skrapande hydralisk skivbroms

mtbmedic

Ny medlem
Hej alla

Är helt ny i det här med mtb. Har dock blivit frälst av sporten. Inte så väldigt duktig i mekandet förståss.

Mitt problem är som följer. Jag har hydraliska skivbromsar och efter en skogstur så uppmärksammade jag ett skrapande ljud i främre skivbromsen. Trodde det var lite grus eller liknande. Skruvar av hjulet och gör rent.

Skrapandet är fortfarande kvar. Får ej till det. Låter precis som att på en viss del av bromsen som tar emot bromsskivorna. Vet ej hur jag ska lösa problemetet.

Tacksam för svar

Jag hade samma problem förut innan jag fyllde på ny olja. Det är bromsklossarna eller en av dom som tar emot. Bara att pilla lite och försöka få ett större mellanrum till skivan. Det är väl allt jag kan hjälpa till med. Meka försiktigt.

Ibland får man centrera om bromsoket. När första centreringen görs i butik är det inte säkert att bromskolvarna satt sig i rätt jämviktsläge och skivan kan då ligga emot ena bromsklossen lite.

Har försökt centrera enligt information här på på happymtb....

Det är precis som när jag ska dra åt snabbfästet för att fästa däcket....då förflyttas däcket åt motsatt håll och skivbromsen tar i....

får inte till det helt enkelt...

Vad är det för broms?
Har du en eller två kolvar i oket?
Om du har en kolv, så kan det vara den inre justerbara klossen som ska justeras ut lite.

mtbmedic skrev:
-------------------------------------------------------
> Har försökt centrera enligt information här på
> på happymtb....
>
> Det är precis som när jag ska dra åt
> snabbfästet för att fästa däcket....då
> förflyttas däcket åt motsatt håll och
> skivbromsen tar i....
>
> får inte till det helt enkelt...

Den texten skulle man kunna tolka som att du centrerar oket INNAN hjulet sitter fast. Antar att så inte är fallet? Du kan ha sån otur att det behövs lite handpåläggning av lite mer våldsam art. Jag hade lite problem med en Shimano-broms på tjejens hoj och löste det genom att fräsa upp skruvhålen i bromsoket lite med en borrmaskin så justermånen ökades med ca 1mm.

Tillbaka
Topp