Jag hör ofta argumentet att täta kläder gör att man blir blöt från insidan i stället. Men det finns en helt avgörande skillnad där. Med otäta material så vattnet kommer in, får man ett inflöde av kallt vatten, och delvis också ett genomflöde. Det kyler. Svetten kommer gradvis från insidan men är varm och det blir inget flöde om det finns ett vattentätt skikt utåt. Det är väldigt mycket varmare än genomflödande kallt regnvatten.
Jag köpte i vintras långskaftade regnskoöverdrag. De är täta hela vägen upp till under knät. I kombination med t ex korta regnbyxor eller långa regnbyxor får man en "takpanneprincip", där de inre lagren börjar högre upp i ett annat tätt lager på utsidan. Inget rinner in, och fötterna håller sig torra hela rundan.
I vintras körde jag med vanliga sommarskor, fast två storlekar för stora. I dem hade jag underst ett par vanliga strumpor, och utanpå också ett par ullstrumpor. På så sätt fick jag en fin luftspalt som både minskade fuktkänslan och isolerade bra. Utanpå skorna körde jag med Biltemas skoöverdrag i tjock neopren (för värmens skull). Och utanpå detta de vind/vattentäta skoöverdragen. Inte ens när det var flera minusgrader tappade jag värmen i tårna, och det utan värmesulor. Fyratimmars distanspass var riktigt behagliga i vintras. Det har jag aldrig varit med om tidigare!