Skoskydd för pendling

Carl

Aktiv medlem
Skoskydd för pendling
Jag har sökt men inte hittat någon modern tråd som ställer samma fråga.

Jag är på jakt efter skoskydd till pendling. Prio är enkel av/påtagning och pris. Jag upplever tex att många tighta ”sportiga” skoskydd är tröga att ta på och kräver att man sitter ner och tar i. Så gärna en modell som är mycket enkel att ta på, men skyddar hela skon, även uppepå skon.

De skall användas för att skydda kontorsskor mot regn och slask, och rinn från regnbyxor när jag pendlar 1,5 mil. (Nej, jag vill inte ha separata skor som inte finns till hands vid överraskningsregn. )

Tacksam för tips.

Skoskydd för pendling
Carl sa:
Jag har sökt men inte hittat någon modern tråd som ställer samma fråga.

Jag är på jakt efter skoskydd till pendling. Prio är enkel av/påtagning och pris. Jag upplever tex att många tighta ”sportiga” skoskydd är tröga att ta på och kräver att man sitter ner och tar i. Så gärna en modell som är mycket enkel att ta på, men skyddar hela skon, även uppepå skon.

De skall användas för att skydda kontorsskor mot regn och slask, och rinn från regnbyxor när jag pendlar 1,5 mil. (Nej, jag vill inte ha separata skor som inte finns till hands vid överraskningsregn. )

Tacksam för tips.
Välsorterade skoaffärer har väl galoscher. Alla skoskygg för cykeländamål är ju öppna undertill för att kunna CYKLA med, och då inte rulla fram på en elcykel. Du lär bli våt ändå och borde köpt en Vespa istället. Riktig Vespa alltså.

Skoskydd för pendling
Jag har de här, men de är för varma för att använda på sommaren så de kanske inte är svaret på din fråga:
http://www.erlan.se/gripgrab-race-thermo-hivis-vinterskoskydd-i-neopren-p-14415-c-1245.aspx

Storlek XXXL 48-49 passar tight på löparskor i storlek 46, och de blir hyfsat lätta att dra på efter 5-10 gånger när man töjt ut dem lite. Hos de flesta cykelnäthandlare är skoskydden under det här namnet en nyare modell utan blixtlås, som jag inte har testat. Den på bilden hos erlan är den gamla som jag har, men sen är väl frågan vilken det är de faktiskt skickar...

Det finns även en Gripgrab Race Aqua som är vattentät men inte lika varm, men den är mindre elastisk och största storleken passar inte på mina skor.

Och de är alltså öppna undertill, men där har skon en sula så jag tycker inte det stör.

Senast ändrad:
Skoskydd för pendling
Som andra påtalat så är ju cykelskoskydd anpassade för cykelskor. Ska du dra dem över "vanliga" skor behöver du gå upp rejält i storlek. Jag kör gripgrab dryfoot storlek 46-47 till mina five ten i typ storlek 43 och det fungerat fint. Dryfoot är lite lösare i passformen och går upp ganska rejält på underbenet.

Skoskydd för pendling
Har samma dilemma, har ett par diadora 300kr från xxl som flexade/stretchade i materialet. Så i strlk XL går de över alla mina ”vanliga” skor i strlk 42. Nu efter 1 år i Gbg är de dock rätt slut undertill och inte helt täta längre.

Skoskydd för pendling
Jag kör korta damasker, vaude luminum.
Mycket enkla ta på och av. Används i princip jämt på hösten tillsammans med "normala" skor .
Finns längre (dessa egentligen litet korta för riktigt skitväder, men mina kläder är ändå inte optimerade för det) och liknande av annat fabrikat.

vaude-luminum-bike-gaiter.jpg

Tillbaka
Topp