Skoöverdrag, handskar mm för tempocykling

Jenny W

Aktiv medlem
Jag ser ju att tempocyklisterna har sånna där höga skoöverdrag och har hört att de är till för att minska vindmotståndet. Vilka ska man ha? Har man speciella tempohandskar oxå?
En del har hjälm med visir och en del har struthjälm och glasögon. Är det bara en smakfråga eller vilket är bäst?

CGN gjorde ett större test för ett tag sedan och de kom fram till att hjälm och skoöverdrag var enkla, men effektiva förbättringar man kunde göra. Hjul var inte lika viktigt, om man nu inte jagar de där extra sekunderna.

De flesta handskar och skoskydd är långsammare än inget alls. I princip alla tempohjälmar är snabbare än vanliga hjälmar men väldigt stor indviduell variation. Strutar är inte generellt långsamma även om de pekar upp i vinden.

Skoskydd/strumpor:
http://nopinz.uk/product/nopinz-aerocoach-trip-sockz-2/

Ska man köpa hjälm på chans så verkar många testa snabbt med Giro Aerohead.

Senast ändrad:
Vad du får göra beror ju lite på om det är uci-tävling, triathlon eller för att vara snabb.
Höga skoöverdrag är dock inte snyggt.

ttchart.jpg

Kristoffer sa:
Vad du får göra beror ju lite på om det är uci-tävling, triathlon eller för att vara snabb.

Tack för listan.
För min del gäller det uci och tempo så fort det bara går. :)

E:stavning

Senast ändrad:
Jenny W sa:
Kristoffer sa:

Tack för listan.
För min del gäller det uci och tempo så fått det bara går.

Börja med att lägga tid, intresse och eventuellt pengar på att hitta den snabbast positionen din kropp klarar av. Eventuella vinster i kläder och hjälm är mindre jämfört med vad någon cm här eller där i sittposion kan göra.

Om du vill ha en hjälm som fungerar "för de flesta" så är specialized TT, LG 09, giro aerohead och giro advantage bra val.

Skoövedrag har man om man har oaero skor. De skoövedrag som är bra brukar också vara de som går sönder efter en användning. Köp skor som inte har diverse spännen som sticker ut istället.

bllx sa:
Jenny W sa:
Kristoffer sa:

Tack för listan.
För min del gäller det uci och tempo så fått det bara går.

Börja med att lägga tid, intresse och eventuellt pengar på att hitta den snabbast positionen din kropp klarar av. Eventuella vinster i kläder och hjälm är mindre jämfört med vad någon cm här eller där i sittposion kan göra.

Om du vill ha en hjälm som fungerar "för de flesta" så är specialized TT, LG 09, giro aerohead och giro advantage bra val.

Skoövedrag har man om man har oaero skor. De skoövedrag som är bra brukar också vara de som går sönder efter en användning. Köp skor som inte har diverse spännen som sticker ut istället.

Jag har gjort bikefit och fått genomgång av min sittposition på tempocykeln. Tack för tips på hjälm. Har ett par "oaero" skor men har inte lust att köpa ett par skor till just nu.

Kan man ha vilka skoöverdrag som helst utan spännen och dragkedjor?
Tänker att sömmar, kardborre, remmar mm på skoöverdrag och handskar blir (om än så lite men än dock) vindfång.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp