Skruv till växelreglage SLX

m3lk3r

Aktiv medlem
Hallå hallå
Plötsligt gick det inte att växla, trodde vajern gått men det visade sig att en skruv eller mutter hade försvunnit från växelreglaget, se bild.

IMG_20200412_121313.jpg

Vet inte ens vad det var för något skruv som satt där, vilken gänga det är eller hur lång den ska vara. Är SLX m7000 12-delat. Någon som har koll?

Gissar att det är SL-M7100 du har eftersom du skriver att det är 12-delat.

https://si.shimano.com/#/en/iEV/SL-M7100

Hittade ett skruvkit efter lite snabbt googlande men inte i lager dessvärre, https://www.sjscycles.co.uk/gear-sp...base-cover-fixing-screw-unit-right-y0gv98030/
Jaa tack hörru. Var förbi sportson utan cykel bara för att fråga men hade missat att den hette m7100. De hade hur som helst inga skruvar på lager. Kämpigt. Nu satte jag en helt vanlig träskruv där provisoriskt..

Jaa tack hörru. Var förbi sportson utan cykel bara för att fråga men hade missat att den hette m7100. De hade hur som helst inga skruvar på lager. Kämpigt. Nu satte jag en helt vanlig träskruv där provisoriskt..
Hej! Fick samma problem nu med min SLX m7100. Samma skruv som försvunnit. Fick du tag på någon?

Hej! Fick samma problem nu med min SLX m7100. Samma skruv som försvunnit. Fick du tag på någon?
Tjena! Nej faktiskt inte. Skruven kom i lager i butiken som länkades men frakten blev typ 300 kr eller något har jag för mig. Jag skruvade faktiskt i en vanlig träskruv av rätt gänga och den sitter som berget..
Irriterande ändå!

Jag får heller inte tag på skruv. Blir galen. Kontaktat Cykelhuset där jag köpte cykeln men utan resultat. Vänligen återkom med vad du får för svar från Shimano. Jag hävdar att detta är ett fabrikationsfel/barnsjukdom på SLX M7100 och ville att det skulle gå på garantin hos återförsäljare men dom tyckte att det var mitt ansvar att efterdra skruvarna. ? Jag har knappt kört in hojen...

Vad är det för gänga på skruven du använde?
Det enklaste är väl att svänga förbi Bauhaus eller någon annan handlare som säljer skruv på lösvikt och plocka på sig några olika storlekar och se vad som passar. Kollar man på kitet som det länkas till ser det inte ut att vara något speciellt med skruvarna (om det är de till vänster i bild som fattas).

Det kostar inte många kronor att köpa en handfull skruv så även om alla utom en hamnar i ”bra-att-ha-lådan” så är det bättre än att vara strandad om man hellre är ute och cyklar.

Det enklaste är väl att svänga förbi Bauhaus eller någon annan handlare som säljer skruv på lösvikt och plocka på sig några olika storlekar och se vad som passar. Kollar man på kitet som det länkas till ser det inte ut att vara något speciellt med skruvarna (om det är de till vänster i bild som fattas).

Det kostar inte många kronor att köpa en handfull skruv så även om alla utom en hamnar i ”bra-att-ha-lådan” så är det bättre än att vara strandad om man hellre är ute och cyklar.
Hittade att de är m2.5 om någon annan klurar. Inte direkt en vanlig skruv att ha hemma men finns exempelvis på Kjell & co.

Hej
Samma problem här och är intresserad att få tag i en originalskruv. Har löst det med en annan skruv så länge. Någon som vet var man kan få tag på dem? Har googlat och även provat på länkarna i denna tråd utan resultat.

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp