SKS Bluemels 75 U på Sonder Frontier 29er

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Köpte ett par SKS Bluemels 75 U som jag tänkte montera på min nya Sonder Frontier 29er. Det visade sig att det var lite högt till skruvhålet på gaffeln, så nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra. :P Någon som har något bra tips?

2020-01-07_ble.JPG

Senast ändrad:
AndreasVH sa:
Hur mycket luft är det mellan däck och gaffelkrona? Jag körde en Problem Solvers Fender Flute när jag pendlade på min gamla, stela 29er.

Då monterar du Fender Fluten i hålet och skärmen i delen som sticker ner under gaffelkronan. Funkade fint!

Edit... Såhär:
https://problemsolversbike.com/index.php/article/fender-flute-fork-filler-for-fluid-fortification

Ingen dum idé, men jag ska ju också ha ett frontrack i originalhålet som jag gärna sett gå igenom hela graffelkronan... Hmm.

Körde detta fulhack för att få ner min framskärm i nivå med däcket. Liknande lösning borde funka för dig

Bilagor

• IMG_20200108_115712.jpg
    IMG_20200108_115712.jpg
    211.8 KB · Besök: 80
Du kan ju också borra ett nytt hål lite längre ner, med en fräsch borr ska det inte vara några problem.

Röstar på nytt hål jag med, mindre fladder i skärmen. Ett märke med en körnare om man är rädd om lacken. =)

Fast även om man borrar sönder gaffeln kommer skärmen ligga och fladdra och fånga vind 5-10 cm över däck eftersom det där är en dämparkorrad gaffel. Man sabbar garantin och det kommer se fördjävligt ut. någon slags förlängningsgrunka måste man ha

jingleyschmidt sa:
jag ska ju också ha ett frontrack i originalhålet
velovin sa:
Du kan ju också borra ett nytt hål lite längre ner
+1 på att borra nytt hål, borde räcka med 5,1mm, för M5 skruv, fäst med brickor och låsmutter. Allt i rostfritt förstås

Försök även få till ett stödjande fäste mellan skärmen och pakethållaren framtill, ett sådant fäste, eller ett xtra stag framför gaffeln, stabiliserar skärmen riktigt bra
fender_strut.jpg

/Håkan

Såhär får det bli sålänge. Ena skruven sitter åt fel håll för det var lättare att få dit den, tills jag kom på att jag ju skulle ha spacers emellan för att få fram skärmen lite, så får byta det någon gång när jag orkar. :P

Skruven som går igenom kronan är lite för lång, hittade ingen M6 60mm, 70 eller 50 (eller kortare) fanns bara. Får kanske såga av vid något tillfälle eller hur man nu ska göra. :P

2020-01-08_halband.JPG

2020-01-08_baksida.JPG

Blev ju riktigt fint. Tips är att sätta mutterlås på de där små skruvarna man justerar längden på skärmstagen med. Rätt surt när de flyger av när man skramlar runt i terrängen

så. men din sks-skärm-konstruktion är kanske annorlunda. Hursomhelst är mutterlås bra mot skärmskrammel

Bilagor

• 8040.jpg
    8040.jpg
    28.8 KB · Besök: 55
Tillbaka
Topp