Skövde - som cykelstad ?

Hellemar

Ny medlem
Skövde - som cykelstad ?
Tjabba...

Jag är särbo med en kvinna från Skövde, så jag spenderar en hel del tid där. Normalt bor jag i Lidköping... Jag har sprungit spåren uppe på Billingen några gånger och noterat att det finns MTB-spår där - är det nån som har någon erfarenhet om dessa spår ?
Finns det andra kul MTB-stigar i närområdet som kan vara värda att utforska ? I så fall gärna med hyggliga vägbeskrivningar då jag inte hittar så bra här än...

Nästa fråga... Jag cyklar en del landsväg också och tänkte kolla om nån har några bra tips på rundor som man kan köra... Jag har cyklat hem till Lidköping och det är en helt okej runda så länger man slipper de där jä*la bussarna som inte är riktigt kloka... Annars har jag en förkärlek till rundor på 2 mil, men längre funkar givetvis också... Som Lidköpingsbo så är man ju van vid platt mark, men det börjar väl bli dags att utsätta hjärtat för kuperad mark också... Har funderat flera gånger på att cykla till Mariestad, men gillar inte den där 2-1-sträckningen för då får man ju nästan bilarna i knät, så finns det alternativa vägar till Mariestad så mottages tips tacksamt...

Vad finns det för utbud av bra cykelaffärer i Skövde ? Sportson (uppe vid ICA Kvantum) har jag hittat, men det måste väl finnas fler cykelaffärer däär man kan strosa runt och fördriva tid ? Vart köper man t.ex kläder o tillbehör eller vart servar man cykeln lämpligast ? Kanske viktigast av allt - finns det nåt ställe som man bör passa sig för ?

Slutligen - vart kan man pumpa cykeldäck ? Finns det exempelvis nåt ställe här i byn där man kan pumpa racerventil dygnet runt ? Jag är en sjukt morgonpigg människa och ger mig ibland ut vid 4-snåret på morgonen och ibland kan man behöva lite luft då - finns det nåt ställe att pumpa däck på då, eller blir det till att pumpa med nippel ? Det är inget krav, men ett starkt önskemål, att man även kan se trycket i däcket när man pumpar så man vet vad man har...

Finns det nåt annat bra att veta om Skövde som cykelstad ? MTB och landsväg... Cykelklubb eller bara nån runda värd att cykla ihop med kvinnan - what ever...

Henke :)

Skövde - som cykelstad ?
Skövde är en fin cykelstad tycker jag, se på Långa Billingeracet som är ett riktigt fint långlopp som går där. Du har Skövde CK som kör en del på i skogen och på lvg. Lvg har jag cyklat lite runt där och det är rätt fint med. Finns båda backar och platt.

Sportson får jag väl rekommendera som cykelbutik då jag har en kompis som jobbar där ;) Inte så bra koll på om de finns fler. Angående och pumpa däcken så köp en fotpump! Borde alla ha som kallar sig cyklister så man iaf kan pumpa sina däck innan rundan.

Lycka till med flytten

Skövde - som cykelstad ?
Tycker Skövde är en väldigt bra cykelstad, bodde där några år när jag pluggade på högskolan. Saknar cykelvägarna nu när man bor i Göteborg, i Skövde kommer man ut till landet och kossorna på 5-10min.

Cyklade mest lvg men även en del mtb, både uppe på Billingen och i Ryd. Kan inte komma med några turtips där dock, minnet sviker mig.

På racern så brukade jag dock cykla ut via Hasslumsv (svänger av Mariestadsvägen vid Arla) och svänga in på Horsåsv. Sen är det bara att följa den hela vägen upp till Törebodavägen. Där behöver man bara cykla några hundrameter innan man svänger höger och cyklar förbi Knistad Golfbana, genom Igelstorp, fram till Hjovägen, några kilometer på denna och sen svänga av in till Värsås och sen via Varola hem till Skövde igen.

Vill man ha en längre sväng så skippar man Knistad golfbana och kör norrut från Törebodavägen och kör till Värsås via Ulvåker och flygplatsen.

Tror det finns en mack i Värsås där man kan fylla på flaskor eller köpa nåt att äta.

Var några år sedan jag bodde där så minnet sviker lite men hoppas det är till hjälp.

Skövde - som cykelstad ?
vi har precis dragit igång happy cykling i Skövde! Vi har kört 2 ggr innan sommaren. Kommer annonsera ut turer här på forat inför nästa gång. Kom gärna med och ta med din dam också! Blir amatörtempo och olika turer runtom stan.
Det finns massor av olika mtbspår att köra. Dels mtbspåren på berget. Singletrack i olika längder. Sen kan man köra fina spår mellan Ryd och Stöpen: Platt och roliga stigar. Fort går det.
Så har vi hela berget. Man kan cykla stora delar av Billingeleden. Hitta karta på turistbyrån! eller här: http://skovde.se/upload/MiljoHalsoskydd/DokumentMHK/MHKbillingel.pdf?epslanguage=sv

För vacker vägcykling rekommenderas att ta gamla banvallen över mot Varnhem (ibland är grusvägen lite sämre skick) och sen följa vägarna förbi Öglunda mot Timmersdala och därefter upp till Sotaliden och hem mot Skövde förbi Rånna. Cirka 3-4 mil tror jag den rundan är.
Föreslår också en sväng tor Hjo via Varola och Korsberga.
Eller söderut mot bergen vid Borgunda. Finns mycket!

Cykelaffär är Sportson.
Köp en pump där :) !

Skövde - som cykelstad ?
+1 på Billingen, finns många fina spår där uppe.

Går även att bröta runt på övningsfältet, det finns en del motorcross-spår där och gott om stigar. Kråkberget är rätt bra, speciellt där FMCK har kört (finns även någon typ av motorcross-/bmxbana där).

Skövde - som cykelstad ?
Jag kan väl passa på och svara om vägen till Mariestad med racer då. Alt 1. Cykelvägen till Stöpen sedan följer du den lilla vägen mot tidavad sedan ut till vägen mellan töreboda och mariestad. Alt 2. Cykla ut via rånna till säter, sedan upp till timmersdala och sedan mot götene, kör över e20 och ta småvägarna upp mot lungås och vägen in mot vänern som går upp till mariestad.

Skövde - som cykelstad ?
Jag ska börja plugga i Skövde och hänger gärna med på happyturer. Har cyklat mycket i gbg innan. Vilken hoj lämpar sig bäst? Har en 150 AM men även en xc 29er. Tycker om både bröta utför men även köra stig.

Skövde - som cykelstad ?
Tjabba...

Jag bugar och bockar för alla tips och jag får passa på att meddela att jag besökte Sportson idag och köpte mig en pump... ;)
Ser fram emot kommande Happy-turer och jag hoppas ju att jag kan lura med mig damen då också... :)

Henke :)

Skövde - som cykelstad ?
Patrik414 skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag ska börja plugga i Skövde och hänger gärna
> med på happyturer. Har cyklat mycket i gbg innan.
> Vilken hoj lämpar sig bäst? Har en 150 AM men
> även en xc 29er. Tycker om både bröta utför
> men även köra stig.

Kul att vi blir fler som gillar att cykla i Skövde. Cykelvalet beror ju lixom på, precis som du skriver. Det finns både brötiga stigar utför uppe på Billingen där en AM passar bra samt fina platta stigar nere i skogarna runt om där en 29er passar, det är bara att kompromissa precis som vanligt.

Jag la precis ut nästa happyride för oss som gillar att ta det lite lugnt. Annars så kör Skövde CK träningar på torsdagar om du vill ta i lite mer.

Skövde - som cykelstad ?
PappaG skrev:
-------------------------------------------------------
> Patrik414 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag ska börja plugga i Skövde och hänger
> gärna
> > med på happyturer. Har cyklat mycket i gbg
> innan.
> > Vilken hoj lämpar sig bäst? Har en 150 AM men
> > även en xc 29er. Tycker om både bröta utför
> > men även köra stig.
>
> Kul att vi blir fler som gillar att cykla i
> Skövde. Cykelvalet beror ju lixom på, precis som
> du skriver. Det finns både brötiga stigar utför
> uppe på Billingen där en AM passar bra samt fina
> platta stigar nere i skogarna runt om där en 29er
> passar, det är bara att kompromissa precis som
> vanligt.
>
> Jag la precis ut nästa happyride för oss som
> gillar att ta det lite lugnt. Annars så kör
> Skövde CK träningar på torsdagar om du vill ta
> i lite mer.

Kul :) får väl ta med mig båda cyklarna upp då. Skövde ck kör nog lite hårdare än jag tänkt. Ska bli kul att utforska nya stigar o lära känna lite andra happyiter.

/ Patrik

Tillbaka
Topp