Skruvutdragarsats från Biltema

SuperApe

Aktiv medlem
Samlingen av sönderdragna insexskruvar på skivbromsadapter och i pedalklossar bara växer och det är dags att nån gör nåt.

Är det här något att ha? <http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=81086> Jag får inget grepp om strl på grejerna men gissar att de funkar till cykelinsexor?

Eh... hur använder man sånt där? Bara banka ner och skruva fast i de numera runda hålen?

Investera i en momentnyckel och en burk monteringsfett istället, så slipper du sönderdragna skruvar.

De där kan vara farliga. Det är risk att de går av inuti skruven, och då sitter man där med en bit härdat stål i skruvhålet...

Testa att banka fast en torx i lämplig storlek istället, och se till att du har bra insexnycklar och rena skruvhål så slipper du trasiga skruvar. Om det ändå händer, byt ut genast medan du har en chans!

SuperApe skrev:
-------------------------------------------------------
> Samlingen av sönderdragna insexskruvar på
> skivbromsadapter och i pedalklossar bara växer
> och det är dags att nån gör nåt.
>
> Är det här något att ha? Jag får inget grepp
> om strl på grejerna men gissar att de funkar till
> cykelinsexor?
>
> Eh... hur använder man sånt där? Bara banka ner
> och skruva fast i de numera runda hålen?

Jag tror jag uppfattas som ganska Biltemavänlig i verktygsinlägg, men skall man köpa svinpittar så bör det nog vara att rätt hög kvalitet och det får du inte för 25:-.
Sen för att de skall fungera måste de vara dj..vligt hårt härdade och man skall vara mycket medveten om att det alltid är ett nödlösningsverktyg som kan gå av. När en svinpitt gått av är borra inte längre ett alternativ om man inte får ut den avbrutna delen.

/putte

I allmänhet skulle jag verkligen inte rekommendera att köpa verktyg på biltema. Det är större risk att du pajjar saker med dem pga dålig kvalitet på materialet och låg precision i tillverkningen. Det lönar sig att köpa bra grejjer från början. Det är inte alltid så att det bara är verktyget som går sönder om man "bara ska testa".

Missade fråga 2 Eh... hur använder man sånt där?

NEJ inte banka. Du borrar ett hål och skruvar ner svinpitten i hålet.
Den är vänstergängad och konisk så i bästa fall greppar den i det mjukare materialet i skruven.
DRA INTE med skiftnyckel eller dylikt eftersom du snedlastar svinpitten och den går som sagt tidigare, lätt av. Använd istället ett T-hantag så du får en så rak belastning som möjigt.

Men hur som helst. Det är ett nödverktyg man bara bör ta till - i nödfall.

/putte

jag har fina insexnycklar och fin-insexor från Sifverts.
jag är säker på att jag tänkte använda fett tror jag.
momentnycklar är omoraliskt.
Kör torxvarianten som fredagsmys. preppar med 1 dl 5.56 först.

DrSbaitso skrev:
> I allmänhet skulle jag verkligen inte
> rekommendera att köpa verktyg på biltema. Det
> är större risk att du pajjar saker med dem pga
> dålig kvalitet på materialet och låg precision
> i tillverkningen. Det lönar sig att köpa bra
> grejjer från början. Det är inte alltid så att
> det bara är verktyget som går sönder om man
> "bara ska testa".

Håller inte med ett dugg.
Biltema har mycket skit och ja du bör undvika de billigaste varianterna, men lite dyrare verktyg från Biltema kan mätas sig med betydligt dyrare konkurrentprodukter.

/putte

Visst finns det saker på biltema som kan funka! Men då är det ingen nämnvärd prisskillnad mot att köpa riktiga saker nån annanstans. Jag har dragit tillräckligt många nitlotter på biltema för att inte sätta min fot där igen, och jag får mycket bättre hjälp av kunnig personal om jag vänder mig till en järnaffär eller cykelverkstad.

En fördel med biltema är att de är stora och är medvetna om att de säljer mycket skit, så det brukar inte vara några problem att reklammera produkter och få pengarna tillbaka. Men jag köper som sagt hellre saker som jag slipper reklammera alls.

DrSbaitso skrev:
> Visst finns det saker på biltema som kan funka!
> Men då är det ingen nämnvärd prisskillnad mot
> att köpa riktiga saker nån annanstans. Jag har
> dragit tillräckligt många nitlotter på biltema
> för att inte sätta min fot där igen, och jag
> får mycket bättre hjälp av kunnig personal om
> jag vänder mig till en järnaffär eller
> cykelverkstad.
>
> En fördel med biltema är att de är stora och
> är medvetna om att de säljer mycket skit, så
> det brukar inte vara några problem att reklammera
> produkter och få pengarna tillbaka. Men jag
> köper som sagt hellre saker som jag slipper
> reklammera alls.

Titta på tryckluftsmaskiner, mer avancerade hylsnyckelsatser, de dyrare tängerna (helt enkelt outstanding), kraft hylsor osv., då är det inte 'inte nämnvärt' vi pratar om utan rätt mycket pengar att tjäna.
Nu avser jag inte att starta någon pingpong diskussion, så jag skall definitivt hålla med dig att det är lätt att gå på nitlotter, definitivt när man tittar på det som är billigt. Tyvärr så har jag inte heller träffat en enda personal som verkar motiverad eller allmänt kunnig om deras produkter och så har det mer eller mindre varit sedan man utökade med fler butiker. När det bara fanns ett Biltema var det en annan femma, men det är väl preskriberat nu....

