Skon trycker på stortånageln

jonja

Aktiv medlem
Har ett par Shimano M088 stl 45 som känns rätt stl längdmässigt förutom en liten detalj, tåboxen trycker på stortånageln lite grann uppifrån, lite för dålig takhöjd misstänker jag. Har provat 46:or men de är för stora. Naglarna klippta kort men det ömmar ändå. Går det möjligen att slå ut tåboxen lite med nåt skomakarverktyg? Eller nåt annat trix som inte är omedelbart uppenbart? Vill helst slippa köpa nya skor.

Gå till skomakaren och lästa ut skon. Min ena fot är lite längre än den andra och skor som passar perfekt ur alla andra aspekter får jag ibland lästa ut i längsled. Då man läser på nätet om det så verkar man bara kunna göra det med läder, men för mig fungerar det också i konstmaterial.

Skomakaren trär skon på ett verktyg som fungerar som ett inverterat skruvstäd som tänjer ut skon.

Jag har storlek 42 i vanliga skor. Köpte ett par MO88 Wide i storlek 43 eftersom jag läste att man bör gå upp en storlek. De kändes bra inne, men så fort jag tryckte på på cykeln så trivdes inte stortånaglarna. Jag beställde ett par 44 och sålde 43 till en kollega med lite mindre fötter. 44:orna har jag haft i många år nu! :-)

Frid!

Ja, jag önskar att hade kunnat gjort som du, men om hälen glappar, det går bara inte. Då är ju hela vitsen med dedicerade cykeldojor och klickpedaler borta. Jag får prova silverman-metoden, och gå till en skomakare. Halv stl hade kanske gått, men finns ju inte i budget klassen.
Som Silverman säger, så är väl ena foten nästan alltid större än den andra, kroppen är full av mindre assymetrier som inte märks så länge man inte räknar millimetrar.

Jo, jag var orolig för hälen när jag gick upp en storlek till, men det visade sig att det inte glappade ändå. :-)
Men skomakaren kan säkert hjälpa dig!

Frid!

Miracle skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har storlek 42 i vanliga skor. Köpte ett par
> MO88 Wide i storlek 43 eftersom jag läste att man
> bör gå upp en storlek. De kändes bra inne, men
> så fort jag tryckte på på cykeln så trivdes
> inte stortånaglarna. Jag beställde ett par 44
> och sålde 43 till en kollega med lite mindre
> fötter. 44:orna har jag haft i många år nu!
> :-)
>
> Frid!

Ja detta med skostorlekar..
Jag har gamla svenska Oscaria-skor i strl 43 som sitter som en smäck, Shimano-skor i strl 46 är inte för stora.
Att låta en skomakare lästa ut som föreslaget är en god ide. Gäller bara att hitta en riktig skomakare, klackbaren på Tempo (ja, jag vet) är inte rätta stället.

Kan man verkligen lästa ut en modern cykelsko? Och att lästa ut brukar väl mest vara ett sätt att åtgärda skor som är för smala? Det hjälper väl inte mycket om man har för lite svängrum för tårna.

Jag förstår TS problem. Jag har själv känsliga tår och skulle nog inte kalla det ett I-landsproblem. Det är rena tortyren om det blir fel med passform och storlek. Själv brukar jag lägga mig ett halvt till ett nr över vad som rekommenderas. Det kan bli problem med glappande häl ibland, men oftast funkar det ändå. Jag tycker dessutom att det hjälper om jag har så pass stora skor att jag får plats med en lite tjockare cykelstrumpa. Det är väl inte enligt stildoktorns rekommendationer med tjocka träningsstrumpor, men det kan hjälpa till att minska obehagligt punkttryck på fötterna.

REO skrev:
> Har TS provat shimano i wideutförande? Det
> funkade för mig.

Kör också med wide varianten av 088 och den passar nog bättre för många nordiska fötter.

Wide syftar till lästen och har inget med tåboxen att göra.
Titta efter en shimano med större tåbox, tex M162.

Tyvärr fel, som jag uppfattar saken. Googla på läst så får du besked.
Jag har dessutom prövat båda i sammna storlek och "tåboxen" är större på wide.

Frid!

Senast ändrad:
Bengt-re skrev:
> REO skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har TS provat shimano i wideutförande? Det
> > funkade för mig.
>
>
> Kör också med wide varianten av 088 och den
> passar nog bättre för många nordiska fötter.

Har funderat på den men det är ju inte bredden utan höjden som fallerar. Däremot fick jag intrycket när jag läste runt att M088:an hos både BD och Rose är med en bredare än vanligt tåbox per default. Kanske som en efter gift till 'europeiska' fötter vs asiatiska?

Senast ändrad:
Snuten skrev:
> Kan man verkligen lästa ut en modern cykelsko?
> Och att lästa ut brukar väl mest vara ett sätt
> att åtgärda skor som är för smala? Det
> hjälper väl inte mycket om man har för lite
> svängrum för tårna.

Jag borde nog ha skrivit ut en varning om att lästning kan skada skon. Man töjer som sagt ut den och då kan naturligtvis sömmar skadas, men det har det inte gjort för mig.

Man kan lästa på olika sätt, dels som du säger att man breddar dem, men man kan även göra som för mig att förlänga dem och jag tror jag såg någon maskin som såg ut att töja dem på höjden vilket borde vara det som TS behöver.

silverman834 skrev:
> Snuten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kan man verkligen lästa ut en modern cykelsko?
> > Och att lästa ut brukar väl mest vara ett
> sätt
> > att åtgärda skor som är för smala? Det
> > hjälper väl inte mycket om man har för lite
> > svängrum för tårna.
>
> Jag borde nog ha skrivit ut en varning om att
> lästning kan skada skon. Man töjer som sagt ut
> den och då kan naturligtvis sömmar skadas, men
> det har det inte gjort för mig.
>
> Man kan lästa på olika sätt, dels som du säger
> att man breddar dem, men man kan även göra som
> för mig att förlänga dem och jag tror jag såg
> någon maskin som såg ut att töja dem på
> höjden vilket borde vara det som TS behöver.

En Riktig skomakare bör veta var gränsen går och bör kunna bedöma om den aktuella skon går att lästa efter kundens önskemål. Skomakeri är ett hantverk.

bojsänke skrev:
> Tips på skomakare som kan ordna det i Stockholm?
> Gärna centralt/söder.

Den som certifierar sig som ortopedskotekniker kan säkert bygga om din sko. Googla.
Erik Anderssons Eftr. på Hantverkargatan 50, tex. Innebär att du får ta dig ända till Kungsholmen om jag inte mins fel, men det kan ju vara både hälsosamt och stärkande?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp