skrikande hayes hfx9

@happy

Ny medlem
skrikande hayes hfx9
börjar de skrika när bromsbeläggen är för nerslitna? De var nämligen tysta innan jag, i somras, körde några riktigt långa nerförsbackar där man fick bromsa så gott som hela tiden. Det är bara bakbromsen som skriker och det är den som jag använder oftast därför också min teori om att den kan vara sliten och därför börjat skrika.

Annars, hur märker man att det är dax att byta belägg eller skiva, slutar bromsarna att verka?

skrikande hayes hfx9
om du kollar avståndet mellan beläggen i oket så ser du ganska fort om dom är slut,Ju större avstånd desto bättre.

Kan även vara att du behöver justera in oket lite bara så slutar det skrika

eller kolla om du fått skit på beläggen, ta lös och rengör

men mest troligt är dom dåliga

// Larsa

skrikande hayes hfx9
Jag kör Hayes 9:or på min Cube och de har en förmåga att gnissla när jag cyklar men det skriker inte när jag bromsar. Kolvarna är så lätta att trycka tillbaka på dem att jag brukar göra det med en mejsel utan att använda något våld. Efter att jag tryckt tillbaka kolvarna med belägg och allt och pumpat ut dem, ett par gånger så håller det sig tyst och snällt några veckor, tills det är dags igen.

Skriker dina bromsar när du bromsar, bör det nog inte vara det som är problemet för dig, men det är så lätt att trycka tillbaka kolvarna och 'motionera' dem utan att riva något alls, så börja ändå med det.

Lite försiktighet så klart så du inte påverkar skivan, men som sagt var, det går att göra utan våld.

/putte

Tillbaka
Topp