Skräp i fälgen

galab

Aktiv medlem
Skräp i fälgen
Ett ovanligt problem. Har någon annan upplevt detta? Och vad bör man göra åt det?

Jag har en Canyon Endurance med Bontrager Assault karbonhjul, 4 cm, cirka 10 år gammal. Den har snart rullat 4000 mil.

När jag rullar cykeln sakta låter det som om det vore småsten i bakre fälgen - något material studsar runt i fälgen och skapar ett relativt högt ljud. Vid cykling upphör ljudet.

Jag tog bor däck och slang och försökte få ut materialet ur ventilhålet. Det kom ut ganska mycket, men inte allt. Det visade sig vara små grå kulor, 3-4 mm i diameter. När jag mosade dem såg materialet ut som vit/grå sand. Mitt problem är att jag på detta sätt inte kan få ut resterande material från fälgen - trots många försök.

Frågor:
1. Vad är det för material? - Kan det vara damm som tillsammans med fukt och cirkulationen i hjulet skapar små kulor?
2. Varför? - Går detta att förebygga - undvika?
3. Hur får jag bort dem? - Finns något bättre sätt att få bort eländet, så att hjulet går tyst igen?

Detta problem har inte uppkommit i framhjulet...

Hjälpsökande.

Skräp i fälgen
Har du testat att duscha bort det? Om det nu är grus/damm så kanske det går att trycka in lite vatten i fälgen som sen får rinna ut genom ventilhålet? Bara en ogenomtänkt tanke

Skräp i fälgen
Vägdamm som tillsammans med fukt bilder småbollar genom hjulets rotation. Ungefär som runda stenar på stranden bildats av vågor och sand.
Eftesom ventilhålet är på fälgens insida lär det väl knappast vara möjligt att hälla ut bosset. Kanske suga upp efter att ha blötlagts länge och väl. Om det är jätteviktigt.

Skräp i fälgen
1. Tejpa dit dammsugaren, för att suga ut de torra kulor som går genom vetilhålet.
2. Blötlägg och sug ut. Jag har en 200 ml spruta för att fylla TL med (egentligen för att spola näsor med). Den har bra sug i sig. Annars får du suga i dig gruset.

Skräp i fälgen
När en ny cykel kostar 100 000 cirka, så är det värt att underhålla grejerna och byta prylar. Men hjulen har varit fantastiska förutom mitt ljudproblem. Inga riktningar har behövts och inga andra problem - på 4000 mil. Varför skulle jag kassera dem??

Skräp i fälgen
Har nu provat med dammsugare (tätad anslutning) och vattenfyllning. Det kom ut lite mer smågrus, men inte den stora irriterande stenen. - Skrivit och frågat Trek/Bontrager om råd - också. Kanske får leva med det...

Skräp i fälgen
Har nu provat med dammsugare (tätad anslutning) och vattenfyllning. Det kom ut lite mer smågrus, men inte den stora irriterande stenen. - Skrivit och frågat Trek/Bontrager om råd - också. Kanske får leva med det...
Du får nog leva med det tror jag om du inte lyckades skölja ur dammkulorna.
Går förstås att såga itu fälgen och skaka ur men blir tveksam hållbarhet i nya skarven 😁

Skräp i fälgen
Skumt problem. Jag skulle sköljt fälgen med diskmedel typ yes och varmt vatten för att tvätta. Sedan några gånger med varmt vatten. Därefter torkat genom att tex blåsa varmluft. Sedan provat funkade det inte spreja 5 56. Tanken bakom är att diskmedel brukar vara bra för att höra rent och när inget annat funkar brukat jag pröva med 5 56.

Skräp i fälgen
tryckluft gör under.

det är bäst om man skapar en kanal för luftflödet. t ex tejpa alla ekerhål utom ett, på motstående sida om ventilhålet.

Tillbaka
Topp