Sks munstycke på kompressorslang?

Healons

Aktiv medlem
Jag kör med ett blygsamt Rose-munstycke på min kompressor-luftpåfyllare. Klarar däcket 6 bar, munstycke o kompressor detsamma går det nog bra…

(nej, jag kör inte med 6 bar i något däck)

Undrar om inte mitt handtag är Biltemas. Styv, genomskinlig plastslang från handtaget ist för gummi. Jag ger det ett försök , stå här o pumpa för hand 2025 😂.

ParkTools variant känns lite saftigt prissatt… annars gillar jag tanken att bara trycka på munstycket utan en massa flärpar som ska fällas hit o dit. Den är ju dock inte digital så väldigt exakt kommer det ju inte bli ändå

EXAKT så jag tänkt! Ger det ett försök 👍
Ja det går bra, kör så själv. Orginalslangen sitter med en pressad plåtmojäng på nippel som kan va lite krånglig att få bort utan rätt verktyg. Tror jag körde kapskiva i dremelstil och lite våld bara. Nya pumphuvudet kommer med slang från SKS så det är bara att trä över, kanske värma inte. Har inte behövt använda slangklämma den sitter bra som den är. Funkar smidigt och bra, riktigt värd uppgradering till mekhörnan tycker jag.

Ja det går bra, kör så själv. Orginalslangen sitter med en pressad plåtmojäng på nippel som kan va lite krånglig att få bort utan rätt verktyg. Tror jag körde kapskiva i dremelstil och lite våld bara. Nya pumphuvudet kommer med slang från SKS så det är bara att trä över, kanske värma inte. Har inte behövt använda slangklämma den sitter bra som den är. Funkar smidigt och bra, riktigt värd uppgradering till mekhörnan tycker jag.
Hurra! Tack för svar ☀️

Jag har gjort två påfyllare med SKS-munstycke. Klipp av och montera på befintlig slang. SKS passar rakt på slangen, iaf på båda mina.

Bilagor

• image.webp
    image.webp
    1.5 MB · Besök: 183
Jag föredrar E.V.A. Head. Tycker den är smidigast, har dock bara cyklar med presta-ventil.

Tycker också den är asbra och smidig till presta men gummit slets sönder av bilventiler med lösa fransar osv för mig. Skulle inte välja den om man vill fylla på bildäck, skottkärror etc med bilventil.

Ni som kör Jula/biltemas/bauhaus billiga däckpåfyllare och MTB, funkar det ok att få till typ 17 psi i däken? Skalan ser så oexakt ut att den känns oanvändbar !?

(ja 17 är lågt, men min bbb tryckmätare visar nog konsekvent 5-10 för lite :)

om det är ett problem så får man nog skaffa ett par separata tryckmätare. Jag tvivlar på att det tillverkas specialla fillers för exakt fyllning av cykeldäck oavsett vilket munstycke som sen sätts på slangen.
Det finns inte så många för presta att välja på så vill man ha en fin så får man nog ändå köpa en för bil och byta munstycke

Jag har en sån här, den är dyr men tvek på att den är bättre

Jag har oftast denna på kompressorn, och när jag vill tex poppa tubeless så har jag en överbliven Topeak-ventil med slang och allt som jag bara trär över pipen.

Går såklart inte till vanlig påfyllning eftersom det saknar mätare. Har en riktig påfyllare från Biltema också, men den visar ju såklart helt fel, så skulle inte vara användbart heller.

1762244683207.webp

om det är ett problem så får man nog skaffa ett par separata tryckmätare.
100% med. För barncyklar, fatbikes och plusdäck som körs med runt 1 bar eller mindre lufttryck är det en dedikerad tryckmätare som gäller. Först pumpar jag upp däcken till ungefärlig rätt lufttryck, sedan finjusterar det med tryckmätaren.

100% med. För barncyklar, fatbikes och plusdäck som körs med runt 1 bar eller mindre lufttryck är det en dedikerad tryckmätare som gäller. Först pumpar jag upp däcken till ungefärlig rätt lufttryck, sedan finjusterar det med tryckmätaren.
Jag har tyckt det var onödigt men tänkte köpa en till nästa år. Mycket meck nu med många cyklar olika däck och olika terräng inkl park. När barnen var mindre så släppte jag ut tills det såg lagom ut men nu är det mer meck med deras än med min egen.

Jag har oftast denna på kompressorn, och när jag vill tex poppa tubeless så har jag en överbliven Topeak-ventil med slang och allt som jag bara trär över pipen.

Går såklart inte till vanlig påfyllning eftersom det saknar mätare. Har en riktig påfyllare från Biltema också, men den visar ju såklart helt fel, så skulle inte vara användbart heller.

Visa bilaga 802175
bra ide.
Jag poppade först med fyllare för bil med kärnan ur ventil. Funkade men den käkade upp både ventilen och sig själv. Den är den nu jag konverterat och gett till farsan.

Slang med presta är smartare.

Jag har tyckt det var onödigt men tänkte köpa en till nästa år. Mycket meck nu med många cyklar olika däck och olika terräng inkl park. När barnen var mindre så släppte jag ut tills det såg lagom ut men nu är det mer meck med deras än med min egen.
Jag har en sådan som på bilden nedan, fast svart och av BBB. Den kommer med adapter till Presta, utan den funkar den med bilventil.

Jag har haft den i 7+ år, inga anmärkningar förutom att den inte signalerar bra i förväg att batteriet är urladdat, då behöver jag ha en reserv om jag reser någonstans med den.

1762248068784.webp

Jag har en sådan som på bilden nedan, fast svart och av BBB. Den kommer med adapter till Presta, utan den funkar den med bilventil.

Jag har haft den i 7+ år, inga anmärkningar förutom att den inte signalerar bra i förväg att batteriet är urladdat, då behöver jag ha en reserv om jag reser någonstans med den.

Visa bilaga 802183
Jag har en sån där Schwalbe som på bild. Tror jag använt den ett par ggr max under lika många år. Lär finnas på K&S inom kort…
Om man ändå håller på med pump funkar manometern på den lika bra.

gängorna passade rakt på? Det är ju trevligt men kanske svårt att veta i förväg.

Jag har alltså klippa av befintlig slang och skruvat på sks eller vad det nu var så det är lite annat.
Yes, passade rakt på. Är det inte nån gängstandard på alla kompressorer? Jag har nån billig från Jula eller Clas Ohlson.

Visa bilaga 802183
Det där är bra skit! Två decimaler, ett måste för fatbikes... :-)

Lite i samma topic. Har någon lyckats få till en smidigare lösning till Bosch Easypump? Nu man måste varje gång pilla adapter när man ska fylla på däck med presta.

Jag föredrar E.V.A. Head. Tycker den är smidigast, har dock bara cyklar med presta-ventil.

Jag köpte E.V.A Head på Amazon och kopplade samman med Biltemas motsvarighet (som verkar ha utgått) till julas https://www.jula.se/catalog/verktyg...tsverktyg/luftpafyllare/luftpafyllare-015185/

Slangen var utvändigt lite för grov för huvudets skruv. Men lite borrmaskin som gjorde hålet större så fungerar det nu perfekt.

Jag köpte E.V.A Head på Amazon och kopplade samman med Biltemas motsvarighet (som verkar ha utgått) till julas https://www.jula.se/catalog/verktyg...tsverktyg/luftpafyllare/luftpafyllare-015185/

Slangen var utvändigt lite för grov för huvudets skruv. Men lite borrmaskin som gjorde hålet större så fungerar det nu perfekt.
Vet ni om E.V.A huvudet har backventil? Jag har en kompressorpump med tryckmätare och knapp för att släppa ut luft.

Jag köpte SKS multivalve-huvudet och backventilen i det gör ju att man inte vet trycket förens man pumpat i mer luft och det går inte att släppa ut från pumpen.

jag har en sån här på min kompressor-luftpåfyllarslang, tycker den är enkel att använda, var lätt att få på den befintliga slangen.

Själva luftpåfyllaren är nån enkel modell, så lufttrycket är inte så exakt, jag kollar det med tryckmätare efteråt istället. Även manometrar på golvpumpar kan variera rätt friskt (t ex min SKS golvpump visar ungefär 1 bar för högt tryck vid 5 bar, jämfört med flera olika tryckmätare) så vill man ha ett specifikt tryck är nog en separat mätare vettigt. Vill man bara ha samma tryck som sist så spelar det förstås ingen roll om det står 5 eller 6 på mätaren.

Vet ni om E.V.A huvudet har backventil? Jag har en kompressorpump med tryckmätare och knapp för att släppa ut luft.

Jag köpte SKS multivalve-huvudet och backventilen i det gör ju att man inte vet trycket förens man pumpat i mer luft och det går inte att släppa ut från pumpen.
Ingen aning, men är det presta du pumpar så är det ju så dom fungerar. Alltså dom öppnas bara när du pumpar in luft. När du inte pumpar in så stängs dom av trycket i slangen lr däcket.

Ingen aning, men är det presta du pumpar så är det ju så dom fungerar. Alltså dom öppnas bara när du pumpar in luft. När du inte pumpar in så stängs dom av trycket i slangen lr däcket.
Jo, så fungerar ju ventilen men jag tänker att alla pumpar som har en tryckmätare borde ju ha ett munstycke som trycker ner ventilkäglan så man kan se trycket så fort munstycket är på. Mina SKS munstycken verkar göra det men det ena har en backventilsfunktion i munstycket ändå.

Jo, så fungerar ju ventilen men jag tänker att alla pumpar som har en tryckmätare borde ju ha ett munstycke som trycker ner ventilkäglan så man kan se trycket så fort munstycket är på. Mina SKS munstycken verkar göra det men det ena har en backventilsfunktion i munstycket ändå.
Aha okej. Aldrig sett den funktionen för presta. För bilventil finns det ju vet jag. Hojta till om du fixar det, vill gärna ha så på mina pumpar också

Tillbaka
Topp