Skön MTB-sadel söks

svenh

Ny medlem
Skön MTB-sadel söks
Jag köpte en Scott Scale 50 idag och jag är nöjd med det mesta. Tyvärr började det dock göra ont i klockspelsregionen redan efter en knapp mil på asfalt, så jag blir nog tvungen att uppgradera sadeln.

Kan någon rekommendera en bra herrsadel som inte förstör möjligheten att få fler barn i framtiden?...

Mvh,
/Sven

Skön MTB-sadel söks
Kolla först upp vilken storlek på sadel du ska ha dvs mät din sittbred.

För ett förslag på sadel är värdelöst om personen som ger förslaget inte talar om sin respektive sadelns storlek.

Jämför med skostorlekar. Alla har olika storlek på fötterna och bara för att en sko i stl 41 sitter perfekt på en person kommer den garanterat inte att sitta det minsta skönt på en som har stl 45.

/Anders

Skön MTB-sadel söks
Och för att mäta sittbredden på sadeln, ta något rakt och lägg horisontellt över sadeln där sittbenen skall vara. Mät sedan avståndet mellan de två punkter som har en glipa på 1cm.

En Fizik Arione har exempelvis en sittbredd på 90mm men är ju mycket bredare än så, men eftersom den är så pass rundad i formen är sittbredden så pass smal.

Om du har en kartongbit hemma, sätt dig på den och mät avståndet mellan de fördjupningar som blir så har du åtminstone ett hum om din sittbredd.

Skön MTB-sadel söks
Innan du kastar ut babyn med badvattnet, typ, kan du prova att vinkla ner spetsen på sadeln lite. Har du tur var den bara lite elakt vinklad.

Skön MTB-sadel söks
Orv skrev:
-------------------------------------------------------
> Fizik Gobi är den skönaste jag har testat
> hittills - väger väl drygt 200g dock.

250 eller nått skulle ja snarare gissa på. en det är en fin sadel

Skön MTB-sadel söks
Jensen skrev:
> Orv skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fizik Gobi är den skönaste jag har testat
> > hittills - väger väl drygt 200g dock.
>
>
> 250 eller nått skulle ja snarare gissa på. en
> det är en fin sadel

Jo jo, jag kanske skulle ha drygt 200 och knappt 300 för att vara lite tydligare.

Skön MTB-sadel söks
Orv skrev:
> Jensen skrev:
> -----
> > Orv skrev:
> >
>
> > -----
> > > Fizik Gobi är den skönaste jag har testat
> > > hittills - väger väl drygt 200g dock.
> >
> >
> > 250 eller nått skulle ja snarare gissa på. en
> > det är en fin sadel
>
> Jo jo, jag kanske skulle ha drygt 200 och knappt
> 300 för att vara lite tydligare.

haha sorry, kunde inte låta bli :D men du har rätt, det är en skön sadel, även om det är svårt att generellt säga vad som passar någon annan, då det ä individuellt. men gobi verkar gillas av de flesta

Skön MTB-sadel söks
Svenh, behåll din sadel ett tag till. Du kommer att vänja dig efter ett tag, att byta hjälper inte dig. Labba med vinkeln, några grader upp fram brukar funka. Sen är hur du sitter på cykeln viktigare än sadeln, ryggen ska vara lätt C formad då blir det rätt med bäckenet på sadeln, generelt är nog en hård sadel att föredra i längden. På med ett par cykelnbyxor också så blir det många sköna mil.

Skön MTB-sadel söks
Tack för alla tips!

Det är en bra idé att prova att ändra vinkeln på sadeln något innan jag bestämmer mig för att byta! Vad gäller sittställningen, så tror jag att den för övrigt är någorlunda rätt och jag har sköna cykelbyxor som jag annars använder på min racer.

Om det inte det hjälper, så har det ju dykt upp en hel del intressanta sadelförslag i denna tråd!

AJ: Jag har aldrig funderat över sittbredd och att det är något som varierar mellan olika personer. Om detta är viktigt, så antar jag att det blir svårt att handla via internet, för det verkar inte som sittbredd är en parameter som är en del av den officiella specen?

Mvh,
/Sven

Skön MTB-sadel söks
svenh skrev:
> för det verkar inte som sittbredd är en parameter som är
> en del av den officiella specen?

Vilket är helt idiotiskt.. Vilken nytta gör en sadel som väger 50gr om man inte kan sitta på den? Själv testade jag en hel drös med sadlar innan jag faktiskt mätte min sittbredd och köpte en Specialized Toupe (vilket är ett av få märken som har fattat att även sittbredden är viktig, inte bara vikten) baserat på det måttet. Och redan på den första LVG-rundan märkte jag att den här sadeln skulle jag ha. Ska köpa en Alias (MTB-modellen) till min Trance ASAP med samma bredd (143mm).

Fast det är ju klart, i 99% av alla fall hittar folk ju någon sadel som funkar ändå, även fast jag inte gjorde det, därav att jag mätte sittbenen.

Tillbaka
Topp