Skruvkrans/frikrans 11-28T

Daweb

Aktiv medlem
Hej Happy!

Nu har jag googlat mig fördärvad och ser ingen annan utväg än att fråga om hjälp..

Jag har en liten vikcykel Ortler London folding one. Jag skulle vilja byta till en kassett med annan utväxling då jag trampar ur registret rätt snabbt. Idag sitter det en på som heter shimano mf-tz500-7, är 14-28T. Jag skulle vilja ha (om det finns att få tag på) 11-28T alternativt 12-28T. Men jag hittar ingenting som jag tror passar.
Vore väldigt tacksam för hjälp.

Hej Happy!

Nu har jag googlat mig fördärvad och ser ingen annan utväg än att fråga om hjälp..

Jag har en liten vikcykel Ortler London folding one. Jag skulle vilja byta till en kassett med annan utväxling då jag trampar ur registret rätt snabbt. Idag sitter det en på som heter shimano mf-tz500-7, är 14-28T. Jag skulle vilja ha (om det finns att få tag på) 11-28T alternativt 12-28T. Men jag hittar ingenting som jag tror passar.
Är nog så att 13 är det minsta drevet som är fysiskt möjligt att få till på en frikrans. 11 på "vanlig" kassett och numera 9 om hjulet är utrustat med xd eller MICROSPLINE.
Du har ingen möjlighet att byta främre kuggkransen?

Hej Happy!

Tyvärr så är utbudet av frihjulskransar starkt begränsat. För 7-delat verkar 14-28 vara standard, kanske det enda som finns. Hittade denna sida, https://www.bike-discount.de/en/bik...e-parts/cassette-sprocket/cassette-freewheel/.
Enligt denna sida så har SunRace frihjulskransar för 8,9 och 10 delat. Med de 9 och 10 delade frihjulskransarna kommer du ner till 11 tänder på minsta drevet. Dock finns dom inte i lager i denna butik, men du kan kanske söka vidare? Jag vet inte om dom går in i ramen, dessutom måste du byta växelreglage, och kanske även bakväxel, så det blir lite pengar.

Som Classe75 skriver är ett utbyte av framklingan ett alternativ, om det går vill säga.

Ett sista alternativ är att byta till ett bakhjul anpassat för kassett. Eventuellt byta nav, som om du kan hitta något som har mått som gör att du kan återanvända ekrarna. Båda alternativen kostar en del. Då får du större urval.

Frihjulskransar är i princip en död standard, så man blir mycket fastlåst av det.

Tackar så hemskt mycket för engagemang och bra svar. Det här forumet är otroligt ? Då har jag lärt mig något mer.

Jag hittade denna. Då blir det en tand mindre iaf, kanske inte gör någon större skillnad.

Tanken är att jag ska testa på att börja tågpendla till jobbet och köpte den här cyklen rätt billigt och vill nog inte lägga några större summor på den. Vill byta kassett och kedja iaf, för dem var bra insaltade och omöjliga att få rent.

Senast ändrad:
Tackar så hemskt mycket för engagemang och bra svar. Det här forumet är otroligt ? Då har jag lärt mig något mer.

Jag hittade denna. Då blir det en tand mindre iaf, kanske inte gör någon större skillnad.

Tanken är att jag ska testa på att börja tågpendla till jobbet och köpte den här cyklen rätt billigt och vill nog inte lägga några större summor på den. Vill byta kassett och kedja iaf, för dem var bra insaltade och omöjliga att få rent.
Beställ en frikransavdragare och kedjepiska om du inte har. Biltema har för en lagom penning om man inte kräver verstadskvalitet. Kolla nu så att det är för frikrans och inte kassett när du köper avdragare. Det skiljer nämligen.

Beställ en frikransavdragare och kedjepiska om du inte har. Biltema har för en lagom penning om man inte kräver verstadskvalitet. Kolla nu så att det är för frikrans och inte kassett när du köper avdragare. Det skiljer nämligen.
Tack. Ja det märkte jag. För kassettverktyg har jag nämligen redan men inte för frikrans. Piskan har jag också. Ska nog lösa sig det här. Tack återigen! ?

Piska behövs inte för frikrans, i alla fall inte av den där typen. Det enda som behövs är ett frikransverktyg och en rejäl hävstång då frikransar kan sitta som berget.

Hittade Sunrace hemsida för 7-delat, https://sunrace.com/category/products?speed=7-speed.
Det finns en "megarange" med 13-34. Då får du en klättringsväxel. Oklart om du behöver det, och om bakväxeln klarar det. Såg också att din cykel reats ut för ca 3600. Det är i grunden en enkel cykel, så det är klokt som du säger att inte lägga större summor på den. Såvida du inte kommer på att den fungerar alldeles utmärkt för ditt ändamål.

det finns miljoner för att inte säga miljarder cyklar med frikrans därute och skulle inte vara förvånad om det globalt sett säljs mer än med kassett. sitter ju på många enklare cyklar.

har inte koll på minimalt antal tänder, men den där lillla framkransen gör att det blir mycket körning på minsta dreven oavsett.

med 13 som minsta får du en robust lösning som håller i decennier bara du byter kedjan när den blir sliten. med en 60 framkrans når du 92 växeltum, vilket är helt ok för cykeltypen, och tar dig om åtminstone elcyklarna:)

60t är lätt att sourca på t ex ebay.

Tillbaka
Topp