Skrikande Hayes HFX-9 XC bromsar

Rockhopper

Ny medlem
Slängde på en sån broms igår, har kört en 3 mil i stadtrafik så det har blivit en del stopp.
Det känns som beläggen slitit till sig för den börjar ta bättre men i samband med det har den börjat skrika en del...

Någon som har varit med om detta och har några tips, eller får man bara skylla sig själv för att man kollat för mycket på pris...?
Eller kan det ta längre tid än så för att bromsen ska "sätta sig", enl. Hayes manual skulle den göra det efter 30-40 stop...?

Kör vidare och ta med dig mp3-spelaren när du cyklar. Dom skriker ett tag... :) Mina har dock börjat tystna efter ett par månaders användande. :)

edit: Då har ju iofs jag HD och inte XC, men det är same same tror jag...

Senast redigerad av en moderator:
Märkligt det där! Jag har två hojar, båda med Hayes HXF-9 XC och de är tysta båda två. En kompis (som även hon har såna bromsar) har betydligt skrikigare bromsar. Kan det vara en kombination av broms/cykel eller kan det bero på tillverkningstoleranser som gör att vissa HFX-9:or skriker och vissa inte?

Tja,

Ni som kör på skivbromsar, har också HFX-9 XC, hur ofta brukar ni byta beläggen?
Brukar köra en längre happy ride på helgen och kanske 4-5 dagar pendla till jobbet, typ 24-25 Km om dagen. En del nerförsbackar och en del rödljus.

En gång per säsong?

/Piotr

För mig var det tvärt om, har kört en tävling och ett antal träningspass på de beläggen jag har på nu. Har varit knäpptysta fram tills idag när de plötsligt började skrika som en stucken gris.

Då tar jag nog och provar i några veckor till, så får jag se om den skärper till sig.
Den är ju ny och jag antar att det är samma princip som bilar att det kan variera en hel del på hur den sätter sig...?
Tog väl Hayes instruktioner ganska bokstavligt...
Tog iaf i brist på andra ideer och skruvade om skivan, och nu är tyst när man bara provar i lägenheten *skratt

Annars får jag väl köra på Olles variant :)

min gnäller lite också men bara efter att satt på framdäcket idag. jag är så dålig på att mecka med cyklar så jag vet inte ens vilken skruv man skall justera för att släppa lite på den...
nån vänlig själ som kan lägga upp en bild med en fet röd pil som pekar på vilken man skall justera?

Muerto, din teori är bra, om det inte varit för den lilla detaljen att både mina bromsar (som är tysta) och kompisens bromsar (som skriker) nästan är splitter nya.
Helskumt!

Tillbaka
Topp