/putte

Finnen skrev:
> De där kan vara farliga. Det är risk att de går
> av inuti skruven, och då sitter man där med en
> bit härdat stål i skruvhålet...

Jag har provat både Biltemas och Clas Ohlsons billiga varianter av grispitt. Biltemas är att föredra, eftersom den är lite för mjukt härdad och bara tappar gängorna när man försöker dra fast den. Clas Ohlsons grispitt är däremot härdad så att den är spröd, och går av när man dragit fast den i den bult man vill ta loss.

/s-o -- här är det nog läge att lägga lite mer pengar på riktigt bra verktyg

Fidde skrev:
> Grispitt ? ? Det heter väl ornapitt!

Kärt barn osv ...

/s-o

Har bara använt BT-s grispittar vid 2 tilfällen o då höll de ihop. Hade kanske tur... =)

[ot] I pricip samtliga verktyg i min låda är från BT. Antar att jag är lika BT-possitiv när det gäller verktyg som Intermezzo. Det enda som jag har lyckats förstöra (trots flitigt användande på allt från cyklar till traktorer) är en multi-insex för typ 20 spänn. Reklamataion och utbyte. Reklamation och uppbyte. Klart...

Kan hålla med om att personalen inte alltid kan svara på allt, men vad kan man egentligen begära när priserna är så mycket lägre än hos övriga detaljhandel? Beträffande okunnig personal - Handels är ju inte kända för att ha de bästa avtalen och har man då låga marginaler så kan man inte erbjuda de löner som ger sakkunskap, antar jag.

För övrigt har de börjat få in produkter som man faktiskt kan jämföra priserna på. Exempel GP-Powerbanks R1 batterier. 15:- /st på kjell.com (kjell&company). 24:- /st på teknikmagasinet. 39:90 /4st på biltema. Exakt samma GP-batteri till betydligt lägre pris. [/ot]

Om du känner dig osäker på BTs grispittar så kan du ju alltid testa att fräsa upp en skåra med en dremel och använda dig av vanlig mejsel. Torx varianten är ju inte dum heller.

nej, det gick inte att få tag på skallen med något större än optikerpincett. Fick loss skruven iaf. Först drog jag runt den än mer med torx. Badade området med 5.56 och knackade på skallen som den blev, lite hoptryckt, med en liten hammare, hamrade en insexa i hålet på snedden, bad en bön och svor lite och viola! Efter ett knak släppte den. men det dröjer ett tag innan den cyklen är ett glädjeämne igen. <http://happymtb.org/forum/read.php/1/689915>

nauga. kikade på den där faktiskt. Next time.

Avråder alla att använda "grispittar" när det finns verktyg som Naugas tipsar om, har inte använt Biltemas verktyg men på jobbet anväder jag samma typ av verktyg, men då heter tillverkaren Ridgid. Ridgid varianten är troligtvis svindyr med tanke på kvalite, men verktygs-typen funkar hur bra som helst. Så om det nu skall handlas verktyg på Biltema, lägg 300:- på den lite seriösare skruvutdragarsatsen när problem uppstår.

/P

Grispittar är väl tänkta att användas när man dragit AV en skruvskalle, att det inte finns någon skalle kvar. Är skallen bara deformerad så skulle jag inte prova en grispitt om det är så att skruven sitter hårt. Andra medel ska till.

Att banka rejält på skruven brukar lösa oxider och därmed problemet. Så om något sitter hårt prova att banka på det innan ni rundar skallarna.

Robban skrev:
> Att banka rejält på skruven brukar lösa oxider
> och därmed problemet. Så om något sitter hårt
> prova att banka på det innan ni rundar skallarna.

Visdomsord. Sitter bulten pga oxidering vilket är typ långt ifrån ovanligt när man blandar olika sorters 'gjutgods' med järn eller syrafast stål är ett slag utan att deformera att rekommendera.

Svinpitt, grispitt, skruvutdragare eller kalla det vad ni vill är något man kanske blir tvungen att ta till, men det är långt ifrån alltid man lyckas med det.

Här finns inte mycket att tillägga förutom att det heter griskuck, inte nåt annat. ;)

Få loss med torxbits, använd fett, fräscha skruv och fräscha verktyg vid nymontering så kommer det funka fint. Jag kommer införskaffa jomensåatts rekommenderade insexsats då mina noname-sats börjar se tråkig ut.

Efter timmar av googlande på avdragna bultar. Så köpte jag biltemas lite finare sats.
Funkade kanon på avdragen kickbult på Crossen ! Och lika fint på allt annat jag testat
den på, rekommenderas ! Gammal tråd jag vet...men jag är så lycklig !! =)

I allmänhet skulle jag verkligen inte rekommendera att köpa verktyg på biltema. Det är större risk att du pajjar saker med dem pga dålig kvalitet på materialet och låg precision i tillverkningen. Det lönar sig att köpa bra grejjer från början. Det är inte alltid så att det bara är verktyget som går sönder om man "bara ska testa".
Håller med, fick ett hästjobb när deras torxbits gick av. Tack Biltema för det!

Tillbaka
Topp