Skoöverdrag från Biltema, vilken storlek?

hannulan

Medlem
Jag funderar på att köpa skoöverdrag från Biltema för att ha för jobbpendling. De verkar ju ha fått ok recensioner. Men... hur är det med storleken. Är det ens nån idé att jag, m 39 i skostrl åker dit o kollar in de när storlekarna är L o XL vilket sägs motsvara 42-43 resp 44-45? Min tidigare erfarenhet säger mig att man måste ha lite större skoöverdrag än skostorlekar, men jag vet inte om detta stämmer på alla märken.

http://biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Tillbehor/Klader-och-skor/Skooverdrag-27078/

De är väldigt små, åtminstone mitt par (L). Med våld och tålamod kan jag precis få dom att gå på mina 42:or (Specialized MTB).

Tjejen har 38 i skor och brukar använda L, dom ser lite långa ut framtill och inga som vinner några stilpriser precis. Men dom funkar bra.

hannulan skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag funderar på att köpa skoöverdrag från
> Biltema för att ha för jobbpendling. De verkar
> ju ha fått ok recensioner. Men... hur är det med
> storleken. Är det ens nån idé att jag, m 39 i
> skostrl åker dit o kollar in de när storlekarna
> är L o XL vilket sägs motsvara 42-43 resp 44-45?
> Min tidigare erfarenhet säger mig att man måste
> ha lite större skoöverdrag än skostorlekar, men
> jag vet inte om detta stämmer på alla märken.
>
> http://biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Tillbehor/Klader
> -och-skor/Skooverdrag-27078/

Ta med dig en sko och åk dit så du ser om det funkar eller inte. Jag köpte största storleken bara för att konstatera att det är mer träning att få dem över mina bulliga pendel 46:or än att cykla. Har ett annat märke nu som är större fast jag minns inte vad, GripGrab kanske.

Ta en sväng dit och gå till "Lilla butiken". Båda storlekarna finns som provex bakom disk om du säger att du vill testa. Jag skulle tro att den mindre storleken kan fungera. Dom är ganska små i storlekarna.

Modellen är inte så användarvänlig dock. Det är som att försöka få en för liten strumpa över skon varje gång. Eftersom de sitter där de sitter nöts de snabbt ut om du tar för många steg efter att du klivit av cykeln.
Jag trivs hundra gånger bättre med modeller som har kardborre under foten så man tar på överdraget på smalbenet-tar på sig skon-drar ner överdraget, samt kan fälla upp överdraget om man får för sig att gå. Det händer att jag handlar på vägen hem tex, då är det skönt att kunna vika upp överdraget.

Kör på L. De är relativt små i strl och dessutom värmer de bättre om du får en liten luftspalt mellan sko och överdrag.

Sen kan jag inte hålla med om att de skulle vara onormalt kassa i kvalité och funktion. Tycker att alla skoöverdrag jag testat slits snabbt och då det gäller hur lätt det är att ta på dem tycker jag BT:s är helt OK.
De är dock lite väl smala runt vristerna. Det är synd.

Jag har storlek 42-43 på vanliga skor, vilket innebär 44 på Shimano-skor. XL-varianten av Biltemas överdrag är precis lagom. En storlek mindre hade inte gått. Och på SPD-skor, dvs med tjock, mönstrad sula, går de knappt att dra över. Mitt första par överdrag spräckte jag dragkedjan på den vägen...

Ta med skorna och prova. För ett par år sedan provade jag och tyckte att de var små i storlekarna och svåra att trä på. Dessutom har jag gått på myten om att ha klossen långt bak och då var hålet för långt fram för att passa så det blev inget köp. De kanske är annorlunda nu dock.

Innan du köper, kolla så att dragkedjan löper "hyfsat", köpte ett par där det jobbigaste
var att få upp dragkedjan, slutade nästan med att dragkedjan dog före skoöverdraget

/S

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp