Skor [lvg/rando]

MartinC

Aktiv medlem
Skor [lvg/rando]
Undrar om ngn kan rekommendera en sko med följande kravspec:
*stenhård sula
*kompatibel med vanliga SPD-klossar
*går att gå i en km utan att halka (dvs mtb-sula)
*stilren (gärna enfärgad, helst svart)

Besväras av burning feet på sträckor över 15 mil. Har blivit lite bättre med klossarna maxade bakåt samt extra hålfotsinlägg men är ändå inte besvärsfri. Tror hårdare sula kan hjälpa....

Skor [lvg/rando]
MartinC sa:
Undrar om ngn kan rekommendera en sko med följande kravspec:
*stenhård sula
*kompatibel med vanliga SPD-klossar
*går att gå i en km utan att halka (dvs mtb-sula)
*stilren (gärna enfärgad, helst svart)

Besväras av burning feet på sträckor över 15 mil. Har blivit lite bättre med klossarna maxade bakåt samt extra hålfotsinlägg men är ändå inte besvärsfri. Tror hårdare sula kan hjälpa....

Är väl lite ont om stenstyva SPD skor är jag rädd. XC7 kör jag med nu - de är iaf hyggligt styva och finns i svart.

Går bra att gå i, men inte lika bra som mjukare som typ 088/089. Aning hala dessutom, men fullt oki.

Giro har väl btw någon rätt styv sko har jag för mig att jag läste när jag letade skor i vintras.

Skor [lvg/rando]
Styva? Kika på Bont:s och Bontrager:s dyrare modeller.
Det är väl så styva som MTB-skor blir (och då ser de gärna lite "..." ut :-) )

Men får du "burning feets" så är väl en lite mjukare sula vettigare FAIK.
Typ Giro Empire eller Shimanos styvare modeller.

Skor [lvg/rando]
Körde 12 tim solorando i mina Diadora mtbskor igår. Glasfibersula utan klosskänsla. Mkt komfortabla med formgjutna sulor i. Har ett par gamla Shimano R220 med knallhård kolfibersula. De är snabba men osköna på långa distanser.

Skor [lvg/rando]
Gillar Sidis MTB-modeller Drako och Dragon, duger bra för både snabbare och längre rundor. Styv sula och lätt att justera trycket över foten med snöre- och snurrspänne.

Skor [lvg/rando]
Lake MX237 har styv sula och går bra att gå i. Funkar fint för mig att cykla hela dagen och lite till med. Rätt diskret design också om man inte väljer en variant med skikiga färger. Finns för breda fötter också, om det skulle vara ett problem. (Jag har ett par wide.)

Har ett par MX175 också som inte är lika styva, men som är som promenadskor. Går att gå i hur långt som helst. Funkar ändå att cykla i av nån anledning, tycker jag. Går inte att dra åt om foten lika bra som 237:orna däremot, så jag föredrar 237:orna om det är cyklingen som är prio.

Båda har greppigt gummimönster som inte gör dem mer onödigt halkiga än vad den styva sulan gör.

Men ändå; skor är ju nåt sånt där som är väldigt individuellt. Man måste typ prova sig fram.

Skor [lvg/rando]
Mycket sköna att gå i jämfört med mycket annat. Sitter bra på foten men känns mjuk i sidled om man jämför mot tex specializeds motsvarande. Sulan är dock hård.
Komfortabla. Sjuk storlek.

Skor [lvg/rando]
MartinC sa:
Tack för svar. Slog till på ett par XC7. Får se hur det blir... ?

De går boosta med en bättre innersula enligt tips från intetnätet. Personligen tycker jag att den som kom med duger - än så länge iaf. Har dock inte kört dem längre än 20 mils runda än. Återkommer när jag rullat en 40 milare med dem.

Lycka till - hoppas att de fungerar för dig och dina fötter.

Skor [lvg/rando]
Har ett par Shimano SH-M240, "MTB-skor", köpta på rea hos LBS för ett par år sen. Tycker dom är ganska styva. Är det jag som inte är så kräsen, eller dom har utgått? Låter i tråden som att det är svårt att hitta styva MTB-skor?

Skor [lvg/rando]
me.I.am sa:
Har ett par Shimano SH-M240, "MTB-skor", köpta på rea hos LBS för ett par år sen. Tycker dom är ganska styva. Är det jag som inte är så kräsen, eller dom har utgått? Låter i tråden som att det är svårt att hitta styva MTB-skor?

Det är bara folk som inte provat Shimanos skor, dom vet minsann. Min några år gamla crossskor är styva så det räcker.

Skor [lvg/rando]
Giro med Easton EC70/EC90-sula är styva (och passar mina fötter).

DSC_0103.JPG

Skor [lvg/rando]
Specialized är styva... de kör med något slags stiffness index. Mina S-works 6 landsvägsskor har 13 på den skalan tror jag och det är så styvt att jag lyckades spräcka en stortånagel på helgens 40-milare. Kanske trampar jag för hårt...

Hursomhelst menar jag att MTB-skorna ligger på 12 eller 13 de också.

(Ska dock pissa lite revir här och påpeka att det inte är meningen att man ska gå runt en massa när man är ute och cyklar, hehe)

Senast ändrad:
Skor [lvg/rando]
Spacekitty sa:
me.I.am sa:

Det är bara folk som inte provat Shimanos skor, dom vet minsann. Min några år gamla crossskor är styva så det räcker.

"ganska styva" låter ju inte direkt som "väldigt styva" I min värld.
Shimanos xc7 är ganska styva. Kanske en 8 av 10? Men istället mjuka i sidled.

Skor [lvg/rando]
ohellstrom sa:
Specialized är styva... de kör med något slags stiffness index. Mina S-works 6 landsvägsskor har 13 på den skalan tror jag och det är så styvt att jag lyckades spräcka en stortånagel på helgens 40-milare. Kanske trampar jag för hårt...

(Ska dock pissa lite revir här och påpeka att det inte är meningen att man ska gå runt en massa när man är ute och cyklar, hehe)

Haha, så är det ju förstås!

Skor [lvg/rando]
NLC sa:
ohellstrom sa:

Haha, så är det ju förstås!

Vafalls, tvivlar du på att jag kan trampa av en tånagel mot sulan!!?!

Får väl köpa en effektmätare då ;)

Skor [lvg/rando]
tycker styv sula och hårt ställda pedaler är överreklamerat, dvs om inte ts tänker spurta järnet i femton mil.

däremot viktigt att inte skorna sas ger sig i sidled. och ju mer skorna är vinklade utåt desto skadlgare blir hårt snörda hårda skor.

tänk också på att nerverna och kärlen till fotbladet går ned bakom inre fotledsknylan.

absolut inget tryck där.

gäller för övrigt också andra hårda skodon som skridskor och alpinpjäxor. det är därför gel och gjutning som formar sig efter foten funkar såpass dåligt. svårt med dessa tekniker undvika tryck på denna känsliga plats..

Skor [lvg/rando]
NickPick sa:
Spacekitty sa:
me.I.am sa:

"ganska styva" låter ju inte direkt som "väldigt styva" I min värld.
Shimanos xc7 är ganska styva. Kanske en 8 av 10? Men istället mjuka i sidled.

Mer som att jag inte brukar uttrycka mig tvärsäkert, men ok då, väldigt styva är dom.

Och till något annat inlägg ovan (kais01): Tycker det är bekvämare med styv sula på långturer, inkluderande en cykelsemester. Tanken är ju att fördela trycket jämnare.

Tillbaka
Topp