BFS
Aktiv medlem
Skrämma för Björn, älg och annat vilt.
Om björnen hatar munspel så gör du dig själv en otjänst.Men kombinationen av dålig kondis och ett munspel då?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Om björnen hatar munspel så gör du dig själv en otjänst.Men kombinationen av dålig kondis och ett munspel då?
Jag tror man kan skrämma björnen på samma sätt som människor. Borde fungera att smyga upp bakom och ropa buh!Som rubriken lyder, jag cyklar mycket på kvällar och nätter på stigar och skogsvägar och på varje tur har jag stött på någon form av vilt. Har hittills inte stött på någon björn eller annat stort djur som kan innebära en fara. Men nu sitter jag och letar efter diverse skydd mot dessa. Någon som har något tips. Jag kör med en ganska stark ljusuppttning och det skrämmer iväg de mesta småvilt som rådjur etc och jag har beställt ett tryckluftshorn på 115db. Hur gör ni andra som är ute och rullar i skogen på natten?
Oj.? Jag skulle aldrig ha cyklat i de trakterna igen om jag fick se såna spår.För några år sedan så skrämde jag iväg någon björn som jag aldrig såg, bara spåren.
Spåren fanns inte på stigen när jag åkte hemifrån, men efter jag vänt så hade någon björn lufsat över stigen och spår syntes i leran.
Visa bilaga 657225
Lite därför jag skapat den här tråden. Bara en tidsfråga innan man snubblar över en björn mitt i mörkret. ? Man kan inte bara sitter inne bara för att man bor i björntrakter.Oj.? Jag skulle aldrig ha cyklat i de trakterna igen om jag fick se såna spår.
Jag har sett några videoklipp på björnar som har jagat efter cyklister i skogarna och det har varit rena turen att de har kommit undan.
Joodå, det kan man.?Lite därför jag skapat den här tråden. Bara en tidsfråga innan man snubblar över en björn mitt i mörkret. ? Man kan inte bara sitter inne bara för att man bor i björntrakter.
Oj.? Jag skulle aldrig ha cyklat i de trakterna igen om jag fick se såna spår.
Jag har sett några videoklipp på björnar som har jagat efter cyklister i skogarna och det har varit rena turen att de har kommit undan.
I Sverige? Länka gärna till klippen. De skulle jag vilja se.
Hmm den där är lätt fejk asså
Inte i Sverige, men skulle kunna vara det.
Visa bilaga 657286
Ja, ambitiöst gjort men det här är med största sannolikhet en digital björn
Börja springa istället för att cykla. Löpningen går långsammare och genererar mycket mer oväsen. Vilt hinner att gömma sig.Som rubriken lyder, jag cyklar mycket på kvällar och nätter på stigar och skogsvägar och på varje tur har jag stött på någon form av vilt. Har hittills inte stött på någon björn eller annat stort djur som kan innebära en fara. Men nu sitter jag och letar efter diverse skydd mot dessa. Någon som har något tips. Jag kör med en ganska stark ljusuppttning och det skrämmer iväg de mesta småvilt som rådjur etc och jag har beställt ett tryckluftshorn på 115db. Hur gör ni andra som är ute och rullar i skogen på natten?
Svartbjörnen är väl ganska så nyfiken av sig. Ont om sådana i Sverige bara.Oj.? Jag skulle aldrig ha cyklat i de trakterna igen om jag fick se såna spår.
Tyckte att det såg lite skumt ut…. Edit, enormt seg på bollen…
Inte i Sverige, men skulle kunna vara det.
Den är så fejk, det är ju helt uppenbart, kolla bara ljuset, björnen får ljus på sig som inget annat i bilden, sen fler saker, det ser helt fel ut.Visa bilaga 657286
Ja, ambitiöst gjort men det här är med största sannolikhet en digital björn
Skidor funkar."Åkte ner i ide", med vadå? Bil, cykel, pulka, traktor?
Antar att det är Ljusdals kommun då? Det är sjukt mycket björn där, och stammen har ju exploderat de senaste åren. Är nog svårt att förstå om man inte bor och verkar i trakterna, men lite statistik från jakten går ju att titta på. Dalarnas och Gävleborgs län är björntätast i Sverige, och av de 136 björnar som fälldes i Gävleborgs län i höstas fälldes mer än hälften (79 st) i Ljusdals kommun på den knappa vecka jakten hann pågå innan det skjutits fullt. Som en jämförelse fälldes det 12 i Bollnäs kommun och 8 i Ockelbo kommun som också anses vara björntäta. I ex.vis hela Värmlands län fälldes 3 björnar. Totalt får 649 björnar fällas i hela landet (sju län har jakt) varav alltså 79 har skjutits i Ljusdals kommun. Det är 12% om man förutsätter att alla 649 skjuts, vilket inte är säkert då jakten ännu pågår i några län. Det säger lite hur ojämnt fördelad stammen är, och hur tät den är just i Ljusdals kommun.Bor lite på samma breddgrader som den där jägaren fick ansiktet uppätet av en björn samt han som blev omkullsprungen av en björn på sin egen gård medan frun skriker "Akta dig gubbjävel!". Tänker att björnattakersd blir man bara en gång.
Antar att det är Ljusdals kommun då? Det är sjukt mycket björn där, och stammen har ju exploderat de senaste åren. Är nog svårt att förstå om man inte bor och verkar i trakterna, men lite statistik från jakten går ju att titta på. Dalarnas och Gävleborgs län är björntätast i Sverige, och av de 136 björnar som fälldes i Gävleborgs län i höstas fälldes mer än hälften (79 st) i Ljusdals kommun på den knappa vecka jakten hann pågå innan det skjutits fullt. Som en jämförelse fälldes det 12 i Bollnäs kommun och 8 i Ockelbo kommun som också anses vara björntäta. I ex.vis hela Värmlands län fälldes 3 björnar. Totalt får 649 björnar fällas i hela landet (sju län har jakt) varav alltså 79 har skjutits i Ljusdals kommun. Det är 12% om man förutsätter att alla 649 skjuts, vilket inte är säkert då jakten ännu pågår i några län. Det säger lite hur ojämnt fördelad stammen är, och hur tät den är just i Ljusdals kommun.
Nej, det har jag missat. Men är AA den jag tror att det är, så vet jag vem det är. Någon björnhistoria har jag dock inte hört.@weldion. Har dock hört att en viss "AmbulansAnders" blivit jagad av björn utmed Siljansleden runt Åsledsberget, men det kan såklart vara ett tafatt försök att attrahera äventyrslystna turister...
Ett område i Strömsunds kommun har under flera år nämnts som brunbjörnsrikt.För övrigt så finns det mycket mer björn än man trott. När de tog avföring på DNA analys i Jämtland så tror jag de fick räkna upp rejält (kommer inte i håg siffrorna), pg variationen av DNA. Så det finns gott om björn i skogarna. Trots det är de oprovocerade incidenterna få.
Har överraskat björn en enda gång under alla mina år i jämtländska fjällen (obs vandrar ej led i turistområden). Det var en fjolårsunge som åt hallon vid ett hygge. Björnen gjorde en ”double take”, tittade två gånger som att den inte trodde det kom människor. Sen drog den som en avlöning.
Ska man skjuta dom matar man ju bara in dom så man vet ungefär var dom är (åtelkamera), sen blir resten av jobbet "lätt" och det kan läggas upp bilder på Instagram och Facebook:)Att björnarna ökat så mycket mellan de stora inventeringarna var mycket riktigt en överraskning. Eftersom ingen sett fler björnar. Så, man kan lätt dra slutsatsen att björnar undviker närkontakt med människor. Vilket även försök visat.
Pratade en gång med en finne som varit med i ett projekt på ngt av deras universitet. De hade sändare på några björnar, gick sedan med pejling, letade efter björnarna i skog och försökte beräkna hur långt innan björnarna generellt sett började gå bort från människor. Det var oftast 300m mellan Björn och ej pratande människor innan björnen började gå åt ett annat håll. Det är väldigt ovanligt med 300m fri sikt i skog, så oftast ingen synlig kontakt.Att björnarna ökat så mycket mellan de stora inventeringarna var mycket riktigt en överraskning. Eftersom ingen sett fler björnar. Så, man kan lätt dra slutsatsen att björnar undviker närkontakt med människor. Vilket även försök visat.
Alla björnar (vildsvin eller andra smarta djur) går inte på den finten. Men, med AI kan man ju lägga upp bilder iaf! Vem bryr sig om det är sant eller inte!?Ska man skjuta dom matar man ju bara in dom så man vet ungefär var dom är (åtelkamera), sen blir resten av jobbet "lätt" och det kan läggas upp bilder på Instagram och Facebook:)
Björnar är proffs i skogen. De är där HELA tiden. De har bra koll.Pratade en gång med en finne som varit med i ett projekt på ngt av deras universitet. De hade sändare på några björnar, gick sedan med pejling, letade efter björnarna i skog och försökte beräkna hur långt innan björnarna generellt sett började gå bort från människor. Det var oftast 300m mellan Björn och ej pratande människor innan björnen började gå åt ett annat håll. Det är väldigt ovanligt med 300m fri sikt i skog, så oftast ingen synlig kontakt.
Här har vi ett exempel på svensk björn som snarare rör sig mot människor snarare än ifrån. Iaf första exemplet i klippet.
För närgångna älgar och björnar skjuts bort rätt omgående. Vilket är helt rätt.Populationen av björn har ökat ganska mycket under de senaste decennierna, femfaldigats sedan början på nittiotalet, det får man ha med sig när man läser statistik över björnincidenter. Hur skygga de är beror också på hur stort jakttrycket är, både på grund av inlärning och selektion.
Man kan jämföra med vildsvinen i början, stor skillnad mot beteendet nu hos en del individer..
Då borde björnarna lära upp hjortarna att bete sig likadant. Men de struntar björnarna i, latmaskar.Björnar är proffs i skogen. De är där HELA tiden. De har bra koll.
Jag skulle hellre vilja säga att hjortdjur är helt obildbara. Kanske har björnarna försökt och gett upp, eller så var de smarta nog att inte ens försöka.Då borde björnarna lära upp hjortarna att bete sig likadant. Men de struntar björnarna i, latmaskar.
Den där björnen är en bättre samhällsmedborgare än 80% av oss människor.Trafikvettig björn.
Det var ju bara för han blev filmad. Va gör den gynnaren när den inte filmas?Den där björnen är en bättre samhällsmedborgare än 80% av oss människor.