Sköna brallor LVG

Olisen

Medlem
Sköna brallor LVG
Jag planerar att cykla långt (längre än jag brukar) denna säsongen och söker efter bekvämma cykelbyxor/bibs för många timmar på sadeln.
Har hört från flera håll att Assos ska vara riktigt bra? Tycker väl att dom ligger lite väl högt i pris.
Är Assos så mycket bättre, komfortmässigt, eller finns det likvärdiga bland andra märken?

/Ola

Sköna brallor LVG
Åk till en butik och prova vad som passar dig. Köper du assos måste du se ut som assos-mannen också. Eller assos-tjejen. Tänk på det ;-)

Sköna brallor LVG
Jag tror du får vad du betalar för. Visst kan det finnas fynd men mina dyrare brallor är alla bättre än de billigare. Kolla efter reor. Jag kör mest med Assos, BBB, Mavic, och Trimtex och alla är sköna. Assos var dyrast men jag vet inte om jag upplever dom som skönare. Väldigt bra kvalité tycker jag dock.

Sköna brallor LVG
Perl Izumi
Castelli

Tycker jag gör sköna bibs som håller att slita på.
De pallar även att tvättas ofta.
Blir inte heller genomskinliga (tror jag)

Alla tillverkare brukar ha serier med olika pris.
Jag brukar inte köpa den billigaste eller den dyraste serien.

Men som sagt, prova innan köp.

Sköna brallor LVG
+1 på Raphas. Gillar även Trimtex, iaf dynan som liksom den i Raphas och Assos brallor är från Elastic Interfaces.
Har ett par Pearl Izumi Elite In-R-Cool också som sitter riktigt bra, med dynan funkar inte riktigt lika bra.

Sköna brallor LVG
NLC skrev:
-------------------------------------------------------
> Åk till en butik och prova vad som passar dig.
> Köper du assos måste du se ut som assos-mannen
> också. Eller assos-tjejen. Tänk på det ;-)

Jag trodde det var tvärtom, att om man köper Assos så blir man som Assosmannen. Det förklarar ju varför jag har större ölmage än någonsin, trots att jag har två par Assos-brallor...

Sköna brallor LVG
+1 på Assos. Dessutom blir vissa Assos-modeller genomskinliga där bak efter lång användning, så då får du den där härliga see-through-effekten som hör långcykling till.

Sköna brallor LVG
Assos är bra men om de är bättre än andra märken är tveksamt.
Jag har cyklat långt i kalasbyxor Newline, santini mm, men även i Assos.- ingen större skillnad.

Gunnar O cyklade i kalasbrallor på RAAM.

Det är inte så viktigt vad det är för byxor, bara de är OK.

Sköna brallor LVG
De flestas toppmodeller är naturligtvis av hög kvalitet, själv håller jag Santini som den bästa byxtillverkaren om man ser till helheten.
Deras passform är helt suverän åtminstone på min kropp.
Ett problem som jag ser det med Trimtex är deras avsaknad av gummerat avslut i byxbenet vilket i många fall gör att byxan hamnar för nära knät(ser för taskigt ut).
Assos är riktigt rejäla men själv tycker jag nästan att dom är för bra stoppade faktiskt.

Sköna brallor LVG
Alla skriver Assos - är det bara jag som har problem med deras resår i nederkant av bibsen?
Jag har beställt både S5 och 435 (?) som varit väldigt lösa i resåren längst ner. Är liksom ett band där nere som nästan blir att fladdra på mig. Detta trots att jag bytt ner mig till en storlek som är i minsta laget i längd och trots att jag långt i från är nån skinnis, precis tvärt om faktiskt. Fläsklår snarare (195 - 95kg). Till saken hör att jag köper största storlekarna, kanske det är annorlunda på de mindre?
Har deras knickers (435) som jag bara älskar, så skriver under på allt annat som sägs, utom just denna detalj.

Bara jag som upplevt detta?

Sköna brallor LVG
Gore bike wears brallor är riktigt fina, använder ett gäng sådana. Kör annars Campas brallor som sitter riktigt bra och är av god kvalitet. Det enda kruxet med campabrallorna är att det väl är att häda när man kör dem på en Sramutrustad hoj.

Sköna brallor LVG
Castelli Free Aero Race är väldigt sköna och håller länge.

[edit] Ja alltså, håller länge. Det gör de väl inte om man vurpar och kasar på asfalten eller så, men de håller kvar form och elasticitet efter massor av tvättar. Har haft dem i tre år och det enda som syns är att skorpiontrycket är lite "sprucket".
/K

Senast ändrad:
Sköna brallor LVG
Tack för all input, jag har sen tidigare enklare craft, en skön, men sliten, pearl izumi, den sistnämnda har jag varit mycket nöjd med. Köpte ganska nyligen en craft performance, tror jag den heter, men den har pga årstid inte testa på nån längre tur. Lutar åt nån schysst pearl izumi, men är samtidigt väldigt nyfiken på assos, hmm.... Dagens i-landsproblem.... ;)

Sköna brallor LVG
Hur är Ralpha i storleken?
fungerar deras tabeller eller måste man ha som dom skriver lvg cyklist kropp :-)

Någon butik i Stockholm som säljer dom ?

/Christer

Sköna brallor LVG
Ursäkta. Men att ralpha är ett verb synonymt med att köra buss.

Säljs ej i Sverige, finns i Köpenhamn, i London eller på nätet. Grejjerna är mkt bra. Men Assos brallor är strået vassare tycker jag. Castelli och Rapha snyggast.

Sköna brallor LVG
Tack

Va är det inte ett verb

Enl Wikipedia om Verb

En vanlig minnesramsa (som även finns i många andra varianter)
är Verb är någonting man gör, cyklar, tutar, springer, kör."

:-))

Men ingen som har någon info om storleken då det inte går att prova?

/C

Sköna brallor LVG
emilh skrev:
>
> Mer Assos-relaterad underhållning:
> http://www.fatcyclist.com/2013/03/05/level-13-an-o> pen-letter-to-assos/

Jag reagerade med förvåning när Assoskvinnan dök upp med scarf och strandsolbrillor ihop med cykelkläderna men fatcyclist hade lite bättre koll

Har någon sett Assoskvinnan + cykel? Assosmannen står ju ofta och blickar ut över dalarna med Assosmärkt racer.

Sköna brallor LVG
cohgren skrev:
> Hur är Ralpha i storleken?
> fungerar deras tabeller eller måste man ha som
> dom skriver lvg cyklist kropp :-)
>
> Någon butik i Stockholm som säljer dom ?
>
> /Christer

Jag gick upp en storlek på mina 3/4 bibs.. XXL, är 197 cm.
Dessa är gjorda i italien, så gissade på italiensk storlek haha..

Resterande har jag min normala storlek i.

Sköna brallor LVG
Nån som har tips på bibs för sissådär 7-800 som "officiellt" har lite längre ben? Är fortfarande i nybörjartagen, och de jag kör med nu (snik-dhb) är strl L - klockrena i bredd men med för korta ben, och dessutom slappa längst ut på benen vilket gör att de glider upp ännu mer och nästan inte lappar över knävärmarna. Mina 188cm & 74kg gör inte saken jättelätt, men om nåt visst märke har lite längre ben vet jag vad jag ska sikta på när jag ska prova runt.

Sköna brallor LVG
Well.. jag har olika kalasbyxor, Gore, Craft etc... men på startlinjen i Motala kommer jag ha mina enda (dyra!) Assos, med chamois-kräm :-)

"Näst-bästa" är nog dom dyrare kalasbyxorna... vet inte vd dom heter men brukar kosta runt 800-900 med klubbtryck...

