Skrikande fälgbromsar
På min landvägcykel kör jag på ett par kolfiberhjul. Det enda problem jag har är att när jag bromsar hård så låter det som om en gris blir slaktad. Jag har testad dyra Swiss stop Flash Pro Black Prince bromsbelägg och billiga Life-Line klossar från Wiggle (som övrigens bromsar riktig bra). Klossarna är monterad ”toe-in” och själva (Dura Ace) broms är monterad med max vridmoment. Jag ha även provad med lite fett mellan bromsbelägg och hölje. Men inget hjälper.
Jag har gjord ren bromytan på fälgen med t-röd. Visa säger att man dock ska skrubba bort gummi avlagring på fälgen men jag har för mig att det ger lite extra bromskraft och tvivlar om det kommer att hjälpa för det skrek även när hjulen var nya.
Finns det någon som har haft samma problem och har löst det? Är det någon med fler tips?
Jag har gjord ren bromytan på fälgen med t-röd. Visa säger att man dock ska skrubba bort gummi avlagring på fälgen men jag har för mig att det ger lite extra bromskraft och tvivlar om det kommer att hjälpa för det skrek även när hjulen var nya.
Finns det någon som har haft samma problem och har löst det? Är det någon med fler tips?