Skor när fötterna är olika stora?

castrello

Aktiv medlem
Jag kör med Sgimano 44or, men när jag mäter mina fötter tex med bontragers storleksmätare så har jag ena foten som är exakt 44 men den andra är typ 1 mm över 43. Vilket betyder att mina shimano 44 är perfekta på större foten men liiiiiiite för stora på den mindre foten. Det funkar någorlunda att spänna skon jättehårt på den mindre foten men känns inte optimalt. Finns det någon vettigare lösning än att spänna ena skon jättehårt?

Att köpa ett par 44 och ett par 43 känns uteslutet.

Mattias A skrev:
-------------------------------------------------------
> Leta upp någon som har olika fotstorlek på
> motsatta fötter. Köp skor tillsammans.

Tja...men att hitta någon som vill ha 43/44 istället för 44/43 av samma märke av samma modell känns ju lite svårt.

Funderar på att typ fästa en läderbit längst fram i skon med dubbelhäftande tejp eller liknande?

De flesta har ju olika stora fötter... Och vänsterfoten brukar(?) vara lite längre!
Man får helt enkelt köpa efter den största foten. Klipp ner naglarna rejält innan :)

Kanske en riktig skomakare eller ortopedskotekniker kan hjälpa till? Det går nog inte på Mister Minit'...

Fredrik80 skrev:
> Köp 43, blötlägg i varmt vatten och spänn ut
> med skoblock över natten.

Det fungerar vä bara med en lädersko?

Har du levt hela ditt liv utan att upptäcka det här förrän nu när du mätte fötterna? Pröva att inte bry dig är mitt första råd. Ha en lite tjockare strumpa på ena foten annars.

Naugas skrev:
> Har du levt hela ditt liv utan att upptäcka det
> här förrän nu när du mätte fötterna? Pröva
> att inte bry dig är mitt första råd. Ha en lite
> tjockare strumpa på ena foten annars.

Nja...jag har hela tiden haft det på känn men med vanliga skor och löpskor etc så märks det inte så tydligt. Men med cykelskor så har jag alltid märkt av det. Kanske beroende på att de inte flexar så mycket. Jag har iofs funderat på att testa med en extra strumpa som jag klipper sönder och drar över tårna. Det kunde funka utan att påverka andra parametrar negativt.

Det där med att inte bry sig var ju fint men när man kör vad man orkar i tre, fyra timmar så är en glappande sko/för spänd sko inget hit.

Jag har samma bekymmer men främst med fotens bredd, fick till slut köpa en storlek större på vänster fot.

Som tur är så är det bara cykelskorna som det behövts på, vanliga skor, kängor, skridskor, inlines, längdskidpjäxor, löparskor etc. funkar bra.

Tror det beror på den hårda sulan och att en trycker väldigt hårt ca 1,5 ggr per sekund under lång tid i ofta väldigt fixerad position i skon vilket gör att trycket appliceras på samma plats hela tiden på foten som då aldrig får "vila".
Det var främst vid längre och hårda rundor i sommartemp som problemet var nästintill outhärdligt.

Klossarnas position har viss inverkan, jag pronerar och har extremt höga fotvalv så jag har dels stödjande iläggsulor samt att jag justerar klossarna (Spd-sl) så att fötternas naturlig vinkling tillåts (hälen nära kedjestagen, tårna ut från cykeln).

Köp två par skor på nätet för att "utvärdera", ta en av varje, packa ner det udda paret och hoppas att det inte uppdagas vid returen. Som bonus har du gjort någon annan lycklig stackare samma tjänst!

bojsänke skrev:
> Köp två par skor på nätet för att
> "utvärdera", ta en av varje, packa ner det udda
> paret och hoppas att det inte uppdagas vid
> returen. Som bonus har du gjort någon annan
> lycklig stackare samma tjänst!

Ahh Evil... kan funka!

Tillbaka
Topp