Skräp inne i fälgen

UMA

Medlem
Skräp inne i fälgen
Jag har fått något skräp inne i fälgen. Jag kan höra hur det skramlar även när däck och slang är av. Vet någon om/hur man kan få ut det? Det är en Roval alu MTB-fälg från 2020.

Skräp inne i fälgen
Håll fälgen med ventilhålet neråt och skaka försiktigt, då har du 3 potensiella hål det kan komma ur.......
Tack för att du gav orken att fortsätta. Till slut lyckades jag skaka den till ventilhålet, försiktigt vända fälgen med ventilhålet uppåt och peta ut den genom insidan på fälgen. Det var en trasig ekernippel.

Skräp inne i fälgen
Tack för att du gav orken att fortsätta. Till slut lyckades jag skaka den till ventilhålet, försiktigt vända fälgen med ventilhålet uppåt och peta ut den genom insidan på fälgen. Det var en trasig ekernippel.
Är det en tidigare ägare som varit bekväm eller har du en defekt nippel på en eker nu?

Skräp inne i fälgen
Ibland kan det finnas frässpån ifrån bearbetningen av ekerhålen inne i aluminiumfälgar. Kan vara knepigt att få ut. Har haft det i Velocityfälgar jag byggt med.

Skräp inne i fälgen
Till verkstans försvar så kom jag in med en trasig eker och lerig cykel direkt från skogen, fick snabb hjälp och det kan ha varit så att de inte upptäckte att nippeln låg inne i fälgen... men man vet aldrig, kanske räckte inte tålamodet till att skaka ut den.
Ofta så är skiten fastkilad nånstans och släpper efter ett tag, ibland omöjlig att få ut om den inte först helt ändrar position.
Jag försökte få ut en nipple ur en envefälg en gång där fälgen var full med obunden kolfiber som en sockervadd, fullständigt omöjligt.
Lättare att ta det om det börjar skramla......

Skräp inne i fälgen
Man kan bli tokig för mindre. Köpte upp mig på lite tävlingsmässiga beggade tubhjul och limmade upp treåetthalvt hjulpar inför den fullständigt otillfredsställande CX-säsongen enligt konstens alla regler (sex-sju lager - de här sulorna sitter. Hårt!). Jag lade märke till att ett av hjulen hade en omatchade ekernippel, men tänkte inte mer på det förrän första och enda träningstävlingen för säsongen när det efter uppvärmningen börjar rassla i bakhjulet (på Grifo-paret, dvs det som är tänkt att gå mest)...

Det kommer naturligtvis driva mig till vansinne. Men lika naturligt tyar ja ente att skava av all hud i händerna för att dra loss däcket och försöka skaka ut den lilla nippelbiten (som garanterat sitter och myser i nån limklick innan man cyklat en halvtimme) och sen limma på allt igen.

Skräp inne i fälgen
Men där har du ju en lysande motivator för att cykla så snabbt att nippelbiten trycks ut mot fälgkanten av centripetalkraften och inte skramlar! Och sedan kommer ju blodet susa så mycket i öronen att du inte kan höra annat.

Skräp inne i fälgen
Man kan bli tokig för mindre. Köpte upp mig på lite tävlingsmässiga beggade tubhjul och limmade upp treåetthalvt hjulpar inför den fullständigt otillfredsställande CX-säsongen enligt konstens alla regler (sex-sju lager - de här sulorna sitter. Hårt!). Jag lade märke till att ett av hjulen hade en omatchade ekernippel, men tänkte inte mer på det förrän första och enda träningstävlingen för säsongen när det efter uppvärmningen börjar rassla i bakhjulet (på Grifo-paret, dvs det som är tänkt att gå mest)...

Det kommer naturligtvis driva mig till vansinne. Men lika naturligt tyar ja ente att skava av all hud i händerna för att dra loss däcket och försöka skaka ut den lilla nippelbiten (som garanterat sitter och myser i nån limklick innan man cyklat en halvtimme) och sen limma på allt igen.
Surt.

Tillbaka
Topp