Sköna brallor LVG
a.svensson skrev:
> De flestas toppmodeller är naturligtvis av hög
> kvalitet, själv håller jag Santini som den
> bästa byxtillverkaren om man ser till helheten.
> Deras passform är helt suverän åtminstone på
> min kropp.
> Ett problem som jag ser det med Trimtex är deras
> avsaknad av gummerat avslut i byxbenet vilket i
> många fall gör att byxan hamnar för nära
> knät(ser för taskigt ut).
> Assos är riktigt rejäla men själv tycker jag
> nästan att dom är för bra stoppade faktiskt.

Ska be att få tala om att mina Trimtex visst då har gummerat avslut i benen. Det är elite-varianten. Bifogar bevis :)
1370717808657.jpg

Sköna brallor LVG
Assos är sköna, kanske lite stadigare i tyget än Pearl Izumi. Men Pearl Izumi är också riktigt bra.

Men fick vi nåt svar på hu Rapha är i storleken, jämfört med Assos? Kan man köra samma storlek i Rapha som i Assos?

Sköna brallor LVG
Castellis Tre bib (ej "Pro-kollektionen") är ok IMO, om än med lite tunn stoppning i grenen (detta har dock inte vållat några problem för mig ännu).
Om jag förstått saken rätt så är det samma inlägg/stoppning i deras finare byxor, så om du vill maximera komfort gör du kanske bäst i att tittat på ett annat fabrikat.

Sköna brallor LVG
Många här som gillar Assos och jag gillar också passform och material i deras byxor men för turer på 30 mil+ så funkar de inte särskilt bra med min bak (har kört med Uno S5 och TK607). Stoppningen är för porös i ytan och suger upp svett med salt så att det efter ett tag känns som att sitta på sandpapper oavsett hur mycket byxfett som använts.

Liknande problem har jag aldrig haft med Gore PowerBiB vilket därför är mina favoritbyxor för lite längre rundor. De håller dessutom bättre än Assosarna.

Sköna brallor LVG
Jag tycker att Assos blöja är på gränsen till för stor, inte så jag att jag är hängd som en häst men jag tycker det kan bli trångt med Assos. Gillar Campa, Pearl Izumi, Diadora, Trimtex och Kalas också. Som tidigare sagt, testa vad som känns skönt.

Sköna brallor LVG
Jag vill tipsa om Giordana.
Har haft mina bib-shorts sen 2008 och kört mtb i dom under 3-4 år och lvg under 1-2 år.
Humana priser, tror jag gav strax under 600 på CC. Har varit med om minst 3 rejäla krascher men har inte blivit en skråma på dom.

Små i strl dock, drar i normala fall M/L men har dessa i 3XL. Aldrig provat Assos men har svårt att tro att dom rent kvalitétsmässigt är värda det fyrdubbla. Är väl som med övriga cykelprylar, man betalar för märket...
Giordana och Endura är väl cykelklädernas motsvarighet till fultysk ;0)

Sköna brallor LVG
+1 på Assos

Nytt märke i Sverige dock: Andrea Tafi.

Jag påstår att det är bästa price performance som du kan få i Sverige just nu. Men då ska jag tillägga att jag känner importören.

Jag upplever dem som väldigt nära Assos i bibsen men till halva priset.

Finns på Bike Tyson i Gbg. På Cycle corner i Stockholm och på Dinvelo.se på webben.

Nån moderator får väl ta bort detta inlägg om ni tycker det är reklam. Allt jag vill säga är att vi som gillar bra kläder har fått ett alternativ.

Assos är dock bäst. Jag har två par FI_Mille. Svindyra för 2000+ kr men nu när jag har kört dem i snart 1000 mil så skulle jag lätt betalat 3000 kr för dem om jag vetat hur bra de var när jag köpte dem.

Sköna brallor LVG
Jag har M i både Rapha och Assos (och trimtex).

Raphas modeller skiljer lite mellan classic och pro dock, pro är lite tightare.

Själv är jag 1.82 men väger 65kg och har ben som Andy Schleck

Sköna brallor LVG
Klavikel skrev:
>Är väl som med övriga
> cykelprylar, man betalar för märket.
Ligger bla utveckling och kvalitetskontroller bakom. Cyklar man mycket finns det ingen anledning att spara några hundra.

Tillbaka
Topp