tor D. France skrev:
-------------------------------------------------------
> SKS Rennkompressor. Har haft min i 20 år och den
> är fortfarande lika bra!

Jag tycker den verkar ha ett helt gäng allvarliga funktionsbrister. Huvudmeriten ser ut att vara odödlighet ;-)

Ang tydlig mätare så borde väl en mätare som istället för att sitta som en liten extra ring bredvid går runt 2/3 av pumpens bas ge bättre upplösning på nålen. Men då gäller det ju att den visar rätt också.

Rattnalle skrev:
> Flera här verkar beskriva Lezynes pumpar. Ex
> Alloy Drive. :-)

Close, but no cigarr. Jag iaf har en Lezyne Steel Floor Drive :-p

SKS Rennkompressor är den ultimata. Min är 38 år gammal och det blir i sämsta fall endast packningsbyte någon gång om året.

silverman834 skrev:
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Flera här verkar beskriva Lezynes pumpar. Ex
> > Alloy Drive. :-)
>
> Close, but no cigarr. Jag iaf har en Lezyne Steel
> Floor Drive :-p

Jag har samma. Enda felet är lite liten manometer så det krävs noggrannt tittande vid låga tryck.

Jag är precis som många andra här jättenöjd med min Rennkompressor för att den känns tung, tysk och obeveklig, men nog fasen har den brister. Inga jättestora, men ändå.
Tycker manometern är svåravläst där den sitter längst ner på pumpen. Kunde varit större/tydligare eller suttit längre upp. Pumpen hade gärna fått stå lite stadigare, välter ju så fort man släpper den om underlaget inte är perfekt. Nån sorts svivel mellan pump och slang vore också läckert, men kanske inte asnödvändigt.

Just ja: Priset är väl så klart en aspekt också. En Rennkompressor kostar väl typ 500:-, och med tanke på hur bra den är tycker jag inte det är värt att lägga så himla mycket mer för min del, om det inte är en pump med tank för att poppa slanglösa däck eller nåt annat extra lull-lull.

Senast ändrad:
- Poppa-tubeless-tryckkammare var inte så dumt
- Utfällbar stor fot så den inte ramlar men ändå går att stuva undan
- Fäste för slang i toppen när den står upp
- Anpassningsbar för schraeder/presta/tantcykel/fotboll/luftmadrass/yogaboll/badring. De tre första utan adapter...
- Mätare med bar och PSI eftersom man aldrig vet vilket som gäller, brukar jag ha 2 bar eller 20 psi?
- Lång slang så hjulet kan stå i vilket läge som helst

Har en Zefal som egentligen varit good enough i säkert 10 år men den ramlar ALLTID och är otroligt jobbig när den trillar ut igen var än jag stuvar undan den.

Härligt med lite åsikter, och dessutom för mig okända koncept med trekammarpumpar. Den här kursen är lite för kort för att prova sådana, lite mer avancerade, koncept. Men nu har jag åtminstone ett bra underlag för att kunna ställa upp en kravspec för en happypump. Jag visste att det skulle vara roligare att fråga här än att ställa sig och försöka få cykelpumpsintervjuer på campus.

Happykorrekta Rennkompressor är förstås redan omtalad som någon slags referenspump i problembeskrivningen.

Gör en happypump å sälj. Jag köper det mesta folk har sagt här. Sitter med en helt värdelös pump som jag svär över varje gång....

Det jag stör mig mest på med vår golvpump är att själva pumphuvudet har två hål, en för presta och en för schrader (som sällan används). Vet inte hur den väljer var luften ska skickas, men det funkar väldigt dåligt. Hellre endast Presta, eller i värsta fall nån manuell omkopplare.

Annars är den bra.

jomper skrev:
> Det jag stör mig mest på med vår golvpump är
> att själva pumphuvudet har två hål, en för
> presta och en för schrader (som sällan
> används). Vet inte hur den väljer var luften ska
> skickas, men det funkar väldigt dåligt. Hellre
> endast Presta, eller i värsta fall nån manuell
> omkopplare.
>
> Annars är den bra.

Ja de där är sällan bra. Blackburns lösning är bättre i så fall. Ett hål men två hack på spaken så att gummipackningen kläms fast olika hårt. Kläm hårdare för smalare ventil. Eller Lezynes gängade som skruvas på. Den senare är mitt favorit av det jag provat än så länge.

Jag skulle vilja att manometern hade en progressiv skala så att skalan är gles på låga tryck (0,5-1,5 bar) och tät på höga tryck. Då skulle det bli mycket enklare att avläsa låga tryck när man pumpar MTB:n men ändå täcka in de höga trycken man har på en räser.

erikiiofph7 skrev:
> Jag skulle vilja att manometern hade en DEGRESSIV skala så att skalan är gles på låga tryck (0,5-1,5 bar)
> och tät på höga tryck...

Högtryckspumpar som Rennkompressor m.fl går det 13 av på dussinet. En sådan lösning kommer att tas emot med en gäspning. Visa att du har koll på cykeltrenderna och konstruera en högvolympump för Fatbikes och plus-däck dvs en pump som inte kräver +100 pumptag för att fylla ett 4,8"-däck.

En noggrann DIGITAL manometer med display som syns. Det kan vara märkbar skillnad i uppträdande mellan 6,0 och 6,5 psi däcktryck och det är omöjligt att läsa av med en analog mätare graderad till 150.

Pysventil så att det går att minska trycket i överpumpade däck utan att behöva ta bort munstycket.

Som verkstadspump skulle jag helst ha en som man kan koppla in till en kompressor. Alltså som en seriös luftpåfyllare som används till bilar, men avpassad för prestaventiler och med manometer som är fungerar för fatbikes (0-60 kPa, noggrannhet bättre än 5 kPa), MTB-däck (100-300 kPa noggrannhet bättre än 10 kPa)upp till 800 kPa, noggrannhet bättre än 25 kPa, för räserdäck. Det är en riktig utmaning! Jag tror tyvärr att det kräver fler än en manometer.

Kan bara komma på en sak som egentligen är irriterande på min 199kr Biltema-pump, men som nog gäller för ganska många pumpar.
Det är spaken som man låser fast pumphuvudet på ventilen med. Den spaken ska "fällas upp" för att låsa.
Den borde gå åt andra hållet, dvs trycka ner för att låsa och fälla upp för att lossa.
Det går väl an när man bara ska fylla upp lite luft, men ska det pumpas från tomt så behöver man hålla emot ventilen med en hand och fälla upp med den andra. Hade spaken gått åt andra hållet hade man troligtvis klarat det med ett enkelt enhandsgrepp.

mattiasp skrev:
> Som verkstadspump skulle jag helst ha en som man
> kan koppla in till en kompressor. Alltså som en
> seriös luftpåfyllare som används till bilar,
> men avpassad för prestaventiler och med manometer
> som är fungerar för fatbikes (0-60 kPa,
> noggrannhet bättre än 5 kPa), MTB-däck (100-300
> kPa noggrannhet bättre än 10 kPa)upp till 800
> kPa, noggrannhet bättre än 25 kPa, för
> räserdäck. Det är en riktig utmaning! Jag tror
> tyvärr att det kräver fler än en manometer.

?

http://www.keller-druck.com/home_e/paprod_e/33x_35x_e.asp

eketjall skrev:
> Kan bara komma på en sak som egentligen är
> irriterande på min 199kr Biltema-pump, men som
> nog gäller för ganska många pumpar.
> Det är spaken som man låser fast pumphuvudet på
> ventilen med. Den spaken ska "fällas upp" för
> att låsa.
> Den borde gå åt andra hållet, dvs trycka ner
> för att låsa och fälla upp för att lossa.
> Det går väl an när man bara ska fylla upp lite
> luft, men ska det pumpas från tomt så behöver
> man hålla emot ventilen med en hand och fälla
> upp med den andra. Hade spaken gått åt andra
> hållet hade man troligtvis klarat det med ett
> enkelt enhandsgrepp.
Dessutom tycker jag man riskerar att klämma sig när man fäller upp spaken, man vill gärna hålla tummen som mothåll där spaken roterar men där är det ett hål med en vass kant. Jag har inte lyckats klämma mig än så det kanske inte är en stor risk men jag känner varje gång att jag behöver vara försiktig.

Rattnalle skrev:
> Eller Lezynes gängade som skruvas på. Den senare är
> mitt favorit av det jag provat än så länge.

Personligen kommer jag inte alls överens med Lezynes skruvfäste. Allt som oftast råkar jag skruva ur ventilen när pumpmunstycket ska lossas.

Helt apropå: http://www.bikeradar.com/road/gear/article/best-floor-pumps-for-road-cyclists-33412/

emilh skrev:
> Personligen kommer jag inte alls överens med
> Lezynes skruvfäste. Allt som oftast råkar jag
> skruva ur ventilen när pumpmunstycket ska
> lossas.

Jag brukar försöka att loctitea mina slangar med lös ventilkärna för att förhindra det

silverman834 skrev:
> emilh skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Personligen kommer jag inte alls överens med
> > Lezynes skruvfäste. Allt som oftast råkar jag
> > skruva ur ventilen när pumpmunstycket ska
> > lossas.
>
> Jag brukar försöka att loctitea mina slangar med
> lös ventilkärna för att förhindra det

Jag drar bara åt dem lite med fingrarna. Har funkat hittills.

jomper skrev:
> Det jag stör mig mest på med vår golvpump är
> att själva pumphuvudet har två hål, en för
> presta och en för schrader (som sällan
> används). Vet inte hur den väljer var luften ska
> skickas, men det funkar väldigt dåligt. Hellre
> endast Presta, eller i värsta fall nån manuell
> omkopplare.
>
> Annars är den bra.

Måste nog säga att biltemas pumphuvud är det bästa jag prövat, ett hål som magisk passar på båda sorterna.
Fast jag använder iofs bara presta till däck.

Min förra gaffel med schrader gick iofs också att pumpa med samma pumphuvud, men nya gaffeln är det för trångt så munstycket går inte dit,
Så gärna ett mindre pumphuvud så gaffeln kan pumpas Också

Då jag bara cyklar mtb, och utan slang så skulle jag tycka att en liten reservoar som man kan blåsa ut i ett svep vore grymt behändigt. I övrig så ska den vara stadig och ha en härlig känsla.

ante_hedis skrev:
> Då jag bara cyklar mtb, och utan slang så skulle
> jag tycka att en liten reservoar som man kan
> blåsa ut i ett svep vore grymt behändigt. I
> övrig så ska den vara stadig och ha en härlig
> känsla.

som bontragers nya, och med bara ett magiskt hål som passar flera ventiler. http://www.bontrager.com/model/11881

AJ skrev:
> Högtryckspumpar som Rennkompressor m.fl går det
> 13 av på dussinet. En sådan lösning kommer att
> tas emot med en gäspning. Visa att du har koll
> på cykeltrenderna och konstruera en högvolympump
> för Fatbikes och plus-däck dvs en pump som inte
> kräver +100 pumptag för att fylla ett
> 4,8"-däck.
>
> En noggrann DIGITAL manometer med display som
> syns. Det kan vara märkbar skillnad i
> uppträdande mellan 6,0 och 6,5 psi däcktryck och
> det är omöjligt att läsa av med en analog
> mätare graderad till 150.

Här ->> http://www.cyclecomponents.com/topeak-joeblow-mountain-fotpump.html är en något mer voluminös pump "Topeak Joe BlowJob in the Mountain" graderad till 75 psi (5 bar) och således anpassad för oss som kör med lite lägre tryck i ringarna.

top0063-1.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp