Skrikande skivbroms, framtil.

MartinC

Aktiv medlem
skrik.JPG

Pendlar mycket. Bytte ut min gamla uttjänta hayes mot ny avid elixir 1. Gick upp från 160 till 180 mm. Initialt inga problem. Efter några dagar började den skrika. Som fan. Har testat det mesta:centrera om oket och rotorn, tvätta rotorn, VIM-tricket och till sist köpa nya organiska original-klossar. Fortfarande skrik. Utan broms går skivan helt rent.

Har aldrig haft problem med skrik tidigare. Vare sig med hayes eller avid baktill.

Några tips, tack.

Lebandit skrev:
-------------------------------------------------------
> Sök lite efter Avid turkey gobble och se om det
> stämmer överens med ditt missljud.
> Finns lite olika varianter för att få bort det,
> medans vissa inte lyckas alls.
>
> Ex.
> http://forums.mtbr.com/brake-time/juicy-brake-turk
> ey-warble-vibration-mega-thread-425196.html

Tack. Skitrolig läsning. Känns som man INTE är ensam.
Ska testa några av de uddare varianterna som blytyngder på oken för att minska resonansen.

Martin

Vet inte riktigt vad vim-tricket innebär. Men vid skrikande bromsar så är det första jag brukar testa kopparpasta på bromsbeläggens baksida. Blir inte alltid prefekt resultat men brukar oftast få bort det värsta oljuden.

vibl skrev:
> Vet inte riktigt vad vim-tricket innebär. Men vid
> skrikande bromsar så är det första jag brukar
> testa kopparpasta på bromsbeläggens baksida.
> Blir inte alltid prefekt resultat men brukar
> oftast få bort det värsta oljuden.

VIM-tricket är helt prosaiskt att smeta VIM (skurmedel)på rotorn och på så vis slipa den mot beläggen.
Tänkte kanske prova (försiktigt) med dremelslip mot flänshålen (eller vad de nu kan heta) på rotorn. Många verkar också rösta för KoolPads organiska. Jaja. Vi får se.

Fast blysänken på oken lät ju tuffast och mest heavy-metal.

På en pendlarecykel är det ju bra med bromsar som skriker. Det är det mest effektiva sättet att få folk som går på cykelbanan att flytta på sig.

MarcusS skrev:
> På en pendlarecykel är det ju bra med bromsar
> som skriker. Det är det mest effektiva sättet
> att få folk som går på cykelbanan att flytta
> på sig.

Jag HATAR missljud från cykeln även om de skulle råka ha en positiv biverkan...

Hade själv elixir1 på min Canyon 29:er men det var bara att byta till shimano slx. testade allt men dom förblev outhärdligt skrikiga.

Hata! Tvättade och slipade skivan. Både i stort med fint slippapper som med dremel runt flänshålen. Satte små tejpbitar på baksidan av klossarna för att vibrationshämma. Finjusterade oket. Slipade om klossarna.
All in fucking vain. Skriket kommer iofs lite senare men nu ännu högre! FFS!

Sådär. Testade allt, typ. Köpte ny rotor (aligator): exakt samma högfrekventa illtjut. Tröttnade. Tog bort adaptern till oket och hängde på den gamla slitna 160 skivan men behöll elixir-oket.
Total tystnad och trevligt lättdoserbart nyp. Måste ha varit ngt serieresonansskit. Nöjd. Over-and-out.
M

Bilagor

• skrik2.jpg
    skrik2.jpg
    29.8 KB · Besök: 23
Tillbaka
Topp