Skor till plattisar...med lite krav.

aribr

Aktiv medlem
Tjena happy.

Jag söker ett par nya skor till plattisar som måste uppfylla följande krav:

Bra grepp
Bra tåskydd (skadad tå)
Relativt styv sula
Som inte tar 100 timmar att bli torra om de blir blöta (lite skydd från slasket).

Kör just nu Five Ten Freerider men de uppfyller egentligen bara greppkravet. Är också less på att de kräver en skotork för höstkörning (har två par, men det hjälper inte när man cyklar mer en 2 gånger i veckan).

Är inne på Ride Concepts Hellion (nån som provat?) eller 510 Freerider Pro (kanske för trånga, har relativt breda fötter) men andra alternativ vore fint att ha.

Senast ändrad:
Om du vill att skorna ska hålla länge kör du torken oavsett vad du tycker om det roliga i det. Skor håller mycket längre då är min erfarenhet.

Freerider Contact har rätt hyggligt styv både sula och tåbox. Men ryktet säger att lästen blivit smalare någon av de senare årsmodellerna. Synd på en tidigare bra sko. Den torkar något fortare än vanliga Freerider också.

Raggamuffin sa:
Skor som inte behöver tork får väl vara i hårdplast utan stoppning.

Good point, men vanliga freerider torkar en aning segt, iaf enligt internet. Får då investera i skotork också (jag har ett par på år 2 nu, ser helt ok ut, så de håller ju), men då återstår de andra kraven :).

Senast ändrad:
Jag har en Jula skotork som blåser varmluft. Den har timer och maxtiden på 2 h är mer än tillräcklig för att torka alla skor, inkl Friirajders.

aribr sa:
Raggamuffin sa:

Good point, men vanliga freerider torkar en aning segt, iaf enligt internet. Får då investera i skotork också (jag har ett par på år 2 nu, ser helt ok ut, så de håller ju), men då återstår de andra kraven :).

Ja utan skotork tar det väl 2 dagar och lukten blir sådär..

Till ESS i Falun hade jag tom skotorken med mig :D Vilket visade sig vara ett genidrag.

Raggamuffin sa:
aribr sa:
Raggamuffin sa:

Till ESS i Falun hade jag tom skotorken med mig :D Vilket visade sig vara ett genidrag.

Vem blir först med rammonterad skotork? #enduro

aribr sa:
Raggamuffin sa:
aribr sa:
Raggamuffin sa:

Vem blir först med rammonterad skotork? #enduro

I år hade det varit gångbart :D

Jag gör som alla andra å rekommenderar det jag använder? nämligen Adidas Trail cross https://www.adidas.se/terrex-trail-cross-sl-skor/CM7562.html samma fäste som freerider contact men liiite snävare men även lite styvare och mindre stoppning som kan bli blöt.
Vill du ha något styvare skulle jag säga Spez 2fo, tyvärr var greppet lite dåligt på version 1 men sägs vara fixat på version 2 och är den mest snabbtorkande skon enligt något pinkbiketest.

Annars kan ju en bubblare vara 510 Kestrel boa utan att ta bort gummipluppen för spdhålen? https://www.adidas.se/five-ten-kestrel-pro-boa-tld-shoes/EE9809.html

Skriver du in dig för adidas nyhetsbrev nu så får du 15% oxå?

Jag har 2FO i spd-variant. Framdelen är gjord av nån nät plast som varken är vattentät eller andas. Dessutom är dom rätt hårda i överdelen, passar dom så passar dom, men dom formar sig inte. Torkar ganska snabbt.
Nån som vet hur 5:10 Impact Pro står sig mot freefreerider? Gamla VXi var i alla fall breda och sköna.

Rattnalle sa:
Om du vill att skorna ska hålla länge kör du torken oavsett vad du tycker om det roliga i det. Skor håller mycket längre då är min erfarenhet.

Freerider Contact har rätt hyggligt styv både sula och tåbox. Men ryktet säger att lästen blivit smalare någon av de senare årsmodellerna. Synd på en tidigare bra sko. Den torkar något fortare än vanliga Freerider också.

Var nog bara jag som hade missat att de hade gjort om storlekarna.

Hämtar ut ett par Ion Raid II imorgon.

Greppet är bra och sulan är styv enligt recensioner.

Enligt produktsidan: "pre-shaped firm toe box protects the foot when it hits rocks or roots"

Hoppas bara att de torkar lite snabbare än freerider.

Sen var det inte fel att de kostade hälften så mycket som freerider på rea.

So, we will see. De kommer iaf funka tills min drömsko kommer ut:

trailcross-cover.2e16d0ba.fill-1920x1200.jpg

Ser schyssta ut, letar efter liknande då jag inte gillar att bli kall om vristerna.

Hade gärna sett att du postade ett omdöme!

Edit: trodde du köpt skorna på bilden.

Senast ändrad:
Jag har 2 par Ion, gillar dem, men tåboxen är ganska smal o låg. .
Spez 2fo för plattissar har däremot en ganska bred o hög tåbox. Och de har vattentät plast på toppen.

Edit: Rättat auto-incorrect

Senast ändrad:
Der Kaiser sa:
Jag har 2 par Ion, gillar dem, men tpboxen är ganska smal o låg. .
Spex 2fo för plattfiskar har däremot en ganska bred o hög tåbox. Och de har vattentät plast på toppen.
Skor för flundror och rödspätta. Framgafflar anpassade för gäddor. Vad dom hittar på, cykelfabrikerna.

Octagon sa:
Der Kaiser sa:
Spex 2fo för plattfiskar har däremot en ganska bred o hög tåbox. Och de har vattentät plast på toppen.
Skor för flundror och rödspätta. Framgafflar anpassade för gäddor. Vad dom hittar på, cykelfabrikerna.

LOL.

Ion skorna var snygga iaf. Tåboxen betydligt styvare än mina FiveTen så det är ju bra. De ska prövas imorgon och då uppdaterar jag tråden.

20191012_134503.jpg

Octagon sa:
Der Kaiser sa:

Jävla auto-incorrect.

Edit: Jag fick hem ett par likadana för en vecka sen och testade dem i måndags. Sjukt bra grepp mot pedalerna. Ingen ventilation alls, i motsats till mina äldre Ion Raid amp. Gör inget i höstvädret...

Senast ändrad:
Nu har jag provat skorna en blöt och lerig runda. En kort recension:

Grepp: 8/10. De har inte samma grepp som Freerider, men det duger bra. Har nog mycket att göra med skons styva sula jämfört med Freerider. Jag gillar faktiskt att det är lite enklare att flytta foten...kanske ännu mer än 510.

Tåskydd: Ingen aning, iom att jag inte sparkade nått hårt denna gång. De känns betydligt tryggare än mina Freerider (de är dock Canvas, så kanske inte så konstigt).

Sulans styvhet: 7/10 (har egentligen bara Freerider och racerskor att jämföra med. Om racerskorna är en 10/10 och Freerider typ 5/10 då ligger dessa nånstans därimellan.

Torkhastighet: 10/10, iaf jämfört med Freerider. Tvättade cykeln och spolade skorna också. De var torra nu när jag kom hem från jobbet...inte så dumt.

Pris: 9/10. Jag betalde 650kr ink. frakt för dessa...supernöjd med köpet, so far.

Ventilationen kan jag inte kommentera på iom att det är ju rätt kallt ute. Blev inte svettig på fötterna vid 10°C, men de lär nog inte vara supervarma.

IMG_20191013_171059.